جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ مرداد ۲۸, شنبه

واله، عبدالحق

از: دانشنامه‌ی آریانا

عبدلحق واله


فهرست مندرجات
چهره‌های فرهنگی افغانستانشاعران افغانستان

عبدلحق واله (به انگلیسی: Abdulḥaq Valeh) (زاده‌ی ۱٣٠۵ خ - درگذشته‌ی ۱٣٨٨ خ)، نویسنده، شاعر، مترجم، نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگار افغانستان و استاد دانشگاه کابل بود.


زندگی‌نامه
عبدالحق واله

عبدالحق واله، در سال ۱٣٠۵ خورشیدی، در یک خانواده‌ی سرشناس در پروان زاده شد. او دوره‌ی دبیرستان را در مکتب غازی کابل به پایان برد و تحصیلات عالی خود را در دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کابل به انجام رسانید. سپس، در رشته‌ی ژورنالیسم در بخش رادیو و تلویزیون در آمریکا به تحصیلات خود ادامه داد.

در عهد سلطنت محمدظاهرشاه، در ریاست مستقل مطبوعات آن‌وقت مدیر مراقبت نشرات بود و پس از آن، مدیریت آژانس باختر، مدیریت تهیه‌ی نشرات رادیو کابل، مدیریت نشرات خارجی ریاست مطبوعات، معاونت رادیو کابل، مدیریت عمومی روابط فرهنگی ریاست مطبوعات، آمریت اطلاعات افغانستان در لندن و سپس در واشنگتن را بر عهده داشت. در زمان حاکمیت حزب دمکراتیک خلق، مدیر عمومی اطلاعات وزارت اطلاعات و کلتور افغانستان بود.

واله به‌زبان‌های فارسی دری، پشتو، عربی، اردو، انگلیسی و فرانسوی مسلط بود. او در سال ۱٣٢٨، از میان شعرای جوان، جایزه‌ی نخست را در شعر فارسی به‌دست آورد. او گذشته از فارسی به‌زبان‌ انگلیسی نیز شعر می‌سرود و در سال ۱٣٣٨، جایزه‌ی مطبوعاتی گرفت.

در آغاز، واله به سبک هندی غزل می‌سرود و پس از آن‌که به مطالعات گسترده در ادبیات غرب پرداخت، اشعارش چهره‌ی تازه به‌خود گرفت و به سبک ریالیسم غرب سخنوری می‌نمود. او بر این باور بود که می‌توان افکار تازه را در قالب کهنه‌ی شعر دری گنجانید و در این راه، از سادگی کلام پیروی می‌کرد.

بعدها، واله مهاجر شد و در لندن و آمریکا دارالوکاله (دفتر وکالت) داشت. سرانجام، وی در ٦ فروردین ۱٣٨٨ خورشیدی (٢٦ مارس ٢٠٠۹ میلادی)، در یکی از بیمارستان‌های کابل درگذشت. او شخصیت آرام و دلبستگی خاصی به موسیقی غربی، باعبانی و ماهیگیری داشت. مرد متأهل بود و فرزندان خوب از خود به‌جا گذاشت.


آثار

در میان آثار عبدالحق واله، کتاب چند غزل را به دوست دانشور خود، عبدالوهاب طرزی تقدیم داشت. او در روزنامه‌های تایمز کابل و کاروان مقاله و شعر می‌نوشت. جلد اول کتاب «افغانستان در مسیر تاریخ»، غلام‌‌محمد غبار، به‌همت او به چاپ رسید.


[] يادداشت‌ها





[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ افغانستان‌شناسی │ زندگی‌نامه │ شاعران افغانستان