جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۷, دوشنبه

اسناد موجود تاریخی دربارۀ خط دیورند

از: آژانس خبری باختر

مرزهای افغانستان

خط دیورند

هیچگاه به‌معنای تعیین مرز بین‌المللی نبوده است


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


خط دیورند، مرز تحمیلی بین افغانستان و هند بریتانیایی بود که در زمان حکمرانی امیر عبدالرحمن خان در افغانستان، طی معاهده‌ای با هند تحت استعمار بریتانیا کشیده شد. مردم افغانستان امیر عبدالرحمان را به سبب امضای این پیمان خائن می‌دانند. بنابراین، پس از به‌وجود آمدن کشور پاکستان، حکومت وقت افغانستان، این خط را به‌رسمیت نشناخت و هنوز بین دو کشور افغانستان و پاکستان بر سر مسایل مرزی (خط دیورند) اختلافاتی وجود دارد که گاهی باعث بروز مشکلات جدی بین دو کشور گردیده‌ است.

خط تحمیلی-استعماری دیورند


حکومت افغانستان خواستار حل این مسئله از طریق سازمان ملل متحد و رأی آزاد اقوام دو طرف مرز است؛ اما حکومت پاکستان خواستار به‌رسمیت شناختن این خط - به‌عنوان مرز بین‌المللی - از طرف حکومت افغانستان می‌باشد.


[] اسناد موجود تاریخی دربارۀ خط دیورند

سرویس انگلیسی صدای امریکا خبری را تحت عنوان «میراث بریتانیا در درگیری سرحدی میان افغانستان و پاکستان هنوز نقش دارد» به نشر رسانده و در آن راجع به میراث استعماری بریتانیا در این منطقه مسایلی را مطرح کرده است.

به گزارش آژانس باختر، بیژن عمرانی، مورخ نامور آسیای میانه در صحبت با صدای امریکا گفته است که اسناد تاریخی موجود در آرشیف نشان می‌دهد که مقصد بریتانیا در کشیدن خط دیورند هیچگاهی به مفهوم تعیین این خط به‌عنوان سرحد بین‌المللی نبوده بلکه منحیث خط حایل در برابر حملات شوروی علیه امپراطور انگلیس بوده است.

عمرانی هم‌چنان می‌افزاید که قانون هند بریتانیایی در آن‌زمان تا کوه پایه‌های این سرزمین قابل اجرا بود، اما در مناطقی که قبایل پشتون‌تبار زندگی داشتند، آیین‌نامه‌ای دیگری به‌نام مقرره جرایم سرحدی نافذ بود.

صدای امریکا به نقل از میرا مکدونالد، نویسنده معروف کتابی در مورد حالات منطقه که در حال حاضر به‌عنوان خبرنگار در شبکه خبری رویترز کار می‌کند نوشته است، با وجود این‌که جامعه جهانی به‌شکل گسترده این خط را به‌رسمیت شناخته‌اند، اما این سرحد میان دو کشور هنوز مورد منازعه است.

او می‌افزاید که افغان‌ها هیچگاهی این خط را به رسمیت نشناخته‌اند و حتی در زمان رژیم طالبان، این گروه از رسمیت بخشیدن به این خط خودداری کردند. در حالی‌که پاکستان همیشه خواستار به رسمیت‌شناختن این خط شده است، افغان‌ها آن‌را به‌عنوان خط تحمیل شده از جانب بریتانیای استعماری می‌پندارند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سيد حبيب، اسناد موجود تاریخی نشان می‌دهد که تصمیم بریتانیا برای کشیدن خط دیورند هیچگاهی به‌معنای تعیین سرحد بین‌المللی نبوده است، وب‌سایت رسمی آژانس خبری باختر: ۱۹ ثور (اردیبهشت) ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رسمی آژانس خبری باختر