جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ خرداد ۸, شنبه

محمد جلالی چیمه

از: دانشنامه‌ی آریانا

محمد جلالی چیمه


فهرست مندرجات
......

محمد جلالی چیمه متخلص به م. سحر (زاده‌ی ۱٣٢۹ خ -)، شاعر و نویسنده‌ی ایرانی ساکن پاریس است که داریوش آشوری، او را در زمره‏‌ی شاعران کلاسیک دوران مشروطه به‌شمار می‏‌آورد و به‌دلیل حس قوی میهن‏‌پرستی وی در اشعارش می‏‌گوید: «محمد جلالی آخرین شاعر ملی است.»


زندگی‌نامه
محمد جلالی چیمه

محمد جلالی فرزند عبدالحسین جلالی چیمه و صغری بیگم جلالی چیمه، در ۱۵ بهمن ۱٣٢۹ خورشیدی، در چیمه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان ایران که در آن‌زمان بخشی از شهر کاشان محسوب می‌شد، به دنیا آمد. شش سال دوره‌ی دبستان را در روستای زادگاه خود به پایان برد. سپس، در نطنز، کاشان و تهران به دبیرستان رفت. در سال ۱٣۴۹ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و پس از پایان دوره‌ی کارشناسی هنرهای نمایشی و خدمت سربازی، در سال ۱٣۵٦ برای ادامه‌ی تحصیل به پاریس رفت و پس از فرا گیری زبان فرانسوی، به تحصیل جامعه‌شناسی، تئاتر و ادبیات در دانشگاه‌های نانتر و سوربن جدید (دانشگاه پاریس ۳) و دونی دیدرو (دانشگاه پاریس ۷) پرداخت.

چیمه، در کنار تحصیلات دانشگاهی، کار ستُرگ ِ شعر را، که از همان کودکی شفیته‌ی آن بود، با کوشش خستگی‌ناپذیر پی گرفت و نخستین مجموعه‌ی شعرهای خود را در سال ۱٣۵٨، به‌نام «یادآر ز شمع مرده یادآر» با امضای «م. ج» در پاریس منتشر کرد.


نمونه‌ی اشعار

...


آثار



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...