جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۲۲, سه‌شنبه

آیا حیات در زمین از آتشفشان‌ها آغاز شد؟

از: سمیر الله‌وردی (سام)[۱]

پیدایش حیات

آیا حیات در زمین از آتشفشان‌ها آغاز شد؟


فهرست مندرجات
[قبل][بعد]


تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد نخستین نشانه‌های حیات بر روی زمین می‌تواند از مواد معدنی و گازها و منافذ آتشفشانی در بستر دریا نشأت گرفته باشد. پژوهشگران فرایند عملکرد بیولوژیکی حیاتی برای تمام موجودات زنده را در یک روش جدید شبیه‌سازی کردند، بر طبق این تحقیق ممکن است متابولیسم و رشد سلولی بر روی زمین از آتشفشان‌های کف اقیانوس آغاز شده باشد.



منشأ حیات از آتشفشان‌ها

پیش از این برخی دانشمندان بر این باور بوده‌اند که نخستین موجودات زنده میکروسکوپی زمین به‌وسیله شهاب‌سنگ‌ها به آن منتقل شده‌اند،‌ اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد حیات روی زمین از منافذ هیدروترمال‌های ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی و قرار گرفتن آن‌ها درون اقیانوس‌ها به‌وجود آمده است. به‌عبارتی حیات درون آتشفشان‌های بستر دریاها شکل گرفته و عملکرد بیولوژیک موجودات زنده رفته رفته دستخوش تغییرات شده است. این تحقیق نشان می‌دهد امکان شکل‌گیری محیط‌های مشابه زمین در دیگر سیارات نیز وجود خواهد داشت. هیدروترمال یا سنتز هیدروترمال، عملکرد آب در فشار و دمای بالا و اعمال تغییرات روی پوسته زمین و در نهایت تشکیل صخره‌ها در فرایندهای آتشفشانی است.

در سال گذشته یک نوع موجود زنده در اعماق اقیانوس و دهانه‌ی آتشفشانی در اطراف منافذ هیدروترمال زمین کشف شد، این مناطق فاقد نور خورشید می‌باشند. منافذ هیدروترمال در اطراف مناطق زلزله‌خیز، آتشفشان‌ها و صفحات تکتونیکی دیده می‌شوند. آب بسیار گرم و مواد شیمیایی خارج این مناطق یک محیط ایده‌آل برای زندگی این جانوران فراهم می‌کنند.

این تصویر از این موجود عجیب با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونیکی به‌دست آمده است. در واقع این تصویر یک کرم هیدروترمال است که ۵۲۵ بار بزرگ‌نمایی شده است. عرض واقعی از میدان در تصویر ۵۶۸μm است، و یا ۵۶۸/۱۰۰۰ از یک میلی‌متر است. این موجود یکی از کوچک‌ترین موجودات زنده شناخته شده می‌باشد.

«تری گری» از دانشگاه لیدز می‌گوید: در حال تحقیق بر فرایندهای زمین‌شناسی در شکل‌گیری حیات روی زمین هستیم و این‌که حیات زیستی چگونه در این کره خاکی آغاز شده است. کوچک‌ترین موجودات زنده به‌نظر ما در فرایندهای آتشفشانی کف اقیانوس‌ها و ترکیب آن‌ها با آب که دارای اکسیژن است و واکنش‌های اکسیداسیون شکل گرفته‌اند، واکنش‌های مذکور انرژی کافی را برای شروع زندگی و موجودات زنده عملی کرده‌است. به‌عبارتی حیات از ماده بی‌جان مانند ترکیبات شیمیایی، گاز‌ها و مواد معدنی شکل گرفته است. همواره این سؤال وجود داشته که نخستین موجود زنده میکروسکوپی چگونه در زمین شکل گرفته است و اکنون ما بر این باوریم فرایندهای شیمیایی در کف اقیانوس‌ها و آتشفشان‌های دریایی می‌توانسته در شکل‌گیری آن مؤثر باشد. دکتر «لورا بارج» از تیم تحقیقاتی ناسا نیز می‌گوید: مواد معدنی خاص در زمین قادر به انجام واکنش‌های اکسیداسیونی است که برای سوخت‌وساز بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و موادی چون آهن و نیکل که رسانا بوده در این فرایندهای شکل‌گیری زیستی مؤثرند.

این تحقیق می‌تواند به دانشمندان در درک زندگی در محیط‌های مشابه در جهان‌های بیگانۀ دیگر کمک کند.[٢]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- نویسنده این مطلب: سمیر الله‌وردی (سام)، لیسانس عمران - نقشه‌برداری. علاقمند به نجوم، کیهان‌شناسی، فیزیک و تکنولوژی‌های جدید می‌باشد و به‌عنوان مدیر و نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می‌کند.
[٢]- سمیر الله‌وردی (سام)، آیا حیات در زمین از آتشفشان‌ها آغاز شد؟، وب‌سایت علمی بیگ بنگ: ۲٦ اسفند ۱۳۹۲



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت علمی بیگ بنگ؛ برگرفته از:
Ellie Zolfagharifard, »Did life on Earth begin inside a volcano?«, DailyMail (MailOnline): 13 March 2014
و:
By Dean Praetoriu, »Hydrothermal Worm Viewed Under An Electron Microscope (PHOTO)«, huffingtonpost: 17 Septamber 2011