جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ آبان ۲۹, چهارشنبه

میر محمدصدیق فرهنگ

از: دانشنامه‌ی آریانا

میر محمدصدیق فرهنگ


فهرست مندرجات
چهره‌های سیاسی و فرهنگیتاریخ‌نگاران افغانستان

میر محمدصدیق فرهنگ (به انگلیسی: Mir Mohammad Sediq Farhang) (زاده‌ی ۱۲۹۴ خ - درگذشته‌ی ۱۳۶۹ خ)، تاریخ‌نگار و یکی از چهره‌های فرهنگی-سیاسی افغانستان بود، که در کنار میر غلا‌محمد غبار و دکتر عبدالرحمان محمودی به مبارزه پرداخت. او از دومین نسل روشنفکران در دوره‌ی مشروطه‌خواهی افغانستان است.


زندگی‌نامه
میر محمدصدیق فرهنگ

میر محمدصدیق فرهنگ، فرزند سید حبیب خان مستوفی، در سال ١٢٩۴ خورشيدى، در چهاردهى چهلستون شهر کابل به دنیا آمد. پدرش محاسب فابریکه (حسابدار کارخانه‌) ماشین‌خانه‌ی کابل بود. پدر خانمش (خسرش) که میرزا عظیم‌الدین نام داشت، عضو ارتش امیر شیرعلی‌خان بود که با تجاوز انگلیس و فرار شیرعلی‌خان، به مجاهدان پیوست و از یاران نزدیک محمدجان‌خان وردک و میر مسجدی‌خان شد که در حادثه‌ی شیرپور زخمی گردید.

فرهنگ از نخستین شاگردان دبیرستان (لیسه‌ی) استقلال بود، که پس از کشته‌شدن محمدنادرشاه، در سال یازدهم از مدرسه اخراج و زندانی شد. از آن‌جا که پدرش از کارمندان مورد اعتماد دولت بود، به‌زودی از زندان رها شد و با مطالعه و پژوهش شخصی، به‌عنوان یک نویسنده‌ی چیزفهم تبارز کرد و در بانک ملّی افغانستان استخدام گردید. سپس، در سال ۱۳۲۷ وکیل ناحیه‌ی دوازدهم شهر کابل در شهرداری (بلدیه) گماشته شد و نیز مدتی مقام معاونت اول شهرداری را به‌عهده داشت.

در زمان بنیان‌گذاری حزب وطن میر غلام‌محمد غبار، فرهنگ به این حزب پیوست و در سال ۱۳۳۰ (۱۹۵۲-۱۹۵۱) مدیر مسؤول هفته‌نامه‌ی وطن بود و در ثور (اردیبهشت) سال ۱۳۳۱ به‌دنبال تظاهراتی که به‌مناسبت شکست میر غلام‌محمّد غبار و دکتر عبدالرّحمان محمودی در انتخابات دوره‌ی هشتم مجلس شورای ملّی صورت گرفت زندانی شد و تا سال ١٣٣۵ زندانی سیاسی ماند.

وی پس از رهایی از زندان، در وزارت معادن و صنایع به‌عنوان مشاور دکتر محمّدیوسف مشغول به‌کار گردید و سپس، در سال ۱۳۴۳ به مقام معاونت وزارت پلان (برنامه‌ریزی) رسید. هم‌چنین در همان‌سال عضو کمیته‌ی قانون اساسی مشروطه‌ی سلطنتی افغانستان شد و در سال ۱۳۴۴، در نخستین انتخابات آزاد پارلمانی از بخش ناحیه‌ی چهارم و پنجم شهر کابل به‌عنوان وکیل به مجلس راه یافت.


آثار

...


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...