جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ مرداد ۳, سه‌شنبه

اُرگاسم (اوج لذت جنسی)

از: دانشنامه‌ی آریانا

اوج لذت جنسی


فهرست مندرجات
روابط جنسیارضای جنسی

اُرگاسم یا اوج لذت جنسی (به انگلیسی: Orgasm، با تلفظ آمریکایی: Orgasm؛ برگرفته از واژه‌ی یونانی: οργασμός یا orgasmos، به‌معنای sexual climax یعنی اوج لذت جنسی)، حالت فرح‌بخش روانی و جسمانی است که در اثر تحریک جنسی به‌دست می‌آید که در مردان با انزال همراه است. به‌هنگام ارگاسم ماهیچه‌های لگنی منقبض شده و رعشه‌های خفیفی در بدن زن و مرد روی می‌دهد. پس از ارگاسم مرحله آرامش آغاز می‌شود که طی آن بدن سست شده و به‌حالت عادی باز می‌گردد.

ارگاسم در مردان با احساس ذهنی غيرقابل اجتناب بودن انزال شروع شده و با بروز انزال پايان می‌يابد. اما ارگاسم در زنان با انقباض مجرای واژينال همراه است؛ تغييرات ديگری در ارگاسم زنان، چون حركات غيرارادی و ارادی عضلانی، زيادشدن فشار خون و افزايش تعداد ضربان قلب نيز در اين مرحله روی می‌دهد.


تعریف

ارگاسم به‌طور كلی در متون تخصصی به اين صورت تعريف می‌شود، انقباض شديد ماهيچه‌ای در طی رابطه جنسی كه به‌همراه تغيير در برخی علايم بدنی مانند تغيير در ضربان قلب، تغيير در فشار خون و تغيير در عمق و نرخ تنفس می‌باشد.

برخی ديگر از محققان در تعريف ارگاسم سعی دارند جنسيت را مجزا كنند و آن را اين‌گونه تعريف می‌كنند: ارگاسم عبارتست از اوج لذت جنسی و رهاشدن تنش‌های جنسی.


رسیدن به ارگاسم

ساده‌ترین راه برای رسیدن به اوج لذت جنسی، تحریک مستقیم یا غیرمستقیم آلت تناسلی مرد و آلت تناسلی زن است. این تحریک می‌تواند به‌وسیله‌ی سکس، خودارضایی، آمیزش مقعدی، سکس دهانی و یا با استفاده از ابزارآلات جنسی صورت گیرد. تحریک جنسی زن می‌تواند موجب تنگتر شدن قسمت داخلی رحم و سفت شدن نوک سینه‌ها و در مردان نعوظ، ترشح آب دهان و افزایش میزان تنفس شود.


ارگاسم در مردان

تحریکات جنسی و اروتیکی سبب‌ساز تغییرات گسترده‌ای در بدن می‌شود. زمانی‌که زن و مرد در اثر کنش جنسی تحریک می‌شوند، تپش قلب دو جنس سریع‌تر می‌شود و فشار خون در بدن افزایش می‌یابد. این افزایش در اندام تناسلی مردان موجب بزرگتر شدن آلت مردانه و سفت شدن بدنه آن می‌شود که نعوظ (شق کردن) نامیده می‌شود. هم‌چنین افزایش ترشح تستسترون (هورمون جنسی مردانه)، اندورفین (ترشحات عصبی ضد درد) که کارکردی مشابه تریاک دارند، اکسی توسین و وازوپرسین (هورمون‌هایی که علاقه به روابط اجتماعی را افزایش داده و به ایجاد اعتماد میان افراد کمک می‌کند.) در خون موجب بالا رفتن احساس خوشی و ایجاد تنش‌های مثبت عصبی می‌شود. رفته رفته این تغییرات در جریان مداوم سکس و عمل جنسی اوج لذت و یرانگیختگی را موجب می‌شود به ناگاه این تحریکات و تنش‌ها فروکش می‌کند. این حالت را اصطلاحاً ارگاسم یا اوج لذت جنسی می‌نامند که معمولاً چند ثانیه دوام دارد. در هنگام ارگاسم مرد، انزال (خروج منی) صورت می‌گیرد. زمان نهفتگی ارگاسم در مردان معمولاً بسیار کوتاه‌تر از زنان است (برخی تحقیقات نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردان در کمتر از دو دقیقه از آغاز سکس به ارگاسم می‌رسند).

برای رسیدن مردان به ارگاسم تحریکاتی که بر روی آلت مرد همانند عمل دخول در واژن و یا مقعد و یا تحریکاتی که به‌وسیله زن روی آن انجام می‌گیرد (نوازش و مکیدن)، نقش به‌سزایی دارد.

امکان انزال در مردان از سن بلوغ آغاز می‌شود. در نواحی گرم‌سیری این سن کمتر و از حدود ۱۲ سالگی است. در مناطق معتدل و سردسیری از حدود سن ۱۵ سالگی آغاز می‌گردد.

انزال علاوه بر آمیزش جنسی یا خودارضایی می‌تواند به‌هنگام خواب (معمولاً در اثر دیدن خواب‌های تحریک‌برانگیز و سکسی) نیز صورت بگیرد. انزال با خروج منی صورت می‌گیرد.

این مایع غلیظ که از آب، پروتئین و درصد ناچیزی نمک، آلکالین (ماده‌ای تلخ مزه با اثر آرامبخش که در برخی گیاهان دارویی وجود دارد)، فروکتوز (نوعی قند که در برخی میوه‌ها وجود دارد) و برخی املاح مانند روی تشکیل شده به‌میزان ۲ تا ۵ میلی‌لیتر از طریق آلت تناسلی از بدن مرد خارج می‌شود.

در مردها بعد از انزال بدن سست شده و احساسی دست می‌دهد که معمولاً چشمان‌شان را می‌بندند و بلافاصله بعد از انزال عمل ادرار کردن به‌خوبی صورت نمی‌گيرد، زيرا دريچه پروستات به‌شکل خودکار کمی باز و بسته می‌شود.


ارگاسم در زنان

ارگاسم یا رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان از فرایند پیچیده‌تری نسبت به مردان پیروی می‌کند، به‌همین دلیل زمان بیشتری می‌برد تا یک زن به اوج لذت جنسی و ارگاسم برسد. ارگاسم در زنان طی یک روند اوج‌گیری و یک روند تخلیه دارد، به‌طوری که زمان خاصی برای بوجود آمدن آن نمی‌توان مشخص کرد. مدت زمان رسیدن زنان به ارگاسم از ده تا بیست دقیقه بین اشخاص مختلف متغیر است. عموماً این عمل با جمع‌شدگی عضلات همراه است و ممکن است زمان آن تا یک دقیقه طول بکشد. در حالی‌که نشانه ارگاسم مردان انزال و خروج منی است.

تحریک برخی از نقاط بدن همچون واژن، چوچوله یا کلیتوریس، نوک پستان‌ها و یا مقعد زن می‌توان به ارگاسم منتهی شود و در بیشتر زنان حساس‌ترین عضو برای‌ تحریک جنسی کلیتوریس (چوچوله) است که لمس آن بیشترین نقش را در فراهم آوردن لذت جنسی برای آنان دارد. بسیاری از زنان به‌ویژه زنان طبقات پائین در کشورهای جهان سوم تاکنون تجربه رسیدن به ارگاسم را نداشته‌اند و بسیاری از ناراحتی‌های روحی نیز می‌تواند توان ارگاسم را از زنان سلب کند.

در زمان رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان، لوله واژن به‌طور ریتمیک شروع به منقبض شدن می‌کند. هم‌چنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش آمده و تعداد نبض و میزان فشار خون بالا می‌رود. افزایش انقباض عضلات و پر شدن سیاهرگ مهبل از خون موجب رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شود. هم‌چنین باید در نظر گرفت ارگاسم نمی‌تواند به‌زور صورت پذیرد، این بازتاب‌ها به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند. گاهی زن‌ها در هنگام خواب دیدن نیز دچار اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌شوند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها





[] پی‌نوشت‌ها

«اوج لذت جنسی»، از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد؛ برگرفته از ویکی‌پدیای انگلیسی.
«اوج لذت جنسی»، دکتر کامرانی روان‌شناس و متخصص سکسولوژی.
ارگاسم در زنان، از مجموعه‌ی روان‌شناسی زناشویی سایت بیتوته
پیشین، از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد
همان‌جا





[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ٦ ۷ ۸ ۹ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...