جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ آذر ۱۹, سه‌شنبه

گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله "هنر خطاطی"

درود. کاربران عزيز، به صفحه گفت و گو در بارهٔ مقالهٔ "هنر خطاطی" خوش آمديد! لطفاً نظرات خود را با قيد عنوان مقاله به آدرس ايميل من ارسال فرماييد. نظرات شما در اين صفحه درج خواهد شد. سپاس - دکتر سيد حشمت‌الله حسينی.

با عرض سلام حضور استاد گرامی جناب دکتر حسينی عزيز، به نظر من، مقاله "هنر خطاطی" جنابعالی اثر پر مايه است که می تواند اطلاعات با ارزشی را در اختيار خوانندگان دانشنامه قرار دهد. اما چند نکته ويرايشی زير به نظرم رسيد که اگر ايرادی نداشته باشد و حضرتعالی موافق باشيد، انجام شود:

چون خط و خطاطی [از لحاظ هنر؛ به مفهوم هنری آن؛ به مفهوم هنری‌اش]، يكی از پديده‌های ارزشمند فرهنگی است، نوشتن و آفرينش يك اثر خطی، كار ساده‌يی نيست و هم نمی‌تواند باشد.

...

اين وسيله كه در نهايت، سبب دگرگونی‌های فرهنگ و تمدن [بشر، انسانها يا انسانی] گرديد، كشف و اختراع خط است. بعد از آن كه رفتگان دُور انسان، مؤفق به اين امر گرديدند، گام‌های بلندی در دگرگون سازی تمدن و فرهنگ برداشته شد.[پيشنهاد: اين ابزار كه در نهايت، سبب دگرگونی‌های در فرهنگ و تمدن بشر گرديد، خط است. پس از آن که انسانهای اوليه مؤفق به اختراع خط گرديدند، ...]

از آن گـاهی كه [نخستين] نشانه‌هـا و علامت‌های نوشتن و خـط به وجود آمدند، خط‌های [گونا‌گون] با اشكال مختلف و ناهمگون ضبط [آثار تاريخی] گرديدند.

ويژگی‌های زبان‌ها و فرهنگ‌ها متفاوت سبب شد كه امروزه در جهان برای ثبت و انتقال انديشه‌های انسان از گونه‌های مختلف خط‌ استفاده گردد. خط به هر گونه و يا مربوط به هر فرهنگ يا سرزمينی كه باشد، در تكامل و پختگی انديشه، دانش و فرهنگ بشری تأثير بسزا و قاطع دارد.

از آنجا که مسلمانها نظر به باور‌ها و ملحوظات دينی نمی‌توانستند در چشم‌اندازهای عبادتگاه‌ها و مكان‌هـای مقدس و كاخ‌هــای خويش از پيكره‌هـا، شــكل‌هـا و صورت‌هـای انسانی اسـتفاده كنند، برای مزين ساختن و باشكوه جلوه‌دادن اين مکان‌ها، هنر خطاطی و نقش چيز‌های بيجان را به كار بردند و به اين گونه نوع‌های گوناگون خط در كنار هنرهای ديگر ظهور كرد.

- مهدیزاده کابلی



<برگشت به بالا><باز گشت به مقاله>