جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ شهریور ۱۴, یکشنبه

بازخاک‌سپاری حبیب‌الله کلکانی

از: ارشاد هنریار، گزارشگر بی‌بی‌سی

بازخاک‌سپاری حبیب‌الله کلکانی


فهرست مندرجات

.



تجلیل از بازخاک‌سپاری که به خشونت انجامید

مراسم جابه‌جایی و خاک‌‌‌سپاری مجدد امیر حبیب‌الله کلکانی، مشهور به بچه‌ی سقا، که پادشاه افغانستان از ژانویه تا اکتبر سال ۱۹۲۹ میلادی بود.

در کابل، مراسم جابه‌جایی و خاک‌‌سپاری مجدد تنها پادشاه تاجیک‌تبار افغانستان به‌خشونت کشیده شد. دست‌کم یک نفر جانش را از دست داد. حبیب‌الله کَلَکانی ۸۷ سال پیش کشته شده بود. در این مراسم، بین طرفداران تاجیک او و هواداران ازبک ژنرال دوستم، رهبر حزب جنبش و معاون اول ریاست جمهوری، درگیری پیش آمد. ارشاد هنریار از کابل گزارش می‌دهد.

هواداران حبیب‌الله کلکانی، نزدیک به پنجاه سال پس از کشته‌شدنش، برای اعزاز و خاک‌سپاری مجدد، برای این شاه تاجیک‌تبار، گردآمده‌اند، در میان موج مخالفت‌ها از کارنامه‌ی آقای کلکانی مشهور به بچه‌ی سقو.

حبیب‌الله کلکانی در سال ۱٣٠٧ خورشیدی، در برابر حکومت امان‌الله خان، شاه تجددگرای افغانستان، قیام کرد و نخستین تاجیکی بود که زمام امور کشور را به‌دست گرفت. عمر حکومت او کمتر از یک‌سال بود. لغو قانون اساسی، بستن مدارس دولتی، اجباری‌ساختن حجاب برای زنان از کارنامه‌های منفی حکومت او گفته می‌شود.

اما طرفدارانش آقای کلکانی را مرد مبارز، مخالف استبداد و خادم دین رسول‌الله می‌دانند و این مراسم را هم برای قدرانی از کارکردهای او بر پا کرده‌اند.

داوود کلکانی، نماینده‌ی مجلس افغانستان: «مردم افغانستان تصمیم گرفته‌اند، که تاریخ افغانستان را یک‌بار دیگر رقم بزنند و تاریخ صحیح و بدون کذب را برای مردم برملا بسازند.» (نعره‌ی تکبیر جمعیت)

آمادگی‌ها برای خاک‌سپاری او و یارانش، زمانی آغاز شد که نمایندگان ترک‌تبار افغانستان، با دفن او در تپه‌ی شهرآرا، که به‌گفته‌ی آنان جز میراث فرهنگی ترکان به‌حساب می‌آید، مخالفت کردند.

نقیب‌الله فایق، عضو حزب جنبش ملی-اسلامی افغانستان: «هیچ‌کس حق ندارد که آبدات تاریخی مشترک ما و شما را به‌نام کس دیگری تغییر دهند.»

اما هواداران آقای کلکانی، راه تپه‌ی شهرآرا را در پیش گرفتند، که با مخالفت نیروهای وابسته به ژنرال دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و معاون رئیس‌جمهوری کشور روبه‌رو شدند. درگیری میان دو طرف، یک کشته و هشت زخمی بر جا گذاشت. با این‌هم هنوز مناقشه روی مکان خاک‌سپاری به نتیجه نرسیده است. هر دو طرف گفته‌اند، از موضع خود عقب نمی‌نشینند.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آرياناخانم توسط نازی صفی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- درگیری بر سر جابه‌جایی قبر تنها پادشاه تاجیک‌تبار افغانستان، وب‌‌سایت فارسی بی‌بی‌سی (بخش ویدئو): پنج‌شنبه اول سپتامبر ٢٠۱٦ - ۱۱ شهریور ۱٣۹۵


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی