جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

خودارضایی زنان

ترجمه و تلخیص از: دادبه مدبر

خودارضایی زنان


آمیزش جنسیخودارضایی

هشت دلیل برای توصیه‌ی خودارضایی منظم به زنان

یک زن در حال خود ارضایی

خودارضایی زنان یا استِشهای زنان (به انگلیسی: Female Masturbation)، از روش‌های ارضای میل جنسی است، این عمل با انگیزش و تحریک اندام جنسی شخص از سوی خودش و یا آلات مصنوعی و ابزارهای ماشینی نیز که آمیزش جنسی را همانندسازی می‌کنند، انجام می‌گیرد و معمولاً انجام آن تا رسیدن به اوج لذت جنسی ادامه پیدا می‌کند که در زنان به‌صورت اسپاسم (سفتی عضلانی) همراه با لذت شدید در ناحیهٔ مهبل می‌باشد.

زنی در حال خودارضایی اثر گوستاو کلیمت

خودارضایی یکی از راه‌های سالم و ایمن سکس است. شما در هنگام خودارضایی دچار بیماری‌های قابل انتقال از راه تماس جنسی هم‌چون ایدز و هپاتیت نمی‌شوید. هم‌چنین لازم نیست ترسی درباره‌ی احتمال بارداری داشته باشید. بااین‌وجود، این‌ها تنها دلایل سالم‌بودن خودارضایی محسوب نمی‌شوند. هرچند مذاهب و اغلب فرهنگ‌ها تلاش دارند که خودارضایی را یه‌عنوان عملی ناپسند و ناسالم معرفی کنند، ولی علم پزشکی و روان‌شناسی مدرن این عمل را راهی سالم برای تخلیه‌ی تنش و ارضای میل جنسی در نظر می‌گیرند.

«حدود هشت‌درصد از زنان بیست‌وپنج تا بیست‌ونه‌ساله، دو تا سه‌بار در هفته خودارضایی می‌کنند. این آمار در مردان در همین سن، بیست‌وچهار درصد است. بنابراین، زنان نیز بایستی در این زمینه فعال‌تر عمل کنند».

دکتر اشترایشر استاد دانشگاه وسترن شمالی در رشته‌ی زنان و باروری، ضمن بیان این مطلب به تعدادی از فایده‌های خودارضایی منظم برای زنان اشاره کرده است. در ادامه آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم:


بهبود خواب

اغلب اتفاق می‌افتد که پس از به‌ارگاسم‌رسیدن بیشتر افراد خواب‌آلوده می‌شوند. این به‌دلیل ترشح اندورفین‌هاست که نوعی مخدر طبیعی هستند و به ارامش و خواب راحت کمک می‌کنند. خودارضایی درست همانند یک مسکن طبیعی یا مانند یک کتاب‌خوانی لذت‌بخش پیش از خواب، شما را به آرامش می‌رساند و شما با احساس رضایت، به خواب می‌روید.


تسکین تنش‌ها و استرس‌های روزمره

یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به آرامش جسمی و روانی، خودارضایی است. البته باید توجه داشت که این امر در صورتی آرامش‌بخش خواهد بود که بدون احساس گناه انجام شود و فرد ذهنش را از قید تابوهای اجتماعی و مذهبی غلطی که طی سالیان دراز به او تحمیل شده‌اند رها کند.


ارضای میل جنسی

اگر در رابطه‌ای هستید که برای شما رضایت‌بخش نیست یا از نظر عاطفی شما را ارضا نمی‌کند، لزومی ندارد تنها به‌خاطر سکس، در رابطه بمانید و به شرایطی که دوست ندارید تن بدهید. خودارضایی یک راهکار عالی برای کمک به افرادی است که میل جنسی‌شان گاهی آن‌ها را وادار می‌کند، در روابطی بمانند که از جهت‌های دیگر برای آن‌ها آسیب‌زاست. به‌این‌ترتیب، شما کم‌تر از نظر عاطفی دچار آسیب می‌شوید. حتا وقتی هیچ رابطه‌ای ندارید و به دلایلی تنها مانده‌اید و یا شریک جنسی‌تان در دسترس نیست، خودارضایی یک راهکار سالم و بدون دردسر است. درواقع در طول تکامل، توانایی انسان برای ایجاد لذت جنسی در خود، باعث شده است تا او بتواند در مواقع حساس، تسلیم نیاز جنسی خود نشود و بیشتر عقلانی و کمتر غریزی رفتار کند و به‌این‌ترتیب، شانس بقای خود را افزایش دهد.


تسکین دردهای قاعدگی و کاهش خلق منفی

همان‌گونه که در بالا گفته شد، خودارضایی باعث ترشح اندورفین‌ها (مخدرهای طبیعی) بدن می‌شود. این مخدرها به تسکین دردها در زمان خون‌ریزی ماهیانه کمک می‌کنند. به‌علاوه، خودارضایی با تحریک مدار پاداش مغز و ترشح دوپامین، به بهبود خلق و روحیه‌ی زنان در دوران قاعدگی کمک می‌رساند و علایم سندرم پیش از قاعدگی مانند افسردگی، تحریک‌پذیری و گرفتگی‌های شکمی دردناک را کاهش می‌دهد. هم‌چونین خودارضایی می‌تواند به تسریع جریان خون کمک کند. افزودن این نکته ضرورت دارد که هیچ دلیل علمی تاکنون زنان را از خودارضایی در زمان قاعدگی منع نکرده است.


کمک به شناخت بهتر بدن

خودارضایی سبب می‌شود تا زنان بدن خودشان را بهتر بشناسند و با نقطه‌های حساس بدن خود بیشتر آشنا شوند. همین امر به آن‌ها کمک می‌کند، در زمان رابطه با شریک جنسی‌شان بتوانند بهتر او را راهنمایی کنند تا بدنشان را لمس کند. به‌علاوه این‌که شناخت بهتر بدن، به اعتمادبه‌نفس جنسی آن‌ها کمک می‌کند. کسی که بدنش را می‌شناسد، می‌تواند شریک جنسی جذاب‌تری باشد.


جذاب‌نگه‌داشتن بدن

خودارضایی منظم به زن‌ها کمک می‌کند حتا آن‌زمان‌که رابطه‌ی جنسی با دیگری هم ندارند، از نظر جنسی، سالم و جذاب بمانند. این امر نه‌تنها به‌دلیل کشش بافت‌ها و عضله‌ها در زمان خودارضایی است، بلکه به‌دلیل تغییرهایی مانند افزایش فشار خون و تغییرهای شیمیایی در بدن هم‌چون افزایش پرولاکتین، دوپامین و اندورفین است. بر کسی پوشیده نیست که لذت جنسی درواقع در مغز رخ می‌دهد. وقتی شما خودارضایی می‌کنید، به‌واقع خودتان را برای ادامه‌ی زندگی جنسی‌تان آماده نگه می‌دارید. زیرا ارگان‌های جنسی ما تابع یک اصل ساده رفتار می‌کنند: «اگر از آن‌ها استفاده نکنید، آن‌ها را از دست می‌دهید. هرقدر بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، بیشتر کار می‌کنند».


شاد و سالم نگه‌داشتن بدن

خودارضایی با بالابردن سطح کلی ایمنی بدن به شما کمک می‌کند که سالم‌تر بمانید. به‌علاوه، با افزایش ترشح دوپامین، شما را سرحال و سرزنده نگه می‌دارد. دوپامین مسوول ایجاد لذت و سرخوشی در مغز است و ترشح آن، درست تاثیر یک فعالیت مفرح را بر روی بدن و ذهن شما می‌گذارد.


پاکیزه‌نگه‌داشتن سیستم تناسلی و افزایش قدرت عضله‌های لگنی

خودارضایی در زنان با افزایش گردش مخاط دهانه‌ی رحم، منجر به پاکیزگی دهانه رحم در برابر هجوم باکتری‌ها می‌شود و به بهداشت این ناحیه کمک می‌کند. این درست شبیه به‌همان فرآیندی است که ترشح بزاق در دهان یا ترشح غدد اشکی در چشم انجام می‌دهند. هم‌چنین عضله‌های لگنی در اثر خودارضایی و انقباض‌های مکرر، قوی‌تر می‌شوند.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- دادبه مدبر، هشت دلیل برای توصیه‌ی خودارضایی منظم به زنان (پیرامون خودارضایی در زنان)، رادیو زمانه: یکشنبه، ۱۹ام اردیبهشت ۱۳۹۵


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

رادیو زمانه، برگرفته از: کارگاه خبر ژوپی آ که - با تصرف - از منابع زیر ترجمه شده است:
Alanna Vagianos, 13 Reasons Every Woman Should Masturbate Regularly, HuffPost Women: Jan 15, 2015
Masturbation is good for your health, Mail Online: 5 December 2013