دانشنامۀ آريانا

۱۳۹۰ مرداد ۸, شنبه

مخمس

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[شعر][قالب‌های شعر فارسی دری]


مخمس یا تخمیس به مسمط[۱] پنج‌مصراعی می‌گویند که چهار مصراع اول آن هم‌قافیه (مصرع) هستند. معمولاً دو مصراع آخر مخمس تضمینی از یک غزل مشهور است[٢].

خلیل‌الله خلیلی، شاعر نامدار افغانستان، مخمس جالبی برای استقبال از غزل سعدی دارد[٣]. گذشـته از او، از دیگـر شـاعران معاصـر افغانسـتان، شـايق جمـال اسـت، که در کنار سـرودن غـزل و قطعـه و به سـرودن مخمـس نیـز تمايـل زيـاد داشـت[۴]. در ایران کنونی، نیز شاعرانی فراوان در این قالب شعر سروده‌اند.


[] تعریف

مخمس واژه‌ی عربی به‌معنای پنج‌گانه است که در اصلاح ادبی به شعری گفته می‌شود که در قالب مسمط سروده شده و پنج مصرح داشته باشد. این قالب برای استقبال از شعر دیگران است. شاعر، نخست چند بیت از خودش می‌آورد و بعد بیت شاعر استقبال‌شونده را در ادامه بیت‌های خود جا می‌دهد[۵].


[] نمونه‌ای از یک مخمس

مخمس عرفانی زیر از بهترین سروده‌های شیخ بهائی است. این مخمس از غزل "خانه به خانه‌ی" خیالی بخارایی تسمیه شده است[٦]:

تـاکــی بـه تمـنـای وصـــال تــو یـگـانــهاشکم شود از هر مژه چون سیل روانه
خواهد به سرآید، شب هجران تو یانـه؟ای تیـر غـمـت را دل عشــاق نشــانـه
جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه

رفـتـم بـه در صـــومـعــه عـابــد و زاهــددیدم همه را پیـش رخت راکع و سـاجد
در میکـده رهبـانم و در صـومـعــه عـابـدگه معتکـف دیـرم و گه ســاکن مسـجد
یعنـی که تـو را می‌طلبم خانـه به خانـه

روزی کـه بـرفـتـنــد حریفان پـی هـر کارزاهد سوی‌مسجد شد ومن جانب‌خمار
من یـار طـلـب کـردم و او جـلـوه گه یـارحاجـی به ره کعبـه و مـن طالـب دیـدار
او خانه همی جویـد و من صـاحب خانه

هـر در که زنم صـاحب آن خانه تویی توهر جـا کـه روم پرتـو کاشــانـه تویی تـو
در مـیـکـده و دیـر کـه جانـانـه تـویی تـومقصـود من از کعبـه و بتخـانـه تویی تـو
مقـصــود تـویـی کعـبـه و بتخـانه بهـانـه

بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دیدپروانه در آتـش شـد و اسـرار عیان دیـد
عارف صـفت روی تو در پیـر و جـوان دیـدیعنی همه جـا عکـس رخ یـار تـوان دیـد
دیوانـه منـم مـن که روم خانـه به خانـه

عـاقــل بـه قـوانـیــن خــرد راه تـو پـویــددیـوانـه بـرون از هـمــه آیـیـن تـو جـویــد
تا غـنـچـه نشــکفـته ایـن بـاغ که بـویـدهر کـس به زبانی صـفت حمـد تو گویـد
بلبل به غزل خوانی و قمـری بـه تـرانـه

بیچاره بهائی که دلـش زار غـم توسـتهرچندکه عاصی‌است زخیل‌خدم توست
امیـد وی از عـاطـفـت دم به دم تـوستتقصــیـر خیـالـی بـه امیـد کـرم توســت
یعنی که گنه را به از این نیسـت بهانـه


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- اگر چند بیت بر یک قافیه - دو یا سه بیت - و یک وزن گفته شود که ‏مصرع آخر بر قافیه دیگر باشد و در ادامه چند بیت چونان حالت اول با همان وزن ‏و با قافیه‏اى دیگر گفته شود، به‏طورى که مصرع آخر بر قافیه مصرع آخر بند اول ‏باشد و این شکل چندین بار تکرار شود، حاصل همه را مسمّط گویند. و اگر بندها داراى چهار مصرع باشد آن را مربع و اگر داراى پنج مصرع باشد مخمس و همین‏طور مسدس و... گویند.
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]