جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مهر ۱۲, دوشنبه

جزئیات آماری انتخابات افغانستان

گزارش از: علیرضا فولادی


فهرست مندرجات


رای‌گیری در انتخابات پارلمانی افغانستان به‌پایان رسیده و اعلام شده است که شمارش آرا تا چند ساعت دیگر شروع می‌شود و نتایج انتخابات نیز حدود نهم عقرب یا آبان ماه اعلام خواهد شد.


[] جزئیات آماری انتخابات افغانستان



انتخابات پارلمان افغانستان در شرایطی برگزار می‌شود که ٢۵۵٦ نفر برای کسب ٢۴۹ کرسی پارلمان افغانستان نامزد شدند. از این تعداد ٦٨ کرسی یعنی ٢۵ درصد مختص به زنان افغانستان است که ۴٠٦ نفرشان در این انتخابات نامزد شدند. در افغانستان هر ٣۴ ولایت این کشور یک حوزۀ انتخاباتی است و هر ولایت با توجه به جمعیتش سهمیه‌ی در پارلمان دارد. مثلاً ولایت کابل که با جمعیت بیش از سه میلیون سیزده‌هزار نفر پر جمعیت‌ترین است، صاحب ٣٣ کرسی است که ۹ تای آن به زنان کابل می‌رسد. بعد از کابل ٦ ولایت پر جمعیت دیگر مثل هرات ۱٧ نماینده از جمله ۵ زن، ننگرهار با ۱۴ نماینده از جمله ۴ زن، غزنی، بلخ و قندهار هر کدام با ۱۱ نماینده از جمله ٣ زن و هلمند با ٨ نماینده از جمله ٢ زن، از جمله ولایت‌های اند که بیشترین تعداد نامزدها را در پارلمان دارند. در همین حال، کوچی‌ها یا همان عشایر افغانستان می‌توانند ۱٠ نماینده از جمله ٣ نمایندۀ زن داشته باشند.

اما داوطلب‌ها چطور امکان نامزدی در این انتخابات را پیدا کردند، شرط اول این است که داوطلب شهروند افغان باشد، دوم اینکه محکومیت جنایی نداشته باشد، سوم اینکه سنش کمتر از ٢۵ سال نباشد و بالاخره اینکه خودش برای رای‌دادن واجد شرایط باشد. ضمن اینکه هر نامزدی که سمت دولتی داشته، برای شرکت در این انتخابات از مقامش کناره‌گیری کرده، تأیید هزار نفر از کسانی که واجد شرایط رای‌دادن هستند را ثبت کرده و در نهایت یک ضمانت مالی به ارزش ٣٠٠٠٠ افغانی معادل ٦۴٠ دلار ارائه داده است.

آمار نشان می‌دهد که حدود ۱۱ میلیون نفر برای حضور در این انتخابات واجد شرایط اند. نظارت بر انتخابات امروز به‌عهده ٣٠٠ هزار ناظر داخلی و خارجی بود تا نهایتاً دوهمین انتخـابات پارلمـانی در افغانســتان، پس از ســقوط طالبـان به‌انجـام برســد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين گزارش برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- علیرضا فولادی، [جزئیات آماری انتخابات افغانستان]، بخش فارسی بی بی سی: شنبه ۱٨ سپتامبر ٢٠۱٠ - ٢٧ شهریور ۱٣٨۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]