جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ شهریور ۶, دوشنبه

تماشای پورن و جنسیت‌زدگی در مردان

از: کتی سلور (Katie Silver)

پورن و جنسیت‌زدگی


فهرست مندرجات

.



تماشای پورن و جنسیت‌زدگی در مردان

تماشای پورن در سن کم احتمال دیدگاه‌ جنسیت‌زده را در مردان افزایش می‌دهد

جنسیت‌زدگی، تبعیضِ جنسیتی یا سکسیسم (به انگلیسی: Sexism) به‌معنای باور یا نگرشی است که یک جنسیت یا جنس را پَست‌تر از دیگری و درجه‌دوم می‌داند. پیامدِ این امر، تبعیض منفی نسبت به انسان‌ها و بر پایه‌ی هویتِ واقعی یا فرضی جنسیتی آنان است. این مفهوم هم‌چنین می‌تواند در اشاره به نفرت یا بدگمانی نسبت به یک جنس – زن‌ستیزی یا مردستیزی – و یا کلیشه‌ای کردنِ مردانگی در رابطه با مردان و زنانگی در رابطه با زنان باشد. تبعیضِ جنسی به‌طور تاریخی و فرهنگی بیشتر در جهتِ فرودست‌کردنِ زنان و دختران به‌کار رفته است. پیامدِ تبعیضِ جنسیتی می‌تواند به‌گونه‌های آزار جنسی، تجاوز جنسی و یا انواعِ خشونت جنسی خود را در جامعه نشان دهد. تاکنون زنان و مردانِ بسیاری برای رسیدن به برابری جنسیِ بیشتر، از فمینیسم بهره برده‌اند.

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند سنی که مردان برای نخستین‌بار پرونوگرافی می‌بینند ممکن است در شکل‌گیری نگرش‌های جنسیت‌زده (SEXIST) در آن‌ها تاثیر داشته باشد.

مطالعه محققان دانشگاه نبراسکا نشان می‌دهد هر چه تماشای پورنوگرافی برای اولین‌بار در سن کمتری باشد میل به تسلط بر زنان احتمال بیشتری پیدا می‌کند در حالی‌که اگر اولین تماشای پورنوگرافی در سن بالاتری باشد، به احتمال ببیشتر به بی‌قیدی در امور جنسی می‌انجامد.

۳۳۰ دانشجو با میانگین سنی ۲۰ سالگی در این نظرسنجی شرکت کردند که به‌طور متوسط برای اولین‌بار در ۱۳ سالگی پورن دیده بودند. کمترین سن فقط پنج سال بود و و بیشترین ۲٦ سال. یافته‌های این نظرسنجی که هنوز منتشر نشده است در یک گردهم‌آیی در واشنگتن ارائه شده است.


زندگی به شیوه‌ی پلی‌بوی

آلیسا بایچمن (Alyssa Bischmann)، سرتیم این پروژه و همکارانش از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پرسیدند چه زمانی برای اولین‌بار پورن را دیدند و این اتفاق آیا عمدی، تصادفی یا اجباری بوده. اکثریت شرکت‌کنندگان در تحقیق سفیدپوست و دگرجنس‌گرا بودند.

سپس به آن‌ها ۴٦ سوال داده شد تا معلوم شود به کدام ویژگی رفتاری نزدیک‌تر هستند: دنبال تسلط بر زنان هستند یا بی‌قیدی و زندگی به‌شیوه‌ی پلی‌بوی.

این تحقیق نشان داد کسانی که در سن کم‌تر پرونوگرافی دیده‌اند، به احتمال زیاد با اظهاراتی که تأکید بر تسلط مردانه دارند موافقند، مانند «وقتی مسئولیت با مردان است، همه‌چیز بهتر پیش می‌رود».

آن‌چه که محققان را شگفت‌زده کرد تاثیر تماشای پورنوگرافی در بزرگ‌سالی بود. افرادی‌که در سن بالاتر برای اولین‌بار پورن می‌بینند، ممکن است زندگی به سبک پلی‌بوی، یعنی تمایل به تغییر شریک جنسی را ترجیح دهند.

کریستینا ریچاردسون (Christina Richardson)، یکی از محققان این پروژه، می‌گوید این امر می‌تواند به این دلیل باشد که کسانی که پورن می‌دیدند، اغلب در زندگی واقعی از رابطه‌ی جنسی لذت نمی‌بردند.

او گفت: «این مردان اغلب اضطراب این را دارند که عملکرد جنسی‌شان در زندگی واقعی با زنان چقدر خوب خواهد بود. تجربیات جنسی برنامه‌ریزی شده و یا به‌نحوی که در پورن نمایش داده می‌شود نیست.

به‌همین ترتیب، کسانی که در سن بالاتر پورن می‌بیینند، بیشتر از سکس در زندگی واقعی لذت می‌برند و بنابراین ممکن است بیشتر شیوه‌ی زندگی پلی‌بوی‌ را ترجیح دهند.»


مهارت‌زدایی جنسی

پیتر سدینگتون (Peter Saddington)، متخصص روانپژشکی جنسی می‌گوید: «پورنوگرافی می‌تواند بر رفتارهای جنسی بسیاری از مردان جوان تاثیر بگذارد. نتیجه می‌تواند این باشد که مردان جوان، دیدگاه‌های جنسیت‌زده پیدا کنند که زمینه‌ساز بی‌مهارتی جنسی است.»

به عقیده خانم ریچادسون پورن «چیزی مفید برای مردان نیست» و مردان جوان نیاز به «برای باورهای سالمتر درباره مردانگی به الگوهای بسیار بهتری نیاز دارند.»[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کتی سِلور، تماشای پورن در سن کم احتمال دیدگاه‌ جنسیت‌زده را در مردان افزایش می‌دهد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: شنبه ۵ اوت ٢٠۱٧ - ۱۴ مرداد ۱٣۹٦


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌‌سایت بی‌بی‌سی