جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ آبان ۲۰, شنبه

کنیسه‌ای یوآو

از: دانشنامه‌ی آریانا

کنیسه‌ای یوآو


فهرست مندرجات
یهودیان افغانستانآثار تاریخی هرات

کنیسه‌ای یوآو یا کنیسای یوآو (به انگلیسی: The Yu Aw Synagogue)، یکی از چهار کنیسه‌های بازمانده‌ی از یهودیان افغانستان واقع در محله‌ی مُهمَندها در شهر کهنه هرات است. این منطقه زمانی محله‌ی موسائی‌ها شناخته می‌شد. حکومت افغانستان پس از چند دهه غفلت، کنیسه‌ی باستانی یهودیان را بازسازی کرد و پس از بازسازی، امروزه به‌عنوان مدرسه برای کودکان استفاده می‌شود.

کنیسه‌ای یوآو در شهر کهنه هرات


موقعیت جغرافیایی

تنها کنیسه‌های بازمانده‌ی یهودیان افغانستان در شهر هرات، در محله‌ی مُهمَندها در شهر کهنه هرات که قبلاً محله‌ی موسائی‌ها (Mahalla-yi Musahiya) یا محله‌ی یهودی‌ها (Neighbourhood of the Jews) نامیده می‌شد، قرار دارد.


پیشینه‌ی تاریخی

کنیسه‌ای یوآو، تنها کنیسه‌ از چهار کنیسه‌ی دیگر هرات (آشور، غول، یوآو و چهارمی بدون نام) است که هنوز با مشخصات اصلی‌اش باقی مانده است. این کنیسه، در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است. پژوهشگران، ساخت آن را در سال ۱٣۹٣ میلادی، تخمین‌ زده‌اند.

بقایای ساختمان که در شرق، شمال و جنوب حیاط کنیسه قرار دارد، اکنون به‌عنوان خانه‌ی مسکونی و مدرسه برای کودکان استفاده می‌شود


سبک معماری

از لحاظ معماری، کنیسه‌ای یوآو، به سبک معماری اسلامی ساخته شده است، اما ویژگی‌های یهودی آن قابل مشاهده است. این کنیسه در سه طبقه مشتمل بر تالار تجمعات، اتاق‌های جانبی، راهرو و نمای بیرونی متشکل از هفت گنبد کوچک و بزرگ با مشخصه‌های یهودی است.

سبک معماری کنیسه‌ای یوآو، اسلامی است، اما هفت گنبد کوچک و بزرگ با مشخصه‌های یهودی دیده می‌شوند

در بررسی که آنت یتیگ (Annette Ittig)، در سال ۱۹۹٨ میلادی انجام داد، می‌نویسد:

    دکوراسیون نمازخانه اصلی، بیش‌تر از نوع گچ‌بری‌های رنگی است، که عمدتاً با شاخه‌های گل تزیین شده است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...