جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

تفسیر کاربردی داستان قائن و هابیل

از: سازمان David C. Cook؛ برگردان فارسی از: داوود کاظمیان

تفسیر کاربردی عهد قدیم

پیدایش



فصل چهارم

داستان قائن و هابیل

 

تفسیر کاربردی عهد قدیم، شامل تفسیر و تشریح آیه به آیه کتاب عهد قدیم می‌باشد، که توسط سازمان David C. Cook انتشار یافته و توسط داوود کاظمیان به فارسی ترجمه گردیده است.

۱-۵ حوا خیلی زود با کمک خداوند دو پسر به‌دنیا آورد. هر چیزی که ما انجام می‌دهیم در نهایت با کمک خداوند است، به‌خصوص آوردن کودکان به این دنیای جدید. ما کار می‌کنیم، اما بدون کمک خداوند ثمره‌ی کار ما هیچ است.

حکایت قائن و هابیل در اصل مربوط به پرستش است. خداوند به‌چه شکلی از ما می‌خواهد او را پرستش کنیم؟ خدا به‌وضوح از پرستش هابیل خشنود بود نه از قائن. چرا؟

دلیل آن در آغاز مشخص نیست. هر برادر هدیه‌ای را که در ارتباط با شغل‌شان قرار داشت به‌حضور خداوند آوردند. کار کننده بر روی زمین مقداری از محصول زمین را آورد، و آن‌که گله‌دار بود از نخست‌زادگان گله‌ی خویش و پیه آن‌ها آورد. گویا قائن در مورد ‌هدیه‌اش بیش‌تر بی‌دقتی به‌خرج داده است؛ گویا او نوبر محصول را به آن اضافه نکرده است یا بهترین‌های محصول را انتخاب نکرده است.

این حکایت به‌وضوح به ما نمی‌گوید به چه دلیلی هدیه قائن در رتبه‌ی پایین‌تری از هابیل قرار گرفت. هرچند، این حکایت به ما می‌گوید که انگیزه قائن و هابیل متفاوت بود. و این تفاوت زمانی آشکار می‌شود که خشم قائن افروخته می‌شود. این نشان می‌دهد که انگیزه‌ی قائن از ابتدا نسبت به خدا با خشم و غرور همراه بوده است. گویا او هدیه‌ی خود را بدون ایمان واقعی آورده است؛ در عبرانیان ۱۱: ۴ ما می‌خوانیم: به ایمان هابیل قربانی نیکوتر از قائن را به خدا گذرانید. این آیه اشاره می‌کند که هدیه قائن نه با ایمان همراه بود و نه با قلب او هم‌خوانی داشت.

نیت واقعی قلب قائن، زمانی آشکار می‌شود که خدا هدیه او را قبول نمی‌کند. و این چگونگی واقعیت و فطرت طبیعت انسان است. زمانی‌که مردم ما را تصدیق و تمجید می‌کنند، خوب بودن خیلی ساده است. آزمایش زمانی است که ما مورد انتقاد قرار گرفته و یا طرد می‌شویم؛ ما چگونه واکنش نشان می‌دهیم؟ چطور می‌توانیم بگوییم که انگور رسیده است؟ ما آن‌را فشار می‌دهیم و می‌بینیم که آب آن شیرین یا تلخ مزه است. قائن فشار داده شد و از آن تلخی بیرون آمد.

۶-۸ قائن نه‌تنها از دست خدا خشمگین شد، بلکه حسادت او نیز نسبت به برادرش برانگیخته شد. خدا می‌دانست که قائن قصد دارد که به برادرش صدمه بزند، بنابراین خدا به او هشدار داد که بر خود مسلط باشد، مقاومت کند، گناه (شیطان) بر در، و نزدیک او ایستاده و برای چیره‌شدن بر او در کمین است.

اما در عوض قائن جلوی خداوند مقاومت کرد و خود را به‌دست شیطان سپرد؛ او هابیل را با قصد قبلی و کینه‌توزی فریب داده و به صحرا برد و در آن‌جا او را به قتل رساند. آن‌ها اولین دو برادر در طول تاریخ بشر بودند، و یکی از آن‌ها دیگری را کُشت! شروع خوبی برای نژاد بشر نبود. تمامی این‌ها از تاثیر گناه آدم و حوا در باغ عدن بود.

توجه کنید که گناه هرچند با مقدار کوچکی شروع می‌شود، ولی اگر ما بر آن مسلط نشویم، خیلی سریع رشد و رشد می‌کند. گناه قائن با مسامحه‌کاری و عدم ایمان شروع شد، در خشم و حسادت رشد کرد، و در پایان با قتل خاتمه یافت؛ مسبب تمامی این‌ها در ابتدا عدم تسلط قائن بر گناهش بود. این دلیلی است که چرا نویسندگان کتاب مقدّس به ما هشدار می‌دهند که دقیق و مواظب باشیم. یعقوب به ما می‌گوید: با ابلیس مقاومت کنید تا از شما بگریزد؛ این بدین معنی است که ما باید با او در آغاز هر گونه وسوسه مقاومت کنیم، زمانی‌که انجام آن آسان‌تر است. پولس می‌گوید: از شهوات (هوای نفس) جوانی بگریز (دوم تیموتائوس ۲: ۲۲). گرداگرد آن‌ها نگرد، و درباره‌ی آن‌ها فکر نکن. گریختن! و مقاومت در مقابل وسوسه، گناه، و شیطان، چیزهایی هستند که ما باید خودمان انجام دهیم؛ تمامی این‌ها مسئولیت ما هستند.

۹ خداوند از قائن پرسید برادرت کجاست، نه به این دلیل که او نمی‌دانست، بلکه به این منظور که قائن را به‌سوی اعتراف به گناهش سوق دهد. قائن به دروغ گفت: «من نمی‌دانم.» و سپس قائن چیزی گفت که احتمالاً هر یک از ما در چنین وضعیتی یا وضعیت دیگری چنین می‌گوییم: مگر پاسبان برادرم هستم؟ آیا من مسئول تندرستی و سلامت او هستم؟ مفهوم پاسخ قائن به این سوال «نه» بود: اما پاسخ خداوند «بله» است. هرکسی که برادر یا همسایه خود را دوست دارد، برای سلامتی و تندرستی او احساس مسئولیت می‌کند. عیسی به نقل از لاویان ۱۹: ۱۸ گفت: «همسایه خود را چون نفس خود محبت نما». محبت به همسایه، همانا شامل مراقبت برای شادکامی و سلامتی او می‌باشد.

۱۰-۱۲ برای مجازات قائن، خدا او را زیر لعنت قرار داد. پس از این دیگر زمین محصول و مواد غذایی به او نخواهد داد. نه‌تنها این، بلکه زمین بیش از این نیز به او اجازه سکونت نخواهد داد؛ او هرگز قادر به ساکن شدن در یک سرزمین نمی‌شود و همواره پریشان و آواره از محلی به محل دیگر باید کوچ کند.

۱۳-۱۶ واکنش قائن به این محکومیت متاثر کننده و با ندامت و پشیمانی همراه بود، اما نه با توبه واقعی. حتی با این‌که قائن هرگز توبه نکرد، خداوند نسبت به نشان دادن رحمت خود به او ادامه داد. از آن‌جا که قائن دیگر نمی‌توانست در تحت حمایت یک اجتماع مسکونی قرار بگیرد، طبیعتاً برای زنده ماندن خود دچار ترس شد. و خداوند قول داد که از او محافظت کند و برای انجام آن به قائن یک نشانی داد. مشخص نیست که این «نشانی» و علامت چه بوده است. اما هرکس اقدام به کشتن قائن می‌کرد، به‌شکلی این علامت را تشخیص داده و متوجه می‌شد که قائن در تحت حمایت خداوند قرار دارد.

سپس قائن از حضور خداوند و مصاحبت خداوند بیرون رفت. و در زمین نود واقع در سمت شرق عدن که محل آن ناشناخته می‌باشد، ساکن گردید.

۱۷-۲۴ قائن از کجا زن گرفت؟ ساده‌ترین جواب این است که آدم و حوا باید صاحب یک یا تعدادی دختر نیز شده باشند، و قائن با یکی از خواهرانش ازدواج کرد.

در آیه ۲۳، ما برای اولین‌بار در تاریخ با نمونه تعدد زوجات و چند همسری روبه‌رو می‌شویم؛ لمک که از نسل قائن بود، دارای دو زن بود. در این‌جا، بعد از این‌که او به زنانش می‌گوید که یک مرد را کشته است، وضعیت خود را با قائن مقایسه می‌کند. قائن برادر خود را که بی‌گناه بود کشته است؛ اما لمک مردی را کشته است که وی را مجروح کرده بود. جرم قائن سنگین‌تر بود. بنابراین، اگر خدا می‌گوید که از قاتل قائن باید هفت چندان انتقام گرفته شود، سپس لمک از آن این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که به دلیل این‌که او مرتکب جرم کم‌تری شده است پس مقدار انتقام باید هفتاد و هفت چندان باشد.

لمک اشتباه کرده بود که از مردی که او را مجروح کرده بود، انتقام گرفته بود. انتقام گرفتن تنها متعلق به خداوند است؛ ما انسان‌ها نباید با دستان خود انتقام بگیریم. خداوند می‌گوید: «انتقام و جزا از آن من است».

۲۵-۲۶ در سراسر کتاب پیدایش، نسب‌نامه یا شجره‌نامه از جایگاهی خاص و پُر اهمیت برخوردار است، به‌ویژه این تأکید بر نسلی است که نتیجه آن منشأ قوم اسرائیل و در نهایت عیسی مسیح می‌باشد. در میان این نسل‌ها، این خداوند است که انتخاب می‌کند که چه شخصی حامل و هدایت‌کننده خاندانی تا رسیدن به مسیح باشد. سومین پسر آدم و حوا شیث، یکی از این انتخاب شده‌ها بود.

همان‌طور که تعداد نفرات نسل شیث افزایش پیدا می‌کرد، شروع به خواندن اسم یهوه کردند، یعنی وابسته به خداوند بودند و بر او ایمان داشتند. نسل شیث قابل مقایسه با نسل قائن نبود که چنین وابستگی و یا چنین ایمانی به خدا در آنان دیده نمی‌شد. نسل قائن دارای مهارت‌های مفید و بی‌شماری بودند و در حال توسعه این مهارت‌ها بودند، که این شروعی برای گسترش پایه‌های تمدن مدرن بود.

ما امروز از داشتن چنین مهارت‌هایی در تکنولوژی مدرن، آسمان‌خراش‌های درخشان، اکتشافات فضایی، بر خود می‌بالیم. اما اگر از خدا رو برگردانیم، تمامی کمال خلاقیت ما در نهایت هیچ است، درست همانند شهر قائن و تمامی نسل او که در سیل نابود و هیچ شدند (پیدایش ۷: ۱۷-۲۳). و دنیا و شهوات آن در گذر است لکن کسی که به اراده‌ی خدا عمل می‌کند، تا به ابد باقی می‌ماند.


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها
آیه ۱
آیه ۳
آیه ۴
آیه ۵
اول پطرس ۵: ۸-۹ مشاهده شود
آیه ۸
یعقوب ۱: ۱۴-۱۵
یعقوب ۴: ۷
مرقس ۱۲: ۳۱
آیه ۱۱
احساس پشیمانی همراه با تاسف و پریشانی، نتیجه انجام کار بد است. پشیمانی حتی می‌تواند به دلیل آگاهی داشتن از بار گناه باشد (متی ۲۷: ۳-۴). اما شامل اعتراف فروتنانه به گناهی که به خدا کرده‌ایم و رفع و بازگشت از گناه نمی‌شود. اعتراف فروتنانه، توبه واقعی نامیده می‌شود.
آیه ۱۵
بعضی از محققان کتاب مقدّس اشاره می‌کنند که این نشانی، در واقع شهر قائن است که بعدها ساخته می‌شود (آیه ۱۷)، و سبب محافظت از قائن می‌گردد.
آیه ۱۶
آیه ۱۵
آیه ۲۴؛ در کتاب مقدّس، این‌طور مطرح است که عدد هفت یک عدد «کامل» یا «تمام‌عیار» است. از این‌رو اعداد هفت و هفتاد و هفت به مفهوم واقعی کلمه دارای معنی نیستند. این اعداد اشاره بر انتقام «کامل» و «ده برابر» انتقام کامل را دارد (متی ۱۸: ۲۱-۲۲ مشاهده شود).
تثنیه ۳۲: ۳۵؛ رومیان ۱۲: ۱۹-۲۱
پیدایش ۳: ۱۴-۱۵ و تفسیر آن مشاهده شود
آیه ۲۶
آیات ۲۰-۲۲
اول یوحنا ۲: ۱۷


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

تفسیر کاربردی عهد عتیق (پیدایش فصل ۴: قائن و هابیل)، ترجمه‌ی داوود کاظمیان؛ وب‌سایت رازگاه