جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ آبان ۱۰, جمعه

علیا ماجده المهدی

از: دانشنامه‌ی آریانا

علیا ماجده المهدی

حقوق زنانبرهنه‌گرایی

علیا ماجده المهدی (به انگلیسی: Aliaa Magda Elmahdy) (زاده‌ی ۱۹۹۱ م)، فعال حقوق زنان، کنشگر اینترنتی، وبلاگ‌نویس و دانشجوی دانشگاه آمریکایی قاهره است، که در اقدامی با انداختن تصاویری برهنه (بدون لباس) از خودش در وبلاگش جامعه و حکام جنس‌گرای (مردسالار) کشور مصر را به‌مبارزه فرا خواند. پس از آن تعداد بازدید از وبگاه وی از ۳ میلیون گذشته‌است. انتشار این تصاویر اظهارات متفاوتی را در مصر و خارج از این کشور به راه انداخت. گروه‌های افراطی اسلام‌گرا به فکر مجازات او هستند، در حالی که فعالان حقوق‌بشر در مصر و خارج از این کشور اقدام وی حمایت کرده‌اند.


زندگی‌نامه
علیا ماجده المهدی

علیا ماجده المهدی، در ۱۶ نوامبر ۱۹۹۱ میلادی، در مصر زاده شد. او دانش‌آموخته‌ای رشته‌ی روزنامه‌نکاری دانشگاه آمریکایی قاهره است. او خود می‌گوید: «من متفاوت‌بودن را دوست دارم. من بیش از هر چیز عاشق زندگی، هنر، عکاسی و بیان افکارم از طریق نوشتن هستم. به‌همین دلیل بود که در رشته‌ی مطالعات رسانه‌ها تحصیل کردم و امیدوارم بتوانم به‌دنیای تلویزیون هم راه پیدا کنم تا راستیِ پنهان‌شده در پس دروغ‌هایی که هر روز در این دنیا تحمل می‌کنیم را آشکار کنم. من عقیده ندارم که باید تنها از طریق ازدواج بچه‌دار شویم. همه‌چیز به‌عشق بر می‌گردد.»

این روز‌ها، علیا ماجده المهدی، بدل به فردی شده که در خاورمیانه و در هر خانه‌ای نامش به گوش می‌خورد و جنجالی جهانی را برانگیخته است. دلیل این کار اما عکس‌های برهنه‌ای است که او از خود، برای اولين‌بار در زمان حسنی‌مبارک، در فضای مجازی منتشر کرد و حکومت مصر را به مبارزه فرا خواند. کار او مورد پوشش رسانه‌ای گسترده قرار گرفت و خشم بسیاری را در مصر برانگیخت. این کار او حتی لیبرال‌ها را نگران کرد تا مبادا پس از انتخاب احتمالی آن‌ها در انتخابات آینده، بر چشم‌انداز سیاسی آن‌ها تاثیر بگذارد.

او دلیل این‌که چرا عکس برهنه‌ی از خودت روی توییتر منتشر کرد، می‌گوید: «پس از این‌که عکسم از روی فیس‌بوک حذف شد، یکی از دوستان مذکرم از من پرسید: آیا می‌توانم عکست را روی توییتر منتشر کنم یا نه؟ من پذیرفتم چرا که از زن‌بودن خود شرمنده نیستم، آن‌هم در جامعه‌ای که زنان در آن چیزی نیستند جز ابژه‌های جنسی که هر روز مورد آزار و اذیت مردانی قرار می‌گیرند که هیچ‌چیز راجع به سکس و اهمیت زن نمی‌دانند. این عکس برای من نوعی «بیان بودن» است. من بدن انسان را بهترین فضای بازنمایی هنری این موضوع می‌بینم. من عکس را شخصاً با استفاده از تایمر دوربینم گرفتم. رنگ‌های قوی قرمز و مشکی روی من تاثیرگذار بودند.»

علیا ماجده المهدی خودش را آتئیست (بی‌خدا) می‌خواند. او پنج ماه پیش از انتشار این تصاویر با دوست پسرش زندگی می‌کرده‌، که یک وبلاگ‌نویس به‌نام کریم عامر است. کریم سال ۲۰۰۶ به‌دلیل انتقاد از اسلام و توهین به رئیس‌جمهور سابق، حسنی مبارک، به چهار سال زندان محکوم شد.

اما علیا، در مورد این‌که واکنش والدین مسلمان نسبت به زندگی با دوست پسرش بدون آیین ازدواج چیست؟ می‌گوید: «با آن‌ها حرف زدم. مایلند که از من حمایت کنند و به من نزدیک‌تر شوند؛ خصوصا پس از انتشار عکس‌ها، اما هنوز هم کریم را متهم می‌دانند که من را شست‌وشوی مغزی داده است. اما او تمام مدت از من حمایت کرده است. من چندماه پیش به‌خاطر این‌که والدینم سعی کردند زندگی‌ام را از طریق عدم پرداخت شهریه دانشگاهم کنترل کنند، از ای‌یوسی (دانشگاه آمریکایی قاهره) اخراج شدم.»

برنامه آینده‌ای علیا ماجده المهدی با کریم چیست و آیا فکر می‌کند ادامه‌ی کلنجار رفتن با این گرفتاری جدید بدنامی برایش سخت باشد؟ او می‌گوید: «در این ماجرا پی بردم که دوستانم واقعاً چه کسانی هستند و کریم را دارم که مرا عاشقانه دوست دارد. او به‌عنوان ناظر رسانه‌ای مشغول به‌کار است و من نیز به‌دنبال کار می‌گردم. از چیزهای ساده در زندگی استقبال کرده‌ام و به‌هر کلمه‌ای که می‌گویم اعتقاد دارم. دوست دارم در خطر زندگی کنم و تحت فشار همه تهدید‌هایی باشم که به گوشم می‌رسند تا آن‌جا که آزادی واقعی‌ای را به‌دست بیاورم که همه مصری‌ها برای آن می‌جنگند و روزانه برای آن می‌میرند.»

برخلاف برخی گزارش‌ها که علیا را فعال سیاسی و عضو جنبش ۶ آوریل و آغازگر انقلاب ۲۰۱۱ مصر خوانده‌اند وی تصریح کرده که او فعالیت سیاسی ندارد و عضو ۶ آوریل نیست اما در اعتراضات علیه حسنی مبارک شرکت داشته‌ است. او می‌گوید:

    «من هرگز سیاسی نبودم. بار اول در روز ۲۷ ماه مه ‌به تظاهرات پیوستم چرا که احساس می‌کردم به حضور و تصمیم‌گیری من نیاز هست. باید آینده مصر را عوض می‌کردم و از این‌رو دیگر ساکت نماندم. این‌جا لازم است که روشن کنم من جزئی از جنبش ششم آوریل (گروهی سیاسی در مصر که از پیشروان انقلاب در مصر بودند) نیستم چرا که اخیراً شایعاتی در این زمینه توسط حزب دموکراتیک ملی مبارک شنیده می‌شود. آن‌ها می‌خواهند روی بازخوردهای عکس سرمایه‌گذاری کنند. چیزی که مرا شگفت‌زده کرد بیانیه‌ی جنبش ششم آوریل بود که در آن مشخص کرده بودند که علیا ماجده المهدی جزئی از سازمان ما نیست و این‌که آن‌ها آتئیسم را اصلاً قبول ندارند. کجاست آن لیبرالیسم و دموکراسی‌ای که مدعی‌اش بودند؟ آن‌ها برای جاه‌طلبی‌های سیاسی خود تنها آن‌چه را می‌گویند که جامعه می‌خواهد.»

او راجع به آزمایش اجباری باکره‌گی که ارتش مصر از ده‌ها دختری می‌گیرد که در میدان تحریر بازداشت شده‌اند، می‌گوید: «به اعتقاد من این موضوع دقیقاً نوعی تجاوز است. در درجه‌ی اول آن ارتشی‌هایی که این تست را انجام می‌دهند، باید مجازات شوند چرا که بدون رضایت دختر‌ها چنین کاری را انجام داده‌اند، اما به‌جای آن دختر‌ها باید شرمنده باشند و بسیاری از آن‌ها به اجبار سکوت کنند.»

هم‌چنین او درباره‌ی انقلاب جنسی و سکس ایمن می‌گوید: «اغلب مصری‌ها درباره‌ی سکس پرده‌پوشی می‌کنند، چرا که با این تفکر بزرگ می‌شوند که سکس چیز بدی است و کثیف است و در مدارس هیچ حرفی از سکس زده نمی‌شود. سکس برای اکثریت فقط مردی است که از زنی استفاده می‌کند و هیچ ارتباطی بین آن‌ها نیست و بچه‌ها تنها بخشی از این معادله‌اند. برای من اما سکس بیان احترام است؛ دغدغه‌ای برای بیان عشق که در سکس جمع می‌شود تا هر دو طرف را راضی کند. من سکس ایمن را تجربه کرده‌ام، اما قرص نمی‌خورم چرا که مخالف سقط جنین هستم. از دست‌دادن بکارتم در سن ۱۸ سالگی برای من همراه با لذت بود، چرا که با مردی بودم که عاشقش بودم و ۴۰ سال از من بزرگ‌‌تر بود. کریم عامر مرد دوم زندگی من است و دومین عشقم.»

علیا ماجده المهدی درباره‌ی وضعیت زنان و انقلاب در مصر و این‌که اگر انقلاب به موفقیت نرسد، «آیا کشورش را ترک می‌کند؟» می‌گوید: «من ابداً نسبت به انقلاب مثبت فکر نمی‌کنم تا زمانی‌که شاهد فوران یک انقلاب اجتماعی نباشیم. زنان زیر سایه‌ی اسلام تنها ابژه‌هایی برای استفاده خانگی‌اند، اما من جایی نمی‌روم و تا آخر علیه تبعیض‌ها خواهم جنگید. زنان بسیاری حجاب به‌سر می‌کنند تنها به‌خاطر فرار از آزار و اذیت هنگام راه‌رفتن در خیابان‌ها. من از این متنفرم که جامعه به‌روی همجنس‌گرایان برچسب غیرعادی می‌گذارد. تفاوت که غیر عادی نیست!»

او در کنار تصاویر برهنه‌ی خود، متنی را قرار داده‌ است که به‌دلیل کارش اشاره می‌کند:

    مدل‌های برهنه‌ای که تا اوایل دهه‌ی ۷۰ در دانشکده‌های هنر کار می‌کردند را به محاکمه بکشید، کتاب‌های هنری را مخفی و مجسمه‌های برهنه باستانی را نابود کنید، آن‌گاه لباس‌های خود را درآورید و در آیینه خود را بنگرید و بدن‌های‌تان را که پَست می‌شمارید، بسوزانید تا برای همیشه از عقده‌های جنسی رهایی یابید. این کار را انجام دهید پیش از آن‌که تعصبات و اهانت‌های خود را متوجه من کنید و جرئت نقض آزادی بیان من را به‌خود بدهید.

گفته می‌شود سه بازدیدکننده در هر ثانیه، رکوردی است که وبلاگ علیا ماجده المهدی این دختر جوان مصری توانست بشکند. وبلاگ «مذکرات ثائره» (یادداشت‌های یک دختر انقلابی) توانست بزرگترین تجمع عربی را رقم بزند؛ شمار بازدیدکنندگان یک روز از این وبلاگ از جمعیت حاضر در ۵ استادیوم ورزشی مقدمات رقابت‌های جام جهانی که ۲۰۱۴ بیش‌تر است. علیا به‌همراه عکس‌های خود، عکس یک مرد جوان مصری که گیتاری در دست دارد، تابلویی از فادی موریس که تصویر یک زن برهنه را نقاشی کرده و هم‌چنین عکس‌هایی از زنان برهنه دیگر را منتشر کرده‌ است. او عنوان «هنر برهنه» را برای این مجموعه عکس‌ها قرار داد و این کار خود را «جنبش آزادی آنلاین» نام‌گذاری کرد.

علیا به‌علاوه وبلاگ شخصی‌اش، یک وبلاگ را با دوست پسرش «کریم عامر»، اداره می‌کند. این وبلاگ را «دختر و پسر» نامیده‌اند. او در وبلاگ خود چند شعار در ستون سمت راست نوشته است از جمله: «آزادی دادنی نیست بلکه گرفتنی است» و «مصر نه عربی است نه اسلامی، فقط مصری است.»

همسبتگی زنان اسرائیل با علیا مجده المهدی

گروهی از زنان اسرائیلی حمایت خود را از اقدام علیا با گرفتن تصاویر بی‌پوشش از خود و انتشار آن در اینترنت اعلام کردند. در عین حال، دو زن و یک مرد ایرانی مقیم خارج از کشور نیز برای حمایت از وی تصاویر بی‌پوشش خود را در اینترنت نهادند.


نگارخانه

سال ... میلادی
...


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...