جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

شهنواز تنی: فرقی بین ارتش سرخ و ناتو نمی‌بینم

از کابل: هارون نجفی‌زاده

ژنرال شـهنواز تنی از چهره‌های جنـجال برانگیز در تاریخ معاصر افغانســتان اســت. او که کودتا علیه حکومت دکتر نجیب‌الله را در کارنامه خود دارد، می‌گوید فرق چندانی میان نیروهای ارتش سـرخ شـوروی سـابق با نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت در افغانســتان نمی‌بیند.

آقای تنی در گفتگویی با خبرنگار ما‌ هارون نجفی‌زاده خواهان خروج این نیروها از افغانســتان شــده اســت.

در آغاز این گفتگو این پرسـش با آقای تنی در میان گذاشـته شـد که چـه باعـث شـد یک ژنـرال نظـامی به فکر ریاسـت جمهوری بیفتد؟



من فعلا ژنرال برحال نظامی یک کشور نیستم. من یک حزب سیاسی دارم و یک شخصیت سیاسی هستم. بدون شک در گذشته من ژنرال آموزش دیده بودم و فرمانده هم بودم.

  • در ۱۶ حوت ۱۳۶۸ که شما وزیر دفاع دولت دکتر نجیب‌الله بودید، علیه این نظام کودتا کردید، چرا؟

زمانی که من وزیر دفاع بودم، دکتر نجیب با کمک شوروی سابق علیه من کودتا کرد و من از خود دفاع کردم.

  • مگر بمباران شهر کابل به دستور وزیر دفاع، که شما بودید، صورت نگرفت؟

این طرفداران دکتر نجیب و شوروی‌ها بودند که کابل را بمباران کردند، نه من.

  • گفته می‌شود برای اولین بار استفاده از سلاح سنگین علیه مردم غیرنظامی به دستور شما صورت گرفته که بعداً مجاهدین در شهر کابل بارها تکرار کردند.

نه، من این را هرگز نمی‌پذیرم. چون پیش از این که من از خود دفاع کنم، طرفداران نجیب و شخصاً دکتر نجیب به کمک شوروی‌ها دوستان مرا در مدرسه نظامی، دانشگاه نظامی، مزارشریف و دیگر مناطق کشتند. ما مجبور شدیم از خود دفاع کنیم. از رفقا، حزب و نیروهای خود دفاع کنیم.

  • پس از این کودتا شما به پاکستان فرار کردید، در حالی که تحصیل کرده شوروی سابق هستید، چرا به شوروی نرفتید؟

روسیه شاید برای شما و دیگر افرادی که منافع شان به روسیه بستگی دارد، دلچسبی داشته باشد. شوروی به مردم افغانستان دلچسبی نداشت. مردم افغانستان مخالف آمدن شوروی بودند. ما خلقی‌ها هم مخالف آمدن شوروی بودیم. من فکر می‌کنم که شوروی هرگز بهشت نبود و نه حالا بهشت است.

  • مگر پاکستان برای شما بهشت بود؟

عرض می‌کنم. اگر پاکستان به نظر کسانی که چنین فکری دارند، دوزخ است، شوروی هم به نظر من بهشت نیست، نبود و نخواهد بود.

  • در پاکستان آیا با گروه‌های مجاهدین هم همکاری داشتید؟

نه. به شما معلوم است که من یک فرمانده نظامی و سیاسی خلقی سرسخت انقلابی بودم. من با گروه‌های جهادی هیچ نوع روابط قبلی نداشتم. البته وقتی به پاکستان رفتم از نظر انسانی، ملاقات‌هایی با رهبران این احزاب داشتیم. اما هیچ نوع همکاری نداشتم.

  • ملاقات با گلبدین حکمتیار؟

طبعاً. حکمتیار آمد با من ملاقات کرد. نه تنها حکمتیار بلکه پیر سید احمد گیلانی و دیگران هم با من ملاقات کردند.

  • گفته می‌شود شما به طالبان مشورت نظامی می‌دادید تا جبهه شمال را شکست بدهند. آیا این درست است؟

نه، این حقیقت ندارد، پروپاگند محض است. مخالفین سیاسی من از این قبیل تبلیغات کرده اند و هیچ کس هیچ نوع ثبوت و مدرک علیه من ندارد.

  • حالا که شما نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید، به طور مشخص برنامه‌تان در بخش تامین امنیت چیست؟

به نیروهای مسلح افغانستان اعتماد و تکیه شود. اینها برای جنگ آماده شوند تا بتوانند به تنهایی وظایف خود را انجام دهند و از سرحدات محافظت صورت گیرد تا دشمن وارد افغانستان نشود و از امور غیرقانونی جلوگیری شود. تحکیم قدرت دولتی صورت گیرد. همچنان به مردم افغانستان از لحاظ اجتماعی و اقتصادی به طور همه جانبه کمک شود و شرایط فعالیت و زندگی مساعد شود.

  • آیا میکانیسمی دارید که طالبان و گروه‌های مسلح مخالف دولت را وادار کند تا اسلحه‌شان را به زمین بگذارند؟

به همه معلوم است و تاریخ و تجربه در افغانستان هم نشان داده که هیچ نیرویی به تنهایی نمی‌تواند مشکل افغانستان را حل و فصل کند. با در نظر داشت این‌ها من به این نظرم که هیچ کسی در مساله افغانستان مستثنی قرار داده نشود. نقش همه در نظر گرفته شود.

  • شما طرفدار خروج نیروهای خارجی از افغانستان هستید؛ چیزی که رهبران طالبان هم می‌خواهند. آیا جدول زمانی معین برای خروج این نیروها در نظر دارید؟

من زمان معین را نمی‌فهمم. من یک چیز را می‌فهمم و آن این که افغانستان باید متکی به خود شود. یعنی نیروهای مسلح ما خود آماده جنگ شوند. دولت افغانستان خود قادر به رهبری شود. بتواند خدمت کند و مسئولیت پرور شود و فساد از بین برده شود. شوروی هم بیگانه بود اینها هم بیگانه هستند.

  • پس به نظر شما هیچ فرقی بین ارتش سرخ و نیروهای خارجی که فعلا در افغانستان مستقرند، وجود ندارد؟

من به این نظرم که شوروی هم خودش به افغانستان آمده بود و این نیروها هم خودشان به افغانستان آمده اند، با وجودی که مطابق توافقات بن آلمان این جا هستند.

  • بسیاری می‌گویند اگر نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند، بار دیگر جنگ‌های داخلی در این کشور شروع خواهد شد.

سیاستمداران و دولتمردانی که متزلزل هستند، به این باور هستند. من چنین باوری ندارم. من به این عقیده هستم که هرچه زودتر آمادگی بیرون کردن نیروهای خارجی را بگیریم، همانقدر این به نفع افغانستان و جهان خواهد بود.

  • آیا بدون کمک‌های خارجی افغانستان می‌تواند روی پای خود بیاستد؟

چرا نه. اگر ما مسئولیت پذیر شویم و رهبری و خدمت درست کنیم، افغانستان این امکانات را دارد که از این کشور دفاع کند و کشور خود را آباد کند.

  • آقای تنی سوال آخر. اگر به قدرت برسید به رفقای پرچمی‌تان هم مقامی می‌دهید؟

چرا نمی‌دهم. من گفته می‌توانم که به درجه اول رفقای پرچمی‌ام را در نظر می‌گیرم، اما مطابق قوانین افغانستان، مطابق استعداد فردی‌شان، مطابق عدالت اجتماعی، قانون و سیاست کادری به تمام مردم افغانستان به‌شمول رفقای پرچمی وظایف بهتری خواهم داد.[۱]


پی‌نوشت‌ها


[۱]- شهنواز تنی: فرقی بین ارتش سرخ و ناتو نمی‌بینم، سايت فارسی بی‌بی‌سی: جمعه ٠٩ اوت ٢٠٠٩ - ١٨ مرداد ١٣٨٨


جُستارهای وابسته



منابع


برگرفته از سايت فارسی بی‌بی‌سی



<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>