جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ مرداد ۱۶, شنبه

شرلین چوپرا

از: دانشنامه‌ی آریانا

شرلین چوپرا


فهرست مندرجات
سینمای هندبازیگران زن هند

شرلین چوپرا (به انگلیسی: Sherlyn Chopra؛ به هندی: शरलीं चोप्रा و به اردو: شیرلین چوپڑ) که در زمان تولد مونا چوپرا نام‌گذاری شده بود (زاده‌ی ۱۹۸۴ م -)، هنرپیشه‌ و مُدل اهل هند است، که بیشتر شهرتش به‌خاطر کار در بالیوود و پلی‌بوی است. شرلین چوپرا، نخستین زن هندی است، که در ٢٠۱٢ میلادی، تصویرهای برهنه‌اش در مجله‌ی به چاپ رسید.


زندگی‌نامه
شرلین چوپرا

شرلین چوپرا، با نام مونا، در ۱۱ فوریه ۱۹۸۴ میلادی، از یک مادر مسلمان ایرانی به‌نام «سوزان چوپرا» (Susan Chopra) و یک پدر دکتر مسیحی به‌نام «جورج آمیتاب چوپرا» (George Amitabh Chopra)، در حیدرآباد هندوستان زاده شد. او دبیرستان را در «Stanley Girls High School» و تحصیلات عالی را در کالج سنت آنا (Saint Ann's College) در شهر سکندرآباد، تلانگانا که در حیدرآباد واقع شده‌ است، در سال ۱۹۹۹ با کسب لقب «Miss Andhra» به پایان رساند و سپس، در «هندی و تلوگو فیلم» (Hindi and Telugu movies) آغاز به کار کرد.

نخستین فیلم سینمایی شرلین چوپرا «A Film by Aravind» (یک فیلم توسط آراویند) بود، که سال ٢٠٠۵ به نمایش گذاشته شد.

از زمانی که شرلین، هنوز نوجوان بود و بیش از ۱٧ سال نداشت، آرزو داشت روزی بازار نمایش زیبایی را در حیدرآباد هند تسخیر کند. از این‌رو، در اواخر سال ٢٠٠۵، به شهر مومبای، مرکز ایالت ماهاراشترا، کوچید و در بسیاری از فیلم‌های بالیود نقش بازی کرد. او در سال ٢٠۱٢، به‌عنوان مانکن‌ برهنه برای مجله‌ی معروف آمریکایی «» (Playboy) به‌کار پرداخت.

شرلین چوپرا، نخستین زن هندی است که عکسش بر روی جلد مجله‌ی «» قرار گرفت. اگرچه انتشار این مجله در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشور هندوستان ممنوع است، اما او می‌دانست که هموطنانش از طریق اینترنت خواهند توانست عکس‌های او را بر روی جلد و داخل این مجله ببینند. نکته جالب این است که پیشنهاد حضور شرلین در شماره ماه نوامبر سال ٢٠۱٢ مجله‌ی پلی‌بوی توسط خود وی و در ایمیلی که برای مدیران مجله ارسال کرد، داده شد. او طرح خود را برای آن‌ها فرستاد و پس از سه روز پاسخ مثبت را دریافت کرد. پس از آن، خیلی‌ها، در داخل کشور هند او را تهدید به مرگ و بسیاری نیز از این اقدام سنت‌شکنانه حمایت کردند.

مجله‌ی «پلی‌بوی» ماه نوامبر سال ٢٠۱٢، با تصویر روی جلد نخستین دختر هندی (شرلین چوپرا).

از آن‌جایی که هند به لحاظ فرهنگ جنسی بسیار عقب‌افتاده است و مردان این کشور زنان را اشیایی جنسی قلمداد می‌کنند، هند بدترین کشور برای فعالیت آزاد جنسی زنان است. اما نکته جالبی که شرلین می‌گوید این است که او به‌هر حال اولین زن هندی بر روی جلد این مجله است و این رکوردی است که تا ابد برای او محفوظ خواهد ماند!

سایت بی‌بی‌سی در مصاحبه‌ای تلاش کرد تا به او فرصتی برای دفاع از تفکر و کارش در برابر هجمه‌ی شبکه‌های اجتماعی، بدهد. وی در این مصاحبه‌ گفت: اگر مفهوم آزادی کامل جز با «پیش‌فرض» فاحشگی [در ذهن مردم] همراه نیست، پس بگذار همان‌گونه باشد. وی با این سخنان انگ فاحشگی را مشروط بر این‌که آزادی کامل را به‌همراه داشته باشد، برای خود می‌پذیرد.

او درباره‌ی زندگی و نخستین رویکرد خود به مسایل جنسی می‌گوید: «مادرم یک زن ایرانی مسلمان با دیدگاه سنتی است که هرگز با من هم‌فکری نمی‌کند. او، که فکر می‌کرد من به‌عنوان یک دختر بی‌ارزش هستم، می‌خواست من مانند بسیاری از دختران، شوهر کنم و تا پایان عمر به خانداری بپردازم. او به هنر به‌عنوان وقت‌گذرانی نگاه می‌کند و همین دیدگاه او سخت مرا می‌آزارد.»

همو در ادامه می‌افزاید: «۱٦ سال داشتم که با دو پسر نخستین تجربه جنسی را آزمودم و سپس، این تجربه را با یک دختر و پسر دیگر تکرار کردم. من به این باور نیستم که انسان به‌طور طبیعی باید آمیزش یک با یک داشته باشد. اگر یک انسان وقتی می‌تواند با بیش از یک نفر لذت جنسی بیشتر را تجربه کند، چرا نباید آن را انجام دهد؟ من از نیز استفاده می‌کنم. چون که مردان هندی نمی‌توانند مرا به‌خوبی ارضا کنند.»


فیلم‌شناسی

شرلین چوپرا، از سال ۲٠٠۲ میلادی، در فیلم‌های مختلف هندی نقش بازی کرده است، که از آن جمله می‌توان به فیلم‌های در جدول زیر اشاره کرد:

سال عنوان نقش زبان
۲٠٠۲ وندی مابو (Vendi Mabbu) دیویا (Divya) تلوگو
۲٠٠۲ دانشگاه (University) تامیلی
۲٠٠۲ بوق (Beeper) پرستار بچه‌ی هند انگلیسی
۲٠٠۵ فیلمی از آراویند (A Film by Aravind) نیروپاما تلوگو
۲٠٠۵ گذر زمان (Time Pass) جنی هندی
۲٠٠۵ دوستی: دوستان برای همیشه لینا بهاروچا هندی
۲٠٠٦ جوانی دیوانی (Jawani Diwani) مونا هندی
۲٠٠٦ چیزی ویژه (Something Special) مونا تلوگو
۲٠٠٦ پسر شیطان (Naughty Boy) سونیا هندی
۲٠٠٧ بازی (Game) تینا هندی
۲٠٠٧ رقیب (Raqeeb) هندی
۲٠٠٧ سواستیک قرمز (Red Swastik) انامیکا / زینت هندی
۲٠٠۹ دل می‌گوید هادیپا (Dil Bole Hadippa!) سونیا سالوجا هندی
۲٠۱۴ کاماسوترا تری‌دی (Kamasutra 3D)


نگارخانه



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...




[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:هنرسینماسینمای هندبازیگران زن هند