جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آبان ۲۹, پنجشنبه

وضعیت کودکان آسیب‌پذیر در افغانستان

گزارشی از: بی بی سی

سازمان نجات کودکان در افغانستان

به کودکان آسیب‌پذیر توجه کنید


فهرست مندرجات








مجمع سازمان ملل در ۲۰ نوامبر ۱۹۵۹ با تصویب اعلامیه جهانی کودک، بیستم نوامبر را به‌عنوان روز جهانی کودک نام‌گذاری کرد و در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۹ با تصویب کنوانسیون حقوق کودک، بر حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان تاکید کرد.

دولت‌هایی که آن را امضا کرده‌اند، موظف به اجرای محتوای این کنوانسیون هستند و کمیته حقوق کودک سازمان ملل شکایت‌های راجع به آن را دریافت و بررسی می‌کند.

٢٨ آبـــان ۱۳۹۳
وضعیت کودکان آسیب‌پذیر در افغانستان

سازمان نجات کودکان وضعیت کودکان آسیب‌پذیر در افغانستان را «نگران‌کننده» خوانده و گفته حفاظت از حقوق آن‌ها نیاز به توجه جدی‌تری دارد.

مسئولان این سازمان در آستانه روز جهانی کودک (۲۰ نوامبر) در مراسمی در کابل این موضوع را عنوان کردند.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق افغانستان هم در این مراسم سخنرانی و بر حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد

کودکان از قربانیان اصلی خشونت‌های مسلحانه به‌ویژه بمبگذاری‌ها در افغانستان دانسته می‌شوند و علاوه برآن، تعداد زیادی از کودکان به‌دلیل نداشت سرپرست و فقر، از حقوق خود محروم شده‎اند.

کار شاقه در خیابان‌ها، محرومیت از آموزش، خدمات بهداشتی و اجتماعی، از مشکلات عمده آن‌ها است.

وحیده پیکان از سخنگویان سازمان نجات کودکان گفت که کودکان در افغانستان هدف انواع خشونت‌های خانوادگی، اجتماعی و رفتارهای کودک آزارانه قرار می‌گیرند، ولی در دولتی نهاد مشخصی نیست که به صورت جدی به حمایت از کودکان بپردازد.

برخورداری از آموزش و پرورش حقی است که برخی از کودکان افغان از آن محروم مانده‌اند

هرچند دولت فراهم شدن زمینه آموزش برای میلیون‌ها کودک در مدارس را یکی از بزرگترین دستاوردهای خود در سیزده سال اخیر می‌داند، اما خانم پیکان گفت که باید نهاد مشخصی وجود داشته باشد که از کودکانی حمایت کند که از حقوق خود محروم شده‎اند.

نهاهای مدافع حقوق کودکان در افغانستان هر ساله به مناسبت روز جهانی کودکان و سایر مناسبت‌ها تبلیغات گسترده‌ای را برای جلب توجه جامعه و دولت برای حمایت از این قشر آسیب‌پذیر به راه می‌اندازند.


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سازمان نجات کودکان در افغانستان: به کودکان آسیب‌پذیر توجه کنید، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ۱۹ نوامبر ٢٠۱۴ - ٢٨ آبان ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی