جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ آبان ۵, جمعه

سکه‌های کوشانی

از: دانشنامه‌ی آریانا

سکه‌های کوشانی


فهرست مندرجات
سکه‌شناسیکوشانیان

سکه‌های کوشانی (به انگلیسی: The Kushana Coins، با Kushan coinage)، مجموعه سکه‌های از دوره‌ی امپراتوری کوشانی - از سال ٦۰ تا سال ۳۷۵ میلادی - هستند، که اسناد و مدارک گران‌بهایی از تاریخ و فرهنگ و هنر و مذهب افغانستان به‌شمار می‌روند.

کوشانیان اتحادیه‌ای از اقوام کوچ‌نشین هندواروپایی یوئه‌چی‌ها (آریایی) بودند که زیر فشار جنگجویان چینی از سرزمین خود در دشت تاریم (در غرب چین) رانده شدند و در حدود قرن دوم پیش میلاد، در سغد اقامت گزیدند. بعد، در قرن اول پیش از میلاد، وارد شمال افغانستان امروزی گردیدند و دولت ضعیف هندویونانی را درهم شکستند و یونانی‌های باختری (بلخی) را به جنوب به‌سوی دره‌ی کابل و شرق به‌سوی پاکستان و هند کنونی راندند و در نهایت شاهنشاهی بزرگ کوشانی را بنیاد گذاشتند. با این حال، سکه‌های کوشانی به سبک سکه‌های یونانی-باختری ادامه یافت.


سکه‌های هرایوس

هرایوس (Heraios)، نخستین شاه کوشانی بود که از سال اول تا ٣٠ میلادی بر اتحادیه‌ی کوچ‌نشینان یوئه‌چی‌ فرمان می‌راند. از او سکه‌های چندی به‌جا مانده است.

سکه‌ای نقره تترادراخما یا تترادرهم (Silver tetradrachm) هرایوس، نخستین شاه کوشانی (از سال ۱ تا ٣٠ میلادی)، به سبک سکه‌های یونانی-باختری (Greco-Bactrian style). بر روی سکه چهره‌ی نیمرخ هرایوس با پیشانی‌بند سلطنتی یونانی (Greek royal headband) و در پشت سکه‌، پادشاه سوار بر اسب که نیکه (Nike)، الهه‌ی پیروزی در افسانه‌های یونان باستان، با تاج گل بر سر، در پشت او قرار دارد، نقش شده است. هم‌چنین در پشت سکه، این عبارت یونانی: ΤΥΡΑΝΝΟΥΟΤΟΣ ΗΛΟΥ - ΣΑΝΑΒ - ΚΟϷϷΑΝΟΥ مشاهده می‌شود که چنین معنا دارد: «شاه مستبد هرایوس، ساناو (Sanav، که معنای آن مشخص نیست) کوشانی‌ها» (The Tyrant Heraios, Sanav (meaning unknown), of the Kushans).


سکه‌های کوجولا کادفیز

کوجوله کادفیز یا کوجولا کادفیسس (Kujula Kadphises)، یکی از مقتدرترین شاهنشاهان کوشانی بود که براساس گفته‌ی دکتر «اُسموند بوپئراچچی» (Osmund Bopearachchi)، تاریخ‌نگار و سکه‌شناس سری‌لانکایی که در شناسایی سکه‌های پادشاهان «هندویونانی» و «یونانی-باختر» تخصص دارد، بین ۳۰ تا ۸۰ یا بین ۴۰ تا ۹۰ پس از میلاد، نخستین شاه کوشانی بود که طوایف یوئه‌چی را متحد کرد و در قرن نخست میلادی، شاهنشاهی بزرگ کوشانی را بنیان نهاد.


سکه‌های ویما کادفیز



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...
A. D. H. Bivar, KUSHAN DYNASTY i. Dynastic History, Encyclopædia Iranica, July 15, 2009.
Wayne G. Sayles, Ancient Coin Collecting VI: Non-Classical Cultures, Krause publications, 1999. P. 92.
همان‌جا
همان‌جا
شاهنشاهی کوشان، از ویکی‌پدیا، دانشنامه‌ی آزاد
واین جی. سیلس، پیشین، ص ۹٢




[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...