جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مرداد ۲۷, چهارشنبه

سایبر سکس

از: دانشنامه‌ی آریانا

سکس سایبری


فهرست مندرجات
سکسولوژیانواع سکس

سکس سایبری یا سایبر سکس (به انگلیسی: Cyber-sex)، شامل یک رابطه (احتمالاً با دید جنسی)، در دنیای مجازی (اینترنت) است. به سخن دیگر، تحریک جنسی با استفاده از تکنولوژی کامپیوتر، به‌ویژه با پوشیدن لباس‌ها و تجهیزات خاص واقعی و تبادل پیام با شخص دیگری در فضای مجازی از طریق اینترنت می‌باشد؛ صنعت سکس سایبری در سراسر دنیا بازاری پُررونق با درآمدی میلیاردی است.


واژه‌شناسی
سایبر سکس

سایبر سکس (Cyber-sex) یک واژه‌ی ترکیبی انگلیسی متشکل از دو واژه‌ی «سایبر» (Cyber)، به‌معنای مجازی و «سکس» (Sex) به‌معنای مسائل جنسی است. اما معنای اصطلاحی آن عبارت است از: «دریافت هرگونه اطلاعاتی که درونمایه‎ مسائل جنسی داشته‏ باشد». در واقع، سایبر سکس، تجسم و نمایش بی‌پرده از رفتار جنسی با هدف هیجان، تحریک یا ارضای جنسی، توأم با گفتگوی‌های شهوت‌انگیز بین دو طرف است، که در فضای مجازی در قالب‌ اینترنت ارائه می‌شود.

از آن‌جایی که «سکس سایبری»، یکی از آن پدیده‌های کمابیش نوظهور و یک صنعت جدید در جهان است، تاکنون تعریف جامعی از این اصطلاح در زبان فارسی ارائه نشده است. به هر حال، سکس سایبری، که سکس مجازی (Virtual sex) است، به معنای هرگونه رابطه جنسی از راه اینترنت است که شامل آی‌آرسی (Internet Relay Chat)، ایمیل (Email)، پیام‌رسانی فوری (Instant Messaging)، اتاق گفتگو (Chat room)، وب‌بین (Webcam)، بازی نقش‌آفرینی (Role-playing game) و... است. این سکس، هم‌چنین، سکس کامپیوتری (Computer sex)، سکس اینترنتی (Internet sex) و نت‌سکس (Netsex) نیز نامیده می‌شود.


پیشینه‌ی تاریخی

از آغاز پیدایش اینترنت، در اواخر دهه‌ی ۱۹٨٠ میلادی، افرادی توانستند با استفاده از اینترنت به دوستیابی برای امور جنسی یا اطلاعات لازم درباره مسایل جنسی مورد علاقه‌ی خود به جستجو بپردازند. در جوامع که فن‌آوری به اندازه کافی پیشرفته هستند، سایبر سکس، توانسته است، نقش مهمی در دستیابی افراد به اطلاعات مربوط به سکس و فعالیت‌های مرتبط به سکس (امور جنسی) ایفا کند. مطالعات نشان می‌دهد، در سال ٢٠٠٦، بیشتر از ٧٠ درصد نوجوانان بین ۱۵ تا ۱٧ سال در ایالات متحده آمریکا، از طریق اینترنت به اطلاعات لازم در مورد بهداشت جنسی دست یافته‌اند.

نمای از یک رابطه‌ی سایبر سکس.

برای بسیاری افراد، تجارب جنسی در اینترنت، فراتر از اطلاعات صرف در مورد رابطه‌ی جنسی بوده است. در واقع، اینترنت محلی بوده که افراد می‌توانستند برای گفتگو درباره‌ی طبیعت جنسی باهم ارتباط برقرار کنند. بنابراین، سایبر سکس به‌وجود آمد تا روش جدیدی باشد که مردم بتوانند از طریق آن راجع به تمایلات خود در مورد لذت‌ جنسی با دیگران به گفتگو بپردازند. در ساده‌ترین شکل، سایبر سکس، شامل دو یا چند فرد می‌شود که از طریق ایمیل، چت یا برنامه‌های پیام‌رسانی فوری، اقدام به تبادل پیام‌های عشق شهوانی (erotic messages) می‌کنند.

همان‌طور که تکنولوژی پیشرفت کرده است، ابزار جدیدی مانند «تل‌ویدئو سایبر سکس» (Televideo cybersex)، که در آن، امکان نمایش انجام فعالیت‌های جنسی برای افراد از راه دور، در برابر وب‌کم یا وب‌بین و حتی استفاده از ابزارهای که افراد می‌توانند به‌واسطه‌ی آن به تحریک اندام‌های جنسی یکدیگر بپردازند، وجود دارد، پدید آمده است.

تصویر زنی که از طریق آنلاین وارد یک رابطه‌ی سایبر سکس شده است.

در حال حاضر، بسیاری از سایت‌های بزرگ دوستیابی آنلاین آمریکای شمالی بین‌المللی شده‌اند و نیز تعداد زیادی از سایت‌های محلی در سراسر جهان وجود دارند که مطابق فرهنگ خاص روابط جنسی از راه دور را پوشش می‌دهند. هم‌چنین فعالیت‌های جنسی آنلاین، برای اقلیت‌های جنسی و افراد معلول و به‌ویژه برای افرادی که تمایلات جنسی خارج از عرف پذیرفته‌شده‌ی جامعه داشته‌اند، موثر بوده است. به‌طور نمونه، برای دگرباشان جنسی، این امکان فراهم شده است که طیف گسترده‌ای از اطلاعات، به‌ویژه در مورد مسائل مانند وضعیت اچ‌آی‌وی (HIV)، را دریافت و حمایت‌های عاطفی را کسب کنند و برای بیرون‌شدن از فضای خجالت، با شرم و تبعیض به مبارزه بپردازند و دوستان و شرکای جنسی بیابند.

اینترنت هم‌چنین با سایبر سکس روش جدیدی را برای افراد خجالتی که نمی‌توانند به‌سادگی در مورد تمایلات جنسی‌شان ابرازنظر کنند، فراهم آورده است. سابیر سکس، به چنین افرادی اجازه می‌دهد تا بر محدودیت‌های فیزیکی خود غلبه کرده، به جستجوی شریک جنسی برایند. اینترنت، این زمینه را مساعد می‌کنند تا افراد خجالتی با مردم گفتگو نموده و ارتباط برقرار کنند، در جایی‌که بدن فیزیکی، همانند حضور در محل واقعی غیرآنلاین نقش بازی می‌کند.


از نظر اقتصادی



از دیدگاه روان‌شناسی



از لحاظ هنجارهای اجتماعی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:سکسولوژیانواع سکس