جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۴, دوشنبه

آزادخان افغان

از: دانشنامه‌ی آریانا

آزادخان افغان


تاریخ ایرانفرمانروایان افغان در ایران

آزادبیگ سلیمان‌خیل هوتکی غلجایی ملقب به آزادخان افغان یا آزادشاه افغان (به انگلیسی: Azad Khan Afghan یا Azad Shah Afghan) (زاده‌ی حدود ۱۷۰۵ م - درگذشته‌ی ۱۷۸۱ م)، یکی از سرداران پشتون نادرشاه افشار و سیاستمدار افغان بود، که پس از فتح شهر کابل توسط نادرشاه افشار به سپاه او پیوست و در لشکرکشی او به هندوستان شرکت کرد و تا پایان کار شاه افشار در خدمت وی به‌سر می‌برد. او از ابراهیم‌شاه، برادرزاده نادر، لقب خانی دریافت کرد و بعد از مرگ نادر، یکی از مدعیان تاج و تخت ایران بود که پس از شکست ابراهیم‌خان از شاهرخ میرزا، ارومیه را تصرف کرد و مدتی در ایران به شاهی رسید. از او در تاریخ به‌عنوان فرد شجاع و جوان‌مرد یاد شده است.


زندگی‌نامه
آزادخان افغان، شاه ایران

آزادبیگ سلیمان‌خیل هوتکی از ایل غلجایی قوم پشتون، در حدود سال ۱۷۰۵ میلادی در کابل به‌دنیا آمد. آغاز کار او به‌درستی معلوم نیست. در سال ١٧٣٧ میلادی، هنگام گشودن کابل به‌دست نادرشاه افشار، با گروهی به لشکر وی پیوست و به ایران آمد.


پس از مرگ نادرشاه افشار، ایران بار دیگر وارد دوره‌ای از آشوب و بحران شد. بخشی از این ناآرامی‌ها پیامد عملکرد نادرست جانشینان نادر و اختلافات داخلی آنان بود. عدم وجود جانشینی لایق و اختلافات خانوادگی افشاریه پس از نادر به ظهور مدعیان قدرت در سراسر ایران منجر شد. آزادخان افغان، کریم‌خان زند و علیمردان‌خان بختیاری از چهره‌های شاخص این جریان بودند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...

گ‍ل‍س‍ت‍ان‍ه‌، اب‍وال‍ح‍س‍ی‍ن‌ م‍ح‍م‍د ام‍ی‍ن‌، م‍ج‍م‍ل‌‌ال‍ت‍واری‍خ‌ پ‍س‌ از ن‍ادر، ص ۱۸۲.
همان‌جا، ص ۱۸۴.



ابوالحسن غفاری کاشانی، گلشن مراد (تاریخ زندیه)، صص ٦۷-٦۸


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...