جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مهر ۲۵, یکشنبه

دوجنسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

دوجنسی


فهرست مندرجات
هویت جنسیتیتراجنسیتی

دوجنسه یا نرماده (به انگلیسی: Hermaphrodite؛ با تلفظ آمریکایی: Hermaphrodite)، که به آن در زبان فارسی «نرموک» و «هرمافرودیت» هم گفته می‌شود.، موجودی که به‌طور طبیعی هر دو اندام تناسلی نر و ماده را داراست و می‌تواند هم زامه و هم تخمک پدید آورد؛ مانند شته‌ها، حلزون‌ها، کرم خاکی. دوجنسی بودن در جانوران فوق خصوصیتی طبیعی است اما در انسان نوعی اختلال جنسی محسوب می‌شود.


واژه‌شناسی (Etymology)

واژه‌ی انگلیسی «Hermaphrodite» (به‌معنای دوجنسه)، از واژه‌ی لاتین «hermaphroditus» سرچشمه گرفته است، که در اصل واژه‌ی یونانی «ἑρμαφρόδιτος» (با تلفظ: hermaphroditos) است. در واقع، این اصطلاح برگرفته از نام «هرمافرودیته» (به انگلیسی: Hermaphroditus؛ به یونانی باستان: Ἑρμαφρόδιτος) می‌باشد که در اساطیر یونانی، پسر هرمس (Hermes) و آفرودیت (Aphrodite) است. از این‌رو، نام او به تمام کسانی که دارای دو صفات مردانگی و زنانگی هستند اطلاق می‌شود.

هم‌چنین در زبان انگلیسی، مترادف این واژه، واژه‌ی «آندروژینی» (Androgyny) به‌معنای دوجنسی به‌کار می‌رود. این اسم، در حدود سال ۱٨۵٠ میلادی، از صفت «androgynous» ساخته شد. تاریخ کاربرد این صفت به اوایل قرن ۱٧ میلادی می‌رسد، که از واژه‌ی «آندروژنی» (Androgyne)، از زبان کهن فرانسوی (در قرن ۱۴) و از انگلیسی (حدود ۱۵۵٠) ریشه گرفته است. به‌هر حال، این اصطلاح منشأ در واژه‌ی «ἀνδρόγυνος» یونانی باستان دارد که از ترکیب «ἀνδρ» (یا andr به‌معنای مرد)و «γυνή» (یا gune به‌معنای زن) ساخته شده است و سپس به‌شکل «androgynus»، وارد زبان لاتین شد.

آندروژینی (Androgyny)، نوعی ابهام شخصیت است که فرد مورد نظر هم هویت مردانگی و هم زنانگی را دارد. این ابهام ممکن است. یک آندروژن (Androgyne)، در چارچوب هیچ‌کدام از قواعد جنسیت جای نمی‌گیرد و هیچ فرم خاصی از گرایش جنسی نیست. آندروژن ممکن است بین زن و مرد، در حال حرکت از مردانگی به زنانگی یا بر عکس باشد یا هیچ جنسیتی نداشته باشد و این حالات ممکن است روحی و یا جسمی باشد.


گیاه‌شناسی (Botany)

...


جانورشناسی (Zoology)



نگارخانه (Gallery)


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ مطالعات جنسیت │ گرایش‌های جنسی │ دگرباشان │ تراجنسیتی