جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۱۴, چهارشنبه

کنفرانس بروکسل

از: دانشنامه‌ی آریانا

کنفرانس بروکسل

برای افغانستان در سال ٢٠۱٦


فهرست مندرجات
بازسازی افغانستانکنفرانس‌ها

کنفرانس بروکسل ٢٠۱٦ برای افغانستان (به انگلیسی: Brussels Conference on Afghanistan 2016)، برای دو روز (۱۳ و ۱۴ میزان ۱۳٩۵) در بروکسل، پایتخت بلژیک، با شرکت حدود ۷۰ کشور و ۲۰ سازمان و نهاد بین‌المللی به منظور کمک به افغانستان در چهار سال آینده، برگزار شد. در این کنفرانس، که با سخنرانی محمداشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور آغاز به‌کار کرد، کشورهای شرکت کننده گفتند که ۱۵ میلیارد دلار طی چهار سال آینده برای بازسازی افغانستان در اختیار این کشور قرار می‌دهند.

مقام‌های عالی‌رتبه ده‌ها کشور جهان در بروکسل به‌منظور کمک به افغانستان جمع شده‌اند


مراسم افتتاحیه

نشست بروکسل در ادامه کنفرانس توکیو (۲۰۱۲) است و در ۵ ماه اکتبر ٢٠۱٦ در بروکسل، پایتخت بلژیک، با سخنرانی محمداشرف غنی، رئیس جمهوری آغاز شد. در این نشست، که اتحادیه اروپا و دولت افغانستان به‌طور مشترک میزبان آن هستند، ۷۰ کشور و ۲۰ سازمان بین‌المللی شرکت کردند.


تعهد جامعه جهانی

وعده کمک‌های ۱۵ میلیارد دلاری در نشست بروکسل به‌دست آمد که در آن نمایندگان حدود ۷۰ کشور و بیست سازمان و نهاد بین‌المللی شرکت داشتند. قبل از کنفرانس، دولت افغانستان گفته بود که «در این کنفرانس کشورهای کمک‌کننده سالانه بیش از ۳،۵ میلیارد دلار کمک به افغانستان وعده خواهند داد.» براساس آماری که وزارت مالیه (دارایی) داده، پنج کمک‌کننده بزرگ عبارت خواهند بود از آمریکا (۷۰۰ میلیون دلار)، آلمان (۴۵۰ میلیون دلار)، بانک جهانی (۴۰۰ میلیون دلار)، بانک توسعه آسیایی (۳۰۵ میلیون دلار) و هند (۲۵۰ میلیون دلار). همچنین، اتحادیه اروپا اعطای کمک‌هایی به ارزش سه میلیارد و سیصد هزار میلیون دلار به افغانستان طی چهار سال آینده را تعهد کرده است.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که این اتحادیه کمک لازم را به افغانستان خواهد کرد، ولی افغانستان نیز مسئولیت‌های دارد که باید انجام دهد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته که از شرکت کنندگان می‌خواهد سهم مشابهی در این کنفرانس داشته باشند. او گزارش‌های مربوط به شرایط اتحادیه برای ادامه کمک به افغانستان را به شدت تکذیب کرده است.

پیشتر، برخی منابع خبری نوشته بودند که اتحادیه اروپا گفته است به شرطی به افغانستان کمک خواهد کرد که دولت آن کشور به اقدامات لازم مبادرت کند تا هزاران پناهجوی افغان که عازم اروپا شده‌اند به کشورشان بازگردند. خانم موگرینی این گزارش‌ها را نادرست خوانده و گفته است که از نظر این اتحادیه، ارتباطی بین کمک به افغانستان و مساله مهاجرت وجود ندارد.

نه‌ون میمیکا، همکاری‌های بین‌المللی و توسعه اتحادیه اروپا گفته است «اکنون زمان آن نیست تا از اهداف‌مان برای سرمایه‌گذاری روی مردم افغانستان کم کنیم.»

آلمان قرار است در چهارسال آینده ۱،۷ میلیارد دلار به افغانستان کمک کند. این کشور کمک‌های خود را به مبارزه با فساد و برگرداندن مهاجران مشروط کرده است. بریتانیا هم یک هفته قبل از آغاز کنفرانس، کمک یک میلیارد دلاری خود را به افغانستان اعلام کرده بود.

هند هم اعلام کرد که در چهار سال آینده ۱ میلیارد دلار به افغانستان کمک خواهد کرد. پاکستان به ارائه ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی همراه با در اختیار گذاشتن سه هزار بورسیه تحصیلی در جریان چهار سال آینده متعهد شده است.

ژاپن (جاپان) ۵۰۰ میلیون دلار کمک به پناهندگان و بیجاشدگان داخلی در کنار نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار دیگر برای توسعه در افغانستان تعهد کرد. ترکیه هم وعده سپرده است که تا سال ۲۰۲۰ به افغانستان ۶۰۰ میلیون دلار کمک کند. عربستان سعودی ۱۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد.

همین‌طور نروژ (ناروی) سالانه ۸۷ میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد و این کشور کمک‌های خود را مشروط به اصلاحات سیاسی و انتخاباتی کرده است.


اختتامیه کنفرانس



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...