جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

شامپانزه‌ها هم با هم می‌جنگند

برگرفته از: بی بی سی


فهرست مندرجات



[] شامپانزه‌ها هم با هم می‌جنگند

دانشمندان امریکا شواهدی منتشر کرده‌اند که به‌گفته آنها نشان می‌دهد شامپانزه‌ها برای گسترش قلمرو و تصرف منابع، به صورت سازماندهی شده به همسایه‌های خود حمله می‌کنند.

در این تحقیق، محققان دانشگاه میشیگان امریکا، گروهی متشکل از حدود ۱۵٠ شامپانزه را به مدت ده سال تحت نظر قرار دادند.

به‌گفته این محققان، این شامپانزه‌ها که در پارک ملی کیباله نگهداری می‌شدند، ۱۸ شامپانزه از گروه‌های دیگر را کشته‌اند.

شامپانزه‌ها به‌سرعت به‌سرزمین‌هایی که تصرف کرده‌اند وارد می‌شوند و از مزایای جدید این سرزمین‌ها مانند غذا و شامپانزه‌های ماده استفاده می‌کنند

این مطالعه که برپایه تحقیقات پیشین انجام شده است، شواهدی ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه این گروه از شامپانزه‌ها به اعضای گروهی دیگر، که زنان و کودکان را هم شامل می‌شد، حمله کرده و قلمرو خود را بیش از ۲٠ درصد گسترش داده‌اند.

دانشمندان می‌گویند پرخاش‌های درون گروهی، ذاتا به قصد همکاری صورت گرفته است اما این دانشمندان بر این باورند که هنوز برای مقایسه حمله شامپانزه‌ها با جنگ‌های انسانی زود است.

دانستن اینکه شامپانزه‌ها یکدیگر را می‌کشند دست آورد جدیدی نیست اما قصد آنها از کشتار یکدیگر تا کنون نامشخص بود.

نتیجه تحقیقات بر روی رفتار خشن این‌گونه جانوری که نزدیک‌ترین خانواده به انسان است می‌تواند به شواهد تازه‌ای در مورد تکامل انسان در زمینه همکاری بیانجامد.

جان میتانی، استاد انسان شناسی دانشگاه میشگان، در مقاله‌ای که در نشریه کرنت بیولوژی منتشر شده گفت: "روند از آن خود کردن، آسان و مشخص است. شامپانزه‌ها یکدیگر را می‌کشند. همسایه‌های خود را می‌کشند. مشاهدات ما نشان می‌دهد که دلیل این کار گسترش قلمرو است که به قیمت جان هم نوعانشان تمام می‌شود."

آقای میتانی، نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید اغلب کشتارها زمانی اتفاق افتاده است که گروه‌های کوچک شامپانزه‌ها برای انجام "عملیات گشتی" به قلمرو شامپانزه‌های دیگر وارد شده‌اند.

به‌دنبال گسترش قلمرو، شامپانزه‌ها به‌سرعت به زمین‌های تازه به دست آمده وارد می‌شوند و از مزایای منابع جدید هم استفاده می‌کنند که شامل غذا و شاید شامپانزه‌های ماده بیشتر نیز می‌شود.

از آنجایی که شامپانزه از نزدیک‌ترین گونه‌های حیوانی به انسان است مطالعاتی که بر روی شامپانزه‌ها انجام می‌شود معمولا با هدف به‌دست آوردن شواهدی در مورد رفتار و خاستگاه تکامل انسان صورت می‌گیرد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- شامپانزه‌ها هم با هم می‌جنگند، وب‌سايت بخش فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ٢۳ ژوئن ٢٠۱٠ - ٠٢ تیر ۱۳۸۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سايت بخش فارسی بی‌بی‌سی


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]