جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ مهر ۹, سه‌شنبه

رستوران کشمش

از: دانشنامه‌ی آریانا

رستوران کشمش


فهرست مندرجات
رستورانفاطمه ربانی

کشمش (به انگلیسی: Kishmish - Afghan Restaurant in Dubai)، نام رستوران افغانی در دبی امارات متحده‌ی عربی است، که توسط فاطمه ربانی، دختر برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، با همکاری ایمان ناظمی و حمیرا ناصر ضیا نوه‌های سید احمد گیلانی بنیان گذاشته شده است. این غذاخوری، در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز به‌کار کرد. به‌گفته‌ی این رستوران‌داران، اکثر مشتریان کشمش را اهالی امارات، افغان‌ها و ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

دختران رهبران افغان و رستوران کشمش در دبی: از راست به چپ، حمیرا ناصر ضیا، ایمان ناظمی و فاطمه ربانی


چشم‌انداز

دبی، بزرگ‌ترین شهر کشور امارات متحده عربی است، که در شبه جزیره عربستان قرار دارد. این شهر، پر از رستوران‌های جور واجور و مخلتف است. که محدوده‌ی وسیعی از غذاها را در اختیار مشتریان می‌گذارد. از رستوران‌های معروف زنجیره‌ای مثل مک‌دونالد و برگرکینگ گرفته تا رستوران‌های سنتی فرانسوی مثل پاول و رستوران‌های آسیایی که غذاهای چینی و کره‌ای و ژاپنی ارائه می‌کنند. به این‌ها باید رستوران‌های سنتی عربی را نیز افزود. اما دبی باز هم هر ماه شاهد بازگشایی رستوران‌های جدید است.

فاطمه ربانی، ایمان ناظمی و حمیرا ناصرضیا که در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند، در اوایل سال ۲۰۱۸، پا به‌عرصه‌ی رستوان‌داری گذاشتند، آن‌هم در دبی که لقب «شهر آینده» را برای خود انتخاب کرده است.

این سه زن رستوران‌دار متعلق به خانواده‌های سرشناس سیاسی-جهادی در افغانستان هستند: فاطمه ربانی، دختر برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و ایمان ناظمی و حمیرا ناصرضا، نوه‌های سید احمد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی افغانستان.

ایمان ناظمی، یکی از مالکان این رستوران، که در لندن زاده شده است، در مورد این‌که چرا به رستوران‌داری روی آورده است، گفت: «با توجه به این‌که آشپزی در میان مردم افغانستان بخش مهمی از نشان‌دادن خصلت‌هایی مانند مهمان‌نوازی و رسم آبروداری است، ما با راه‌اندازی چنین رستورانی خواستیم که هنر آشپزی این کشور را به نمایش بگذاریم.»

او افزود: «آن‌چه که ما سه زن را برای انجام این ماموریت باهم نزدیک کرد، علاقه‌ی ما به آشپزی و غذای افغانی بود.»

با وجود تعلق خانوادگی این سه زن به دو رهبر سنت‌گرای افغانستان، آن‌ها ترجیح می‌دهند با هویت فردی خودشان شناخته شوند، یعنی زنان افغان‌تبار خارج از افغانستان که می‌خواهند از طریق رستوران‌داری تصویر مثبتی از کشور مادری‌ خود را به جهانیان ارائه دهند.

این سه زن رستوران‌دار این حس را که «زنان آزاد و برابر با مردان هستند»، از مادران‌شان الهام گرفته‌اند. حمیرا ناصرضیا، یکی از مالکان این رستوران که ۴۰ سال پیش در تهران به‌دنیا آمد و سپس در لندن بزرگ شد، می‌گوید: «من از مادرم الهام گرفتم؛ او برایم آموخت که زنان می‌توانند در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست، آموزش، کسب و کار و فعالیت‌های مدنی و بشردوستانه بدرخشند».

این سه زن که در خارج از افغانستان بزرگ شده‌اند، با راه‌اندازی این رستوران ظاهرا دغدغه اجتماعی هم دارند: می‌خواهند با چنین ابتکاری باور سنتی را که زنان افغانستان نمی‌توانند تجارت کنند به چالش بکشند و هم‌چنین می‌کوشند در رستوران خود بیش‌تر از نیروی کاری زنان استفاده کنند.

فاطمه می‌گوید: «زمانی‌که این رستوران را زدیم با واکنش‌های گسترده برخوردیم. شماری انتقاد می‌کردند زنان را چه به رستوران‌داری. اما، پاسخ ما همواره این بود که با توجه به این که نام افغانستان در خارج با جنگ، ویرانی و زنان برقع‌پوش گره خورده، ما خواستیم که با معرفی غذای افغانی تصویر متفاوتی از کشور و هویت ما به جهانیان نشان بدهیم».


موقعیت جغرافیایی

رستوران کشمش، در خیابان الوصل، در بازار الوصل، در کنار داروخانه استر، در شهر دبی واقع است.

در «رستوران کشمش» که طراحی سنتی دارد، سعی شده تا حال و هوای افغانستان هم منعکس شود و یک زن افغان در آلمان کارهای هنری این رستوران را انجام داده است.

نمای داخلی رستوران کشمش، که یک زن افغان در آلمان کارهای هنری آن‌را انجام داده است


منوی رستوران

از محلی‌ترین غذای افغانستان گرفته تا غذاهایی که در کنار جاده و مفشن‌ترین رستوران‌های افغانستان عرضه می‌شود، در منوی رستوران کشمش گنجانده شده است.

غذای افغانستان، کشوری که گاه «چهارراه فرهنگ‌های باستان» توصیف می‌شود، از تنوع فراوان برخوردار است و در مجموع با آشپزی ایران، آسیای میانه و پاکستان و هند اشتراک فراوانی دارد.

فاطمه ربانی غذای افغانی را «آمیخته‌ای از طعم‌ها و عطرهای غذاهای منطقه» توصیف می‌کند. او درباره‌ی تأثیر غذاهای منطقه بر غذاهای افغانی می‌گوید: «ادویه‌جات از جمله مصالح و فلفل (مرچ) تند از هند آمده و سبزیجاتی مانند گشنیز و نعناع از ایران. هم‌چنین، تأثیرات مغولستان نیز به‌وضوع دیده می‌شود، به‌شکل نودل. از مجموع ترکیب این گروه‌های غذایی منطقه، غذای افغانی به میان آمده است.»

منتو، کابلی‌پلو و آشک از معروف‌‌ترین غذاهای افغانی است که در فهرست غذاهای رستوران کشمش گنجانده شده است. این سه غذای مشهور افغانستان، با کیفیت عالی، در این رستوران ارائه می‌شود:

    کابلی‌پلو یا قابلی‌پلو، یکی از انواع پلو معروف در افغانستان است که از برنج باریک، گوشت یخنی گوسفند، زردک (هویچ)، کشمش، و خلال پسته و بادام تهیه می‌شود.

    آشک، نوعی خوراک محلی است که با استفاده از خمیر گندم و گندنه (تره) تهیه می‌شود.

    منتو، یکی از خوراک‌های مشهور افغانستان که از گوشت سرخی و آرد در بخار آب پخته می‌شود. این خوراک غذای مورد علاقه مردم آسیای میانه نیز می‌باشد.

غذاهای منو رستوران کشمش


کیفیت غذا

هنر غذا و طعم‌ها می‌تواند در کیفیت غذا نقش داشته باشد. ارائه غذاهای گوناگون که با طعمی متفاوت برای هر مشتری در این رستوران فراهم می‌شود، هنر و طعم‌های گوناگون را آنان به ارمغان می‌آورد، به‌گفته‌ی فاطمه ربانی، «مقدار وافر طعام برای میهمانان خود، به‌هدف جلب مشتری نه بلکه به‌خاطر نشان‌دادن سخاوتمندی و مهمان‌نوازی افغان‌ها است.»

با وجودی‌که از فعالیت کشمش هنوز یک‌سال نگذشته، اما این رستوان توانسته است در میان رستوران‌های برتر خاورمیانه، جایزه بهترین رستوران غذای خانگی را از آن خود کند.

در رقابت ۲۰۱۸، رستوران‌هایی از سراسر خاورمیانه در ۶۷ بخش در یک رقابت آنلاینی نامزد شده بودند، که بهترین رستوران با رأی مخاطبان برگزیده شد. این تنها جوایزی در این منطقه است که بر پایه مُهر تایید مشتریان اهدا می‌شود.

ایمان ناظمی، فاطمه ربانی و حمیرا ناصرضیا جایزه بهترین رستوران غذای خانگی خاورمیانه را از برنامه غذای خوب بی‌بی‌سی دریافت کردند


مدیریت رستوان

فاطمه ربانی، دختر برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، یکی از بنیان‌گذاران رستوران کشمش و مدیر این رستوران است. افزون بر او، ایمان ناظمی و حمیرا ناصر ضیا نوه‌های سید احمد گیلانی نیز در این رستوران سهم دارند.

فاطمه ربانی، در کنار تشبث، به هدف معرفی فرهنگ غنی افغانستان است. او به روزنامه‌ی خلیج تایمز امارات متحده‌ی عربی گفته است که با دو شریک تجارتی‌اش، می‌خواستند کاری برای افغانستان انجام دهند تا این‌که مفکوره‌ی راه‌اندازی این رستوران ایجاد شد. رستوران کشمش که به گفته‌ی فاطمه ربانی غذای سنتی افغانی را به مشتریان عرضه می‌کند، از غذاهای محلی گرفته تا طعام‌هایی را که دست‌فروشان در کنار جاده‌ها در افغانستان می‌فروشند، در منوی خود جا داده است.

روزنامه‌ی خلیج تایمز از زبان فاطمه ربانی نگاشته است «در حال حاضر رفتن و زندگی‌کردن در افغانستان برای ما محتمل نخواهد بود... اگر در آن‌جا می‌بودیم، شاید بر ما محدودیت وضع می‌شد. اما آرزو دارم یک روز بتوانیم شعبات (رستوران کشمش) را در کابل بگشاییم».


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...