جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ آبان ۲۱, یکشنبه

برزین، الکساندر

از: دانشنامه‌ی آریانا

الکساندر برزین


فهرست مندرجات
زندگی‌نامهبوداشناسان

الکساندر برزین (به انگلیسی: Alexander Berzin) (زاده‌ی ۱۹۴۴ م -)، پژوهشگر، مترجم و آموزگار بودیسم تبتی (Tibetan Buddhism) است.


زندگی‌نامه
دکتر الکساندر برزین

الکساندر برزین، در سال ۱۹۴۴ میلادی، در شهر پاترسن در ایالت نیوجرسی آمریکا به‌دنیا آمد، در سال ۱۹٦۵ مدرک لیسانس خود را از دانشکده علوم شرق‌شناسی دانشگاه راتگرز (Rutgers University) و دانشگاه پرینستون (Princeton University) دریافت کرد. سپس، در سال ۱۹٦۷ فوق‌لیسانس گرفت و در سال ۱۹۷۲ به دریافت درجه‌ی دکترا از دانشکده زبان‌های خاوردور (چینی)، سانسکریت و مطالعات هندوستان، در دانشگاه هاروارد نائل آمد.

از سال ۱۹٦۹ تا سال ۱۹۹۸، عمدتاً در دارامسالای هندوستان، که اغلب به‌عنوان «لهاسای کوچک» از آن یاد می‌شود، اقامت داشت. وی با دریافت بورسیه‌ی تحصیلی به مطالعه و تمرین چهار سنت تبتی نزد استادان بودایی پرداخت. استاد اصلی وی تسِنژاب سرکونگ رینپوچه (Tsenzhab Serkong Rinpoche)، استاد مباحثه و دستیار ویژه‌ی دالایی لاما (Dalai Lama) بود.

دکتر برزین به‌مدت نه سال در سمت مترجم و منشی دالایی لاما در چندین سفر پیرامون جهان با وی همراه بود. هم‌چنین بارها به‌عنوان مترجم دارما در خدمت دالایی لاما انجام وظیفه نمود.

او که عضو هیأت مؤسسن دفتر ترجمه‌ی کتابخانه‌ی آثار و مجموعه‌های تبتی است، برای ترجمه‌ی واژه‌های فنی تبتی، که اکثراً اشتباه معنی می‌شده‌اند، اصطلاحات جدیدی به‌زبان انگلیسی، تدوین کرد و با عده‌ی کثیری از مترجمان زبان‌های دیگر همکاری و آنان را راهنمایی نمود تا بتوانند واژه‌های فنی را بر اساس اصولی یکدست و مشترک ابداع کنند.

از سال ۱۹۸۳، دکتر برزین به اطراف دنیا سفر کرده، جنبه‌های مختلف فلسفی و عملی بودیسم را آموزش داده و تاریخ تبتی-مغولی و تئوری نجوم - پزشکی را در دانشگاه‌ها و مراکز دارمای بیش از هفتاد کشور تدریس نموده است. وی بیش‌تر به کشورهای کمونیست پیشین، امریکای لاتین، آفریقا، آسیای مرکزی و خاورمیانه به سفر پرداخت و آثار متعدد و ترجمه‌های بی‌شماری منتشر کرد. بسیاری از سخنرانی‌های وی به‌ زبان‌های این کشورها ترجمه شده‌اند.

دکتر برزین برای چندین طرح بین‌المللی فرهنگی تبتی-مغولی به‌عنوان رابط غیررسمی فعال بود. از جمله‌: برنامه‌ی تبتی امدادهای پزشکی به آسیب‌‌دیدگان چرنوبیل با همکاری وزارت بهداشت روسیه؛ طرح «بنیادِ گر» (Gere Foundation) در مغولستان، هدف از این طرح تألیف کتاب‌هایی درباره‌ی آئین بودا به زبان ساده مردم، به‌منظور احیای فرهنگ سنتی است. وی هم‌چنین در ترتیب‌دادن و پیش‌بردن گفت‌وگوهای بین اسلام و بودیسم نقش موثر داشته است.

در سال ۱۹۹۸، برزین به غرب باز گشت تا از شرایط مناسب‌تری که برای تالیف و نشر موجود است بهره گیرد. او که در حال حاضر در شهر برلین آلمان زندگی می‌کند، عضو هیأت مشاوران خانه‌ی تبت آلمان (Tibet House Germany) است و در مرکز بین‌المللی تفاهم بودیسم-مسلمان کالج مطالعات مذهبی دانشگاه مهیدول (International Center for Buddhist-Muslim Understanding of the College of Religious Studies of Mahidol University) در تایلند است و بیش‌تر وقت خود را به تکمیل آثاری که تاکنون چاپ نشده‌اند می‌گذراند تا آن‌ها را برای انتشار در وب‌سایت آرشیوهای برزین آماده کند. این وب‌سایت در سال ٢٠۱۱ به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ی بایگانی الکترونیکی و دستنوشته‌های دانشگاه آکسفورد پذیرفته شد.


آثار

بیش‌ترین آثار دکتر الکساندر برزین، مجموعه گفتارهای او درباره بودیسم است که در وب‌سایت آرشیوهای برزین گردآوری شده‌اند. از آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...