جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ دی ۱۱, سه‌شنبه

طبق‌زنی

از: دانشنامه‌ی آریانا

طبق‌زنی


فهرست مندرجات
روش‌های آمیزش جنسیهمجنس‌گرایی

طبق‌زنی (به انگلیسی: Tribadism یا Tribbing)، نوعی رفتار همجنس‌گرایانه در بین زنان همجنس‌گرا است که در آن دو زن روبه‌روی هم به‌طور موازی نشسته، پاها را به‌طور ضربدری به‌صورتی قرار می‌دهند که سطح خارجی آلت تناسلی‌شان باهم تماس پیدا کرده و سپس با حرکت، پایین‌تنه آن‌ها را به یکدیگر تکان داده و می‌مالند و از این کار احساس لذت می‌کنند. طبق‌زنی، بیش‌تر به حالت قیچی انجام می‌شود ولی گاهی هم به‌شکل رو در رو نیز صورت می‌پذیرد.

خاقانی شروانی، شاعر فارسی‌زبان قرن ششم هجری، در هجویه‌ای درباره‌ی مردم بغداد، با دقت و با جزئیات طبق‌زنی را شرح داده‌ است.

در میان جانوران، این‌گونه آمیزش تنها در جانوران ماده از شامپانزه بونوبو دیده می‌شود. بونوبوها در جمهوری دموکراتیک کونگو ساکن هستند.


واژه‌شناسی

واژه‌ی طبق‌زنی، امروزه به‌نُدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما خود عمل در این روزها بین همجنس‌گرایان بشدت رواج دارد. معادل انگلیسی این واژه، Tribadism و عمل آن Tribbing نام دارد که هردو با ریشه‌ی یونانی tribo (به‌معنای مالش و دنبال داشتن حرارت) می‌باشند. ولی در زبان محاوره‌ای قیچی‌کردن، واژه‌ی بسیار معمول‌تر و گویاتری است.


در حال قیچی‌زدن

حالت قیچی‌زدن (Scissoring position)، نوع رفتاری است که دو زن همجنسگرا (لزبین‌ها)، به‌حالت نشسته و یا به پشت یا به پهلو دراز کشیده انجام می‌دهند. در این روش، هر یک از زنان، یکی از پاهای خود را در میان پاهای شریک جنسی خود فرو برده، به‌طوری که یک پای او در مقابل و پای دیگرش در پشت شریک او و در موازات بدن او قرار می‌گیرد و هر دو زن به حالت ضربدری در هم رفته‌ و سطح خارجی مهبل‌های آنان باهم تماس پیدا می‌کنند و از مالیدن آن‌ها به‌هم لذت می‌برند.

طبق‌زنی در حال قیچی (Scissoring position): دو زن به روش‌های مختلف در حالت مالیدن مهبل‌های خود به‌هم به‌شکل قیچی هستند، که این حالت بین لزبین‌ها (همجنسگرایان زن) بسیار متداول است.


طبق‌زنیِ رو در رو

طبق‌زنیِ رو در رو یا طبق‌زنیِ میشنری (The missionary position of tribadism)، حالت سکس همجنس‌گرایانه‌ی است که در آن یک زن به‌پشت خوابیده و زن دیگر در حالت چهره‌به‌چهره روی او قرار می‌گیرد و آلت‌های تناسلی خود را به همدیگر می‌مالند. البته این حالت کمتر رواج دارد و همجنسگرایان زن ترجیح می‌دهند که طبق‌زنی را در حال قیچی‌زدن انجام دهند.

طبق‌زنیِ رو در رو (Missionary position of tribadism): دو زن در حال طبق‌زنیِ رو در رو و مالیدن مهبل‌های‌شان به‌هم، به‌روش‌های همتلف.

سحر عامر، استاد علوم آسیایی دانشگاه کارولینای شمالی، از قول کتابی متعلق به سده سیزدهم میلادی با عنوان «تفرجگاه دل‌ها» اثر شهاب‌الدین احمد التیفاشی، درباره «ماساژ زعفرانی» (طبق‌زنی زن‌های لزبین‌ عرب) می‌نویسد: «رسم عشق‌ورزی بین زنان این است که عاشق رو بخوابد و معشوق زیرش. آن‌که زیر است به پشت می‌خوابد، یک پایش را دراز می‌کند و دیگری را خم، و سعی می‌کند به‌طرفی تکیه کند که دهانه‌ی مهبلش کاملاً از هم باز شده باشد. در این فاصله، دیگری پایش را در شکمش جمع می‌کند و لب‌های مهبلش را لای لب‌های مهبل معشوقش می‌گذارد و طوری از طریق حرکات از بالا به پایین و از پایین به بالا به‌هم می‌مالدشان که تمام بدن تکان بخورد.»

«ماساژ زعفرانی»: طبق‌زنی در پس پرده‌ای زن‌های لزبین عرب

اعراب، این روش معاشقه را «ماساژ زعفران» می‌خواندند و علت آن این است که مالیدن اندام‌های جنسی زنانه به‌هم در این نوع رابطه جنسی شبیه مالیدن زعفران به پارچه برای رنگ‌آمیزی آن بوده است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...