جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

اعضای شورای عالی صلح افغانستان معرفی شدند

برگرفته از: بخش فارسی بی بی سی


فهرست مندرجات



[] اعضای شورای عالی صلح افغانستان معرفی شدند

دولت افغانستان فهرست اعضای شورای عالی صلح را اعلام کرد که شامل ۶۸ نفر و از جمله هشت زن است. اسامی رهبران جهادی هم شامل این فهرست است.

این شورا به پیشنهاد جرگه مشورتی صلح برای اجرای طرح مصالحه با طالبان و دیگر گروه‌های شورشی از سوی دولت افغانستان تشکیل شده است.

جرگه مشورتی صلح در ماه جوزا/خرداد گذشته با شرکت بیش از هزار و پانصد تن از رهبران قبایل و سیاستمداران افغان در کابل برگزار شد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان پس برگزاری این نشست، بارها با سیاستمداران و رهبران جهادی در باره تشکیل این شورای و تهیه فهرست اعضای آن به رایزنی پرداخته است.

تشکیل این شورا گامی برای تحقق طرح مصالحه جرگه مشورتی صلح دانسته می‌شود، هر چند گروه طالبان و دیگر گروه‌های شورشی پیش از این به هر نوع دعوتی برای مصالحه پاسخ رد داده اند.

پیش از این دولت افغانستان به درخواست این جرگه صدها زندانی متهم به داشتن ارتباط با طالبان را رها کرد و از سازمان ملل هم درخواست کرد که اسامی رهبران طالبان را از فهرست سیاه خود حذف کند.

تشکیل شورای عالی صلح، که در آن شماری از بازیگران اصلی سیاست افغانستان عضویت دارند، از جدی ترین اقدامات دولت حامد کرزی برای مصالحه با شورشیان دانسته می‌شود.

بر اساس فهرست منتشر شده از سوی دفتر آقای کرزی، صبغت الله مجددی، رئیس مجلس سنا، برهان الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین و عضو مجلس نمایندگان، محمد محقق، عبدالرب رسول سیاف، آیت الله آصف محسنی، سید احمد گیلانی، نورالله سادات، محمد اسماعیل خان، محمد اکبری، عبدالهادی ارغنده‌وال، از دیگر رهبران جهادی هستند که عضو این شورا هستند.

شماری از این رهبران سابقه جنگ با طالبان را دارند و به همین دلیل موافقت آنها در گفتگو با طالبان برای دولت آقای کرزی اهمیت زیادی دارد. هرچند هنوز مشخص نیست که طالبان با آنها چگونه کنار خواهند آمد.

شماری از اعضای سابق گروه طالبان هم در شمار اعضای شورای عالی صلح هستند: مولوی ارسلا رحمانی، وزیر عدلیه (دادگستری) و رئیس دادگاه عالی طالبان، مولوی شیر محمد آخندزاده، عضو کنونی سنا، محمد نعیم کوچی، از فرماندهان عمده این گروه، محمد موسی هوتک، معاون وزیر برنامه ریزی و عبدالحکیم مجاهد، نماینده طالبان در سازمان ملل.

این نخستین بار است که شماری از مقامهای سابق رژیم طالبان شامل برنامه حامد کرزی برای مصالحه با گروه‌های شورشی می‌شوند. در گذشته اعضای سابق این گروه که شماری از آنها در کابل زندگی می‌کنند و حتی برخی از آنها به عضویت مجلس و مقامهای دولتی هم رسیده اند، شامل این برنامه نشده بودند.

مولوی وکیل احمد متوکل، وزیر خارجه طالبان و ملا عبدالسلام ضعیف، سفیر طالبان در پاکستان، از افراد کلیدی طالبان در زمان امارت این گروه بودند و در حال حاضر در کابل هستند، عضویت شورای عالی صلح را ندارند. در گذشته گفته شده بود که آنها هم عضو این شورا خواهند بود.

علاوه بر این‌ها، هشت زن هم عضویت شورای عالی صلح را دارند: ساره سرخابی، جمیله حمیدی، حوا علم نورستانی عضو مجلس نمایندگان، ناجیه نوری، صدیقه بلخی عضو مجلس سنا، گلهار جلال، گلالی نور صافی و قمر خوستی.

عضویت هشت زن در این شورا ظاهرا در پاسخ به نگرانی‌های گسترده زنان و نهادهای مدافع حقوق زنان در باره چگونگی گفتگوهای صلح با طالبان و جایگاه زنان در این گفتگوها دانسته می‌شود.

طالبان در زمان امارت خود با تحصیل دختران و کار زنان در بیرون از خانه و حتی بیرون رفتن زنان از خانه بدون محرم شرعی مرد مخالف بودند. این گروه زنان را مجبور به پوشیدن برقع کرده بود که همه صورت و بدن زنان را می‌پوشاند.

در کنار این اعضای شورای عالی صلح، شماری از فرماندهان عمده مجاهدین سابق، رهبران قبائل و شماری از مقامهای سابق و کنونی دولت، افرادی از میان نویسندگان و روزنامه نگاران هم حضور دارند.

فاروق وردک، وزیر معارف (آموزش و پرورش) که همواره در راس برنامه صلح حامد کرزی قرار داشته، عضو این شوراست.

همچنین اسماعیل قاسمیار، رئیس لویه جرگه قانون اساسی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، سید منصور نادری، سلیمان یاری، نعمت الله شهرانی، وزیر سابق حج و اوقاف، حاجی دین محمد، والی پیشین کابل، فضل کریم ایماق، شهردار یپشین کابل، مولوی قیام الدین کشاف، سخنگوی شورای علما و از مقامات سابق امارت طالبان هم از اعضای این شورا هستند.

هنوز رئیس شورای عالی صلح معرفی نشده و دایره اختیارات این شورا هم مشخص نیست. به نظر می‌رسد که دولت آقای کرزی به این شورا اختیارات کافی برای گفتگو با طالبان و دیگر گروه‌های شورشی بدهد.

آقای کرزی در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، مصالحه با طالبان را از برنامه‌های اصلی خود در پنج سال دوم ریاست جمهوری خود اعلام کرده بود.

وحید عمر، سخنگوی حامد کرزی در نشست خبری که فهرست اعضای این شورا را اعلام کرد، گفت که نخستین اجلاس اعضای این شورا با ریاست حامد کرزی برگزار خواهد شد. او گفت در آینده اعضای آن، رئیس خود را از میان خود انتخاب خواهند کرد.

با این حال، هنوز هم اما و اگرهای زیادی در باره موفقیت این شورا و همچنین تحقق برنامه مصالحه آقای کرزی وجود دارد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- اعضای شورای عالی صلح افغانستان معرفی شدند، بخش فارسی بی بی سی: سه شنبه ٢۸ سپتامبر ٢٠۱٠ - ٠٦ مهر ۱۳۸۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]