جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ آبان ۱۱, چهارشنبه

اجلاس استانبول برای بررسی امنیت در افغانستان

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[...][...]


اجلاس استانبول برای بررسی امنیت در افغانستان، با شرکت نمایندگان بیش از بیست کشور و سازمان بین‌المللی، بروز چهارشنبه، دوم نوامبر ٢٠۱۱ میلادی (۱۱ آبان ۱٣۹٠ خورشیدی) در شهر استانبول ترکیه گشایش یافت.[۱] در این اجلاس، حامد کرزی، عبدالله گل و آصف علی زرداری، روسای جمهوری افغانستان و ترکیه و پاکستان، شرکت کردند.[٢] در اجلاس یک روزه استانبول، علاوه بر پاکستان و ایران، دو همسایه مهم افغانستان، نمایندگانی از کشورهای هند و چین نیز حضور داشتند.



[] مراسم گشایش اجلاس

حامد کرزی که در مراسم گشایش اجلاس منطقه‌ای در استانبول سخنرانی می‌کرد، گفت که همکاری پاکستان در زمینه مصالحه و آشتی با گروه طالبان از اهمیت زیادی برخوردار است. کرزی گفت:

    "حوادث اخیر (کشته شدن برهان‌الدین ربانی) نشان داد که روند مصالحه تا زمانی که با رهبری طالبان که در پاکستان مستقر است تماس برقرار نکنیم، موفق نخواهد شد. آرزوی ما این است که با کمک برادران خود در پاکستان، راهی را جستجو کنیم که براساس آن، رهبری طالبان از حمایتی که از بیرون از افغانستان دریافت می‌کنند، محروم شده و وارد روند مصالحه شوند."

کرزی همچنین برای مبارزه با گروه طالبان و شورشیان مسلح، خواستار حمایت منطقه‌ای شد. او گفت:

    "خواست اصلی مردم افغانستان که امنیت و صلح است، تا حالا برآورده نشده است. شبکه‌های تروریستی، بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت منطقه، پناهگاه‌های امنی در بیرون از مرزهای ما دارند که از آنجا عملیات‌های مرگبار و ویرانگر خود را طراحی می‌کنند.

    تا زمانی که در سطح منطقه یک تلاش قوی برای مبارزه با تروریسم صورت نگیرد، به‌ویژه با توجه منابع اصلی آن‌ها، امنیت در افغانستان کماکان شکننده باقی خواهد ماند."

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در مراسم گشایش این اجلاس گفت: "برای تامین امنیت در افغانستان، به یک همکاری صادقانه نیاز است."

وی هم‌چنین گفت کنفرانس استانبول می‌تواند به افغانستان در این مرحله خاص برای حل مشکلاتش کمک کند. رئیس جمهوری ترکیه از کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس استانبول و هم‌چنین جامعه بین‌المللی خواست به حمایت‌های خود از افغانستان ادامه دهند. عبدالله گل افزود:

    "افغانستان نمی‌تواند بدون همکاری‌های بین‌المللی بر مشکلات خود به‌ویژه در مبارزه علیه تروریسم، مواد مخدر و تامین حقوق بشر، غلبه کند."[٣]

نشست یک روزه استانبول درباره افغانستان با صدور یک اعلامیه به‌کار خود پایان داد. فضای حاکم بر این نشست "مثبت" بوده است.

در پایان این نشست حاضران بر عدم دخالت در امور یکدیگر و کمک برای مبارزه با انواع فعالیت‌های تروریستی در منطقه تاکید کردند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس استانبول همچنین بر حمایت از رشد اقتصادی افغانستان تاکید کرده و همچنین از نشستی که قرار است در ماه مارس سال آینده میلادی در تاجیکستان برگزار شود حمایت کردند.

بر اساس اعلامیه پایانی نشست استانبول مقامات ارشد کشورهای شرکت‌کننده در استانبول توافق کردند که در ماه ژوئن سال آینده میلادی در کابل دیدار کنند.[۴]


[] مبارزه با تروریسم

اجلاس بین‌المللی استانبول با هدف بررسی مسائل امنیتی افغانستان و جلب همکاری کشورهای منطقه در این زمینه برگزار شد. مبارزه علیه تروریسم در افغانستان و پاکستان و شیوه‌های برخورد هر دو کشور با شورشیان، سبب بروز اختلافات زیادی میان سیاستمداران دو کشور شده است.


دولت افغانستان می‌گوید که پاکستان از گروه‌های شورشی مانند طالبان و شبکه حقانی حمایت می‌کند. اما این ادعا از سوی پاکستان به‌شدت تکذیب شده است.

تحلیلگران می‌گویند، رسیدن به یک تفاهم میان افغانستان و پاکستان بر سر اختلافاتی که این دو کشور در مورد مبارزه با تروریسم داشته‌اند، می‌تواند یکی از دستاوردهای مهم اجلاس استانبول باشد.

برخی از مقام‌های غربی از جمله نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان نسبت به‌نتایج اجلاس استانبول ابراز خوش بینی کرده‌اند.

اجلاس استانبول و به‌دنبال آن اجلاس بن دوم که قرار است در ماه دسامبر برگزار شود، در واقع سرآغاز دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک دولت افغانستان است تا همکاری و حمایت جامعه بین‌المللی متحدانش را برای بعد از سال ۲۰۱۴ که نیروهای خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد، نیز جلب کند.[۵]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.
يادداشت ٢: می‌توان به نشست استانبول خوشبین بود؟ جاناتان هد، خبرنگار امور دیپلماتیک بی بی سی می‌نویسد: اگر امنیت یک کشور با برگزاری کنفرانس‌ها تامین می‌شد، افغانستان باید تاکنون به یک کشور باثبات و مصون بدل شده بود. چون از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ تا حالا ده‌ها کنفرانس بین‌المللی در مورد این کشور در کشورهای مختلف برگزار شده است.
اما علی‌رغم برگزاری این همه کنفرانس، هنوز هم امنیت در افغانستان به‌حدی شکننده است که بسیاری از کشورها شک دارند که افغانستان بتواند بعد از خروج نیروهای خارجی از این کشور، از خود دفاع کند.
ترکیه کشوری است که سربازانش در جمع سربازان ناتو در افغانستان در حال نبرد هستند.
افزون بر این، ترکیه نقش دیپلماتیک قدرتمندی را در افغانستان بازی می‌کند.
ترکیه مایل است تا با استفاده از روابط نزدیک خود با پاکستان و افغانستان، میزان بی‌اعتمادی فرسایشی بین این دو همسایه را کم کند. آصف علی زرداری و حامد کرزی رهبران پاکستان و افغانستان هر دو با مقامات نظامی و استخباراتی‌شان روزی را در بحث و گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان پشت درهای بسته سپری خواهند کرد تا موارد مخالفت‌های‌شان را حل کنند.
افغانستان همیشه پاکستان را متهم به‌حمایت از شورشیان طالبان می‌کند و پاکستان از امضای پیمان استراتژیک بین هند و افغانستان ناخرسند است.
با در نظر داشت نبود پیشرفت در نشست‌های مشابهی که در گذشته بین دو طرف بوده است، نمی‌توان در مورد موثریت مذاکرات جاری زیاد خوشبنین بود.
اما دوره‌های پیهم از گفت‌وگوها ظاهراً به‌عنوان یکی از چند تاکتیک محدود برای آماده ساختن افغانستان برای ایستادن روی پای خودش باقی مانده است. (رجوع شود به: می‌توان به نشست استانبول خوشبین بود؟، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ٠۱ نوامبر ٢٠۱۱ - ۱٠ آبان ۱٣۹٠)



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کرزی خواستار همکاری پاکستان در مصالحه با طالبان شد، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ٠٢ نوامبر ٢٠۱۱ - ۱۱ آبان ۱٣۹٠
[٢]- اجلاس استانبول برای بررسی امنیت در افغانستان افتتاح شد، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ٠٢ نوامبر ٢٠۱۱ - ۱۱ آبان ۱٣۹٠
[٣]- رسیدن به یک تفاهم میان افغانستان و پاکستان بر سر اختلافاتی که این دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم داشته‌اند، می‌تواند یکی از دستاوردهای مهم اجلاس استانبول باشد.
روسای جمهور افغانستان و پاکستان، با میزبانی همتای ترکی شان، یک روز پیش از اجلاس استانبول با هم دیدار کردند تا راه را برای رسیدن به همچو یک تفاهمی هموار کنند.
اما حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی رسمی خود در اجلاس استانبول، یک بار دیگر پاکستان را "پناهگاهی" برای شورشیان مسلح خواند.
او تاکید کرد که پاکستان اگر بخواهد، می‌تواند در تامین صلح در افغانستان و موفقیت برنامه مصالحه ملی با طالبان نقش موثر داشته باشد.
افغانستان در آستانه خروج نظامیان بین‌المللی، به حمایت و همکاری کشورهای منطقه بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد.
آقای کرزی در اجلاس استانبول از پیمان استراتژیک با هند، به‌عنوان یک گام مهم یاد کرد، پیمانی که برای پاکستان خوش آیند نبوده است.
برقراری توازن در رابطه افغانستان با کشورهای همسایه و منطقه، که در مواردی رقابت‌های جدی با یکدیگر دارند، برای افغانستان می‌تواند سرنوشت ساز باشد.
[۴]- پایان نشست استانبول درباره افغانستان، بخش فارسی بی بی سی: چهارشنبه ٠٢ نوامبر ٢٠۱۱ - ۱۱ آبان ۱٣۹٠
[۵]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]