جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ آبان ۲۹, شنبه

انجماد بعد از مرگ یعنی چه؟

گزارش علمی از: بی‌بی‌سی

سرمازیستی

انجماد بعد از مرگ یعنی چه؟


فهرست مندرجات

.



انجماد بعد از مرگ یعنی چه؟

آماده‌سازی بیمار برای انجماد

سرمازیستی (به انگلیسی: Cryonics) دانشی نوبنیاد است که برای نخستین‌بار در سال ۱۹٦۲ انجام شد و در آن، با پایین‌آوردن دمای بدن انسان یا حیوانات، سعی در سالم نگه‌داشتن بدن برای آینده می‌کنند. در این روش، تمام خون بدن را تخلیه می‌شود و بدن را منجمد می‌سازند. با این حال، برگشت به زندگی برای بیمار ممکن نیست و این کار تنها برای آینده و فنّاوریِ آینده انجام می‌شود.

سرمازیستی (Cryonics) و نگهداری در سرما (Cryopreservation) دو شاخه‌ی جدید علم هستند که اخیراً زیاد درباره‌ی آن‌ها شنیده‌ایم و از این به بعد هم بیشتر خواهیم شنید. تمایل بشر به جاودانگی هیچگاه فروکش نکرده و پیشرفت دانش و فناوری برخی را بیش از همیشه به این احتمال امیدوار کرده است.

انجماد انسان

بشر از مدت‌ها پیش می‌دانسته که سرما از بروز فساد و تباهی جلوگیری می‌کند. در حال حاضر سلول‌های خون، مغز استخوان، اسپرم و رویان با انجماد حفظ شده و پس از گرم کردن، این سلول‌های زنده و فعال برای درمان استفاده می‌شوند.

اما در مورد اعضای بدن هنوز چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، برخی آن را در آینده ممکن می‌دانند و برخی نه. اما انجماد پس از مرگ چگونه انجام می‌شود؟

١- این کار باید کاملاً از قبل برنامه‌ریزی شده باشد چون هر اتفاق غیرمترقبه‌ای ممکن است باعث عدم موفقیت شود. بنابراین پس از مرگ، جسد بلافاصله در یخ قرار می‌گیرد تا روند فساد و تباهی شروع نشود.

٢- بعد از آن جسد به دستگاه قلب و ریه مصنوعی، مشابه دستگاهی که در جراحی قلب باز از آن استفاده می‌شود، متصل می‌شود تا خون در بدن در گردش بماند.

٣- سپس حدود ١٥ نوع ماده شیمیایی وارد رگ‌ها می‌شود تا روند فساد متوقف شده و سلول‌ها محافظت شوند.

۴- جسد اکنون آماده جراحی شده، قفسه‌ی سینه باز می‌شود و جراح با کمک دستگاهی که به رگ‌های بزرگ بدن متصل می‌کند، خون و مایعات دیگر را تخلیه می‌کند و به‌جای آن ضد یخ وارد رگ‌ها می‌کند. این روندی بسیار حساس است. جسد در یخ قرار دارد. اگر سلول‌ها یخ بزنند یا در روند انجماد آب خود را از دست بدهند آسیب خواهند دید، بنابراین باید با دقت زیاد تعادل را حفظ کرد.

۵- وقتی رگ‌ها پر از ضد یخ شد جسد به‌تدریج در مدت دو هفته سرد می‌شود تا دمای آن به ١٩٦- سانتی‌گراد برسد و به آرامگاه فعلاً ابدی‌اش منتقل شود؛ به‌صورت سر و ته در محفظه‌ای مخصوص حاوی نیتروژن مایع و به احتمال زیاد در کنار سه جسد دیگر. جسد همان‌جا می‌ماند تا زمانی‌که بشر به فناوری‌ای که آرزویش را دارد، دست یابد.

٦- آیا در حیوانات چنین کاری انجام شده؟ اوایل سال میلادی جاری اعلام شد دانشمندان در ام‌آی‌تی آمریکا توانسته‌اند مغز خرگوش را منجمد کرده و بعد دوباره آن را به دمای معمولی برگردانند. آن‌ها کارکرد مغز خرگوش را پس از گرم شدن تقریباً کامل توصیف کردند و گفتند به‌نظر می‌آید حافظه درازمدت هم حفظ شده است.

٧- از این شیوه در آینده می‌توان در پیوند اعضا استفاده کرد که تحولی بزرگ در پزشکی خواهد بود؛ اما در حال حاضر، هدف این است که فرد به زندگی برگردانده شود، دردی که الان لاعلاج است بعدا درمان خواهد شد، فقط کافی است ما را نکشد.

٨- برخی دیگر به این فکر می‌کنند که در آینده این امکان وجود خواهد داشت که تمام اطلاعات موجود در مغز را بتوان اسکن و دانلود کرد، از این‌رو، در آینده علم به‌قدری پیشرفت کرده که می‌توان یک بدن نو در آزمایشگاه تولید کرد یا این‌که اطلاعات مغز یک نفر را در بدن فرد دیگری گذاشت. از این رو برخی فقط سر را منجمد می‌کنند نه تمام بدن را.

٩- تا به حال این کار در آمریکا و روسیه انجام شده، برای حدود ٢٥٠ تا سیصد نفر.

١٠- طرفداران این کار می‌گویند هر چه که زمانی داستانی تخیلی بوده بعداً محقق شده، بنابراین این اتفاق هم خواهد افتاد، هر چند در آینده دور. برخی دانشمندان اما مرگ را روی دیگر سکه زندگی می‌دانند و معتقدند جلوگیری از مرگ هیچگاه محقق نخواهد شد چرا که با ذات حیات و ماهیت موجود زنده در تضاد است.[۱]


انجماد انسان

ماری بالارد، عکاس به‌مدت پنج سال اجازه یافت تا وارد جهان سرمازیستی شود و از مراحل انجماد انسان در نیتروژن مایع عکس بگیرد.[٢]

این عکس از تاسیساتی در آمریکا گرفته شده که در آن‌جا اجساد را در تانک‌های بزرگ و سفید منجمد و نگهداری می‌کنند.
در آخرین مرحله، بدن انسان در نیتروژن مایع قرار گرفته و در دمای ۱۹٦- سانتیگراد منجمد می‌شود.
پیش از انجام مرحله آخر که انجماد کامل است، دمای بدن باید به اندازه‌ای پایین بیاید تا به بافت‌های بدن و اندام داخلی آسیب نرسد.
اولین مرحله پس از مرگ انسان و پیش از انجماد، استخراج خون از بدن است که به وسیله این دستگاه انجام می‌شود.
در بریتانیا تاسیساتی برای انجماد انسان وجود ندارد و به‌همین دلیل جسد باید به آمریکا و مسکو، پایتخت روسیه انتقال یابد.
بسیاری از افرادی که می‌خواهند بدن‌شان بعد از مرگ منجمد شود برای اطمینان خاطر دی‌ان‌ای خود را نیز نگه می‌‌دارند تا در صورت مرگ ناگهانی و عدم امکان انجماد شانسی برای زندگی دوباره وجود داشته باشد.
این پیکر در انتظار انتقال به شرکت کریوروس KrioRus در نزدیکی مسکو است. یکی از شرکت‍‌ها در آمریکا با مبلغ ۲۵۰۰۰ دلار روند انتقال و انجماد را انجام می‌دهد. اما گزینه‌های ارزان‌تر که فقط سر انسان منجمد می‌شود نیز ارائه می‌شوند.
رابرت اتینجر، بنیان‌گذار موسسه کریونیکس، چند ماه پیش از مرگ در منزل خود در دیترویت، آمریکا. او در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۱ درگذشت.


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- انجماد بعد از مرگ یعنی چه؟، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: جمعه ۱٨ نوامبر ٢٠۱٦ - ٢٨ آبان ۱٣۹۵
[٢]- آلبوم عکس: انجماد انسان، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: جمعه ۱٨ نوامبر ٢٠۱٦ - ٢٨ آبان ۱٣۹۵


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی