جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ تیر ۱۸, دوشنبه

از کوخ‎نشینی تا کاخ‎نشینی

از: مهدیزاده کابلی

از کوخ‎نشینی تا کاخ‎نشینی

درنگی بر خدمت و خیانت رهبران افغان‬‎


فهرست مندرجات

.



آشنایی با جنگ‌سالاران افغانستان

در دوره‌ی پس از طالبان، به‌همان اندازه که جنگ‌سالاران روز به روز ثروت‌مندتر می‌شدند، مردم افغانستان، بیش از پیش با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

به‌دنبال حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی و سقوط حکومت طالبان، این کشور وارد فصلی جدیدی از تاریخ خود شد.

دسامبر همان سال، نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی و نظامی افغان که برای بحث بر روی تشکیل ساختار حکومتی که قرار بود پس از طالبان، قدرت را در افغانستان به‌دست بگیرد، در شهر بن آلمان گرد هم آمدند. بر اساس توافق شرکت‌کنندگان در اجلاس بن، حامد کرزی که تا آن زمان چهره‌ی چندان شناخته‌شده‌ای نبود، برای یک دوره شش‌ماهه قدرت را در افغانستان به‌دست گرفت. او در دوره‌‌ی موقت حکومتش، در انتخاب کابینه‌ای خود نقشی نداشت؛ زیرا، کابینه او نیز توسط شرکت‌کنندگان کنفرانس بن انتخاب شده بودند. بیش‌تر وزیران کابینه دولت موقت، از جنگ‌سالاران گروه‌های جهادی برگزیده شدند. این آغاز فساد اداری و اقتصادی در کشور بود.

با این حال، مجاهدین از همان آغاز دوره‌ی جهاد، به‌هر جا که دست یافتند، به چور و چپاول بیت‌المال و دارایی‌های عامه پرداختند، به‌ویژه، این جنگ‌سالاران و رهبران آن‌ها، پس از حاکمیت مجاهدین بر افغانستان، در کنار قتل و جنایت علیه بشریت، به‌هرگونه غارت دست زدند و مردم افغانستان را از هستی ساقط ساختند. یک ضرب‌المثل افغانی است: «گدا چون پادشه گردد، جهانی را گدا سازد».

آن‌چه در زیر می‌آید، آشنایی با جنگ‌سالاران و کارنامه‌ی آن‌هاست که چگونه بر موج خون مردم سوار شدند و از کوخ‌نشینی به کاخ‌نشینی رسیدند.

امنيت بستر تجلی همه‌ی پیشرفت کشور و رفاه مردم است. هرگاه امنيت از ميان برود، ساير مسايل رفاهى و مواهب مادى و معنوى نيز به‌خطر خواهد افتاد، در يك محيط ناامن امکان زندگى توام با سربلندى و آسودگى فكر، تلاش و كوشش، براى پيشبرد هدف‌هاى اجتماعى وجود ندارد. مقابله با ناامنی در افغانستان بدون شناخت علل پيدايش آن، امکان‌پذير نيست. تحولات و پيشرفت‌های اقتصادی اندک در دو دهه‌ی گذشته برای امنيت بخشی به زندگی شهروندان در شهرها موفقيت زيادی نداشته است. جنگ در کنار افزايش بلايای طبيعی، فساد و ناامنی‌های اجتماعی در دهه گذشته نشان‌دهنده‌ی ناتوانی دولت در برخورد با اين ناامنی‌هاست.


[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها