جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

ایرانی‌ها در رتبەهای اول نژادپرست‌ترین ملت‌ها

گزارشی از: واشینگتن‌پُست

ایرانی‌ها

در رتبه‌های اول نژادپرست‌ترین ملت‌ها


فهرست مندرجات

.



نتیجه‌ی آمارگیری تازه

بر اساس یک نظرسنجی کارشناسانه در هشتاد کشور جهان ایرانی‌ها بعد از هندی‌ها نژادپرست‌ترین ملت‌های جهان هستند.

واشینگتن‌پُست (به انگلیسی: The Washington Post) بزرگ‌ترین و در گردش‌ترین روزنامه‌ی شهر واشینگتن دی.‌سی. است، که از قدیمی‌ترین روزنامه‌های این شهر به‌شمار می‌آید. ماکس فیشر (Max Fisher)، در شماره‌ی ۱٧ مه ٢٠۱٣، این روزنامه، بر اساس یک نظرسنجی کارشناسانه در هشتاد کشور جهان، نوشت: «ایرانی‌ها بعد از هندی‌ها نژادپرست‌ترین ملت‌های جهان هستند.»[۱] بنا بر نتایج این نظرسنجی، مردم هندوستان از نژادپرست‌ترین ملت‌ها هستند.

طبق گزارشی از واشینگتون‌پُست، بر اساس یک نظرسنجی کارشناسانه در هشتاد کشور جهان ایرانی‌ها بعد از هندی‌ها نژادپرست‌ترین ملت‌های جهان هستند. در این گزارش کارشناسانه برای تعیین شاخص نژادپرستی به شناخت ارزش‌های جهانی پرداخته که بدین‌وسیله میزان بردباری و گذشت ساکنین با افرادی با نژادهای گوناگون در یک کشور مشخص شود.

این نظرسنجی توسط گروهی از پژوهشگران سوئدی انجام شده که شامل پرسش‌هایی درباره‌ی میزان نژادپرستی ملت‌هاست. یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده درباره‌ی ملیت افرادی است که پرسش شوندگان تمایل دارند در همسایگی آنان زندگی کنند. بر اساس این نظر سنجی، حدود ۴٠ درصد از شهروندان جغرافیای مرکزی ایران، به‌عنوان نژادپرست و راسیست تلقی شدەاند.

یکی از بارزترین نمونه‌ی نژادپرستی در ایران کە مسئولین حکومتی و هم قشر بزرگی از جامعه ایران به‌عنوان یک فرهنگ به آن نگاە می‌کنند، تحقیر کردن و مورد تبعیض قرار دادن ملت‌های غیرفارس ساکن جغرافیای سیاسی ایران می‌باشد. به‌عنوان نمونه می‌توان بە استانداران و مسئولین بخش‌های دولتی شرق کُردستان کە توسط جمهوری اسلامی ایران منتصب می‌شوند اشارە کرد که در طی ٣٨ سال قدمت جمهوری اسلامی ایران در شرق کُردستان حتی یک نفر به‌عنوان استاندار و یا مسئول بلندپایه‌ی کُرد انتصاب نشدە است. در همین زمینه‌ی می‌توان به تبعیض درآمد سرانه‌ی کشور ایران در بخش‌های مختلف دولتی نگاە کرد که درآمد سرانه‌ی شهروندان شرق کُردستان کمتر از نیمی از درآمد سرانه‌ی کل کشوری می‌باشد.

هم‌چنین تحقیر افغانی‌های مهاجر که در ایران زندگی می‌کنند و مردم به دید دزد و انگل آن‌ها را می‌بینند و مردم مانع از بازی‌کردن بچه‌های‌شان با همسالان افغانی می‌شوند و مانع از ثبت نام کودکان افغانی در مدارس ایرانی می‌گردند، این مسئله در مورد دیگر مهاجران نیز صدق می‌کند. مهاجران در ایران حق داشتن شناسنامه ندارند و کودکان این خانوادەها از حق مدرسه رفتن محروم می‌باشند.[٢]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]- ایرانی‌ها در رتبەهای اول نژادپرست‌ترین ملت‌ها، رادیو و وب‌‌سایت کردانه: شنبه ۹ ژوئیه ٢٠۱٦


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

رادیو و وب‌‌سایت کردانه، شنبه ۹ ژوئیه ٢٠۱٦؛ برگرفته از: