جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ تیر ۱۵, جمعه

نظام‌الدین قیصاری

از: دانشنامه‌ی آریانا

نظام‌الدین قیصاری


فهرست مندرجات
جنگ‌سالاران افغانستانفاریاب

نظام‌الدین قیصاری (به انگلیسی: Nizamuddin Qaysari) (زاده‌ی ۱۳۴۷ خ)، مشهور به «قوماندان نظام»، یکی از جنگ‌سالاران ماجراجوی وابسته به جنبش ملی-اسلامی استان فاریاب کشور افغانستان است. او فرمانده پلیس شهرستان قیصار استان فاریاب و مسوول نیروهای خیزش مردمی در این استان است، که روز دوشنبه - ۱۱ سرطان ۱۳۹۷ - پس از شرکت در یک جلسه‌ی نظامی از سوی نیروهای کماندو بازداشت شد. سپس، نیروهای مسلح خیزش مردمی و هواداران او در شهر میمنه، مرکز استان فاریاب دست به تظاهرات زدند که در نهایت این تظاهرات‌شان روز چهارشنبه به خشونت گرایید، معترضان ساختمان استانداری را به آتش کشیدند و در نتیجه‌، یک تن کشته و ۸ تن دیگر زخمی شدند.


زندگی‌نامه
نظام‌الدین قیصاری

نظام‌الدین، در سال ۱۳۴۷ خورشیدی، در روستای توپخانه شهرستان قیصار به‌دنیا آمد. او سال‌ها باغدار و تجارت‌پیشه بود و از سال ۱۳۹۰ خورشیدی زمانی که پلیس محلی تشکیل شد، وارد این تشکیلات دولتی شد و کارش را به‌عنوان معاون فرمانده پلیس محلی آغاز کرد. او هم‌چنین به حمایت عبدالرشید دوستم، معاون رئیس‌جمهور، خیزیش مردمی را از عضوگیری جنگ‌سالاران جنبش ملی-اسلامی بر ضد طالبان به راه انداخت و فرماندهی آن را به‌عهده گرفت. پسان‌تر (در سال ۱۳۹۴)، او به‌عنوان فرمانده پلیس شهرستان قیصار منصوب شد. افزون بر این، او از سال ۱۳۹۳، نماینده‌ی ویژه‌ی ژنرال دوستم در استان فاریاب نیز است.

قیصاری باری متهم به قتل همسر و برادرخانم خود (خسربره‌اش) شد، اما وی این اتهامات را رد کرده و گفته بود برخى از رقيبانش، چنين دسيسه‌اى را براى وى چيده‌اند. این در حالی است که مادر زن و دو برادر دیگر همسرش سخنان او را دروغ می‌دانند و می‌گویند چگونه ممکن است خواهر و برادر آن‌ها در درون منزل قیصاری با وجود بیش از ده نگهبان مسلح توسط مخالفان کشته شده باشند. به‌هر حال، او با نفوذی که در محل داشت از عدالت فرار کرد.

او که هم‌چنین به اذیت و آزار مردم و باج‌گیری از آن‌ها متهم است، چندی پیش در یک ویدیوی که از سوی رسانه‌ها منتشر شد، به والی استان فاریاب و برخی مقامات دیگر هشدار داده بود، که اگر جمعه‌بازار سقوط کند و افرادش در محاصره طالبان قرار گیرند وی همه این مقامات را خواهد کشت. در این ویدیو قیصاری هم‌چنان اشرف غنی را خائن خطاب کرده بود. او می‌گوید:

    اگر یکی‌ش مُرد، همه‌ی تان‌را خودم می‌کُشم. اگر نکشتم من بچه‌ی پدر نیستم. اگر اشرف غنی خائن را در قصر نگرفتم، من بچه‌ی فاریاب نیستم. امشب اگر جمعه‌بازار سقوط کرد، اگر شما را همین‌جا بسته نکردم، به‌کلی من از فاریاب نیستم. بشنود رئیس‌جمهور، بشنود وزارت داخله، هر کدامش بشنود!


ماجرای بازداشت قیصاری

...

نماد قول اردوی ۲۰۹ شاهین
(209 Shaheen Corps) قول اردوی ۲۰۹ شاهین تاریخ ۱۱ سرطان ۱۳۹۷ فاریاب : افغانستان. عصر امروز جلسه امنیتی روی چگونگی حفظ و تامین امنیت بهتر در شاهراهِ میمنه و جوزجان تحت رهبری محترم دگرجنرال عبدالحمید «حمید» معاون اول ستر درستیز قوای مسلح، با حضورِ محترم تورن‌جنرال ارکان‌حرب امان‌الله «مبین» قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین، برید جنرال خیال‌نبی «احمدزی» قوماندان لوای سوم کوماندو، پاسوال نبی‌جان «ملا خیل» قوماندان امنیه ولایت فاریاب، بریدجنرال امیرجان «ناصری» رئیس امنیت ملی ولایت فاریاب، دگروال احمدالله «پوپل» قوماندان لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین و نظام‌الدین «قیصاری» قوماندان امنیه ولسوالی قیصار و مسئول بخشِ از خیزش‌های مردمی ولایت فاریاب، در مقرّ فرماندهی لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین مقیم شهر میمنه برگزار گردید.

بحث‌ها و تبادل‌نظر روی اوضاع عمومی ولایت فاریاب و خاصتاً عملیات‌ها در حاشیه‌ی شاهراهِ میمنه و جوزجان، حفظ و تأمین امنیت این شاهراه صورت گرفت، نقاط ضعف و قوتِ همه بخش‌های امنیتی شناسای و مسئولیت‌های وظیفه‌ی هر بخش مشخص گردید.

و هم‌چنان روی چگونگی تعبیه نیروهای امنیتی و دفاعی و به‌ویژه خیزش‌های مردمی در شاهراه متذکره بحث شد و از سقوط دسته‌جمعی پوسته‌های خیزش‌های مردمی در گذشته نیز یادآوری گردید، که این موضوع با واکنش تند و پرخاشگرایانه‌ی نظام‌الدین قیصاری مواجه شد.

نظام‌الدین قیصاری با یک رویکرد قُلدُرمآبانه زبان به اهانت و توهین گشود و اعضای جلسه را به‌صورت عموم خائین خطاب کرده و تهدید به کشتن نمود و افزود همه‌ی‌تان را با دارودسته‌تان کشته و تأسیسات دولتی را به آتش می‌کشم او عنوان کرد به آنِ واحد نظام حکومتی را در میمنه سقوط داده و هیچ فرد حکومتی را این‌جا باقی نمی‌مانم که در فرجام پس از برخوردهای تند لفظی افراد تحت امر نامبرده دست به سلاح برده و منجر به درگیری و برخورد شدند، که با عمل‌کرد سریع نیروهای امنیتی و خاصتاً کوماندوهای قهرمان شخص نظام‌الدین و افرادش دستگیر و جهت تحقیق به مراجع عدلی و قضایی در مرکز فرستاده شد.

قابل یادآوری‌ست که نظام‌الدین قیصاری با استفاده از موقف خود بارها عمل‌کرد فراقانونی داشته و مردمان زیادی را مورد آزار و اذیت قرار داده است، او در حدود یک‌ماه قبل نیز تمام سران نظامی ولایت فاریاب را به مرگ تهدید کرده بود، و تهدید امروز وی منجر به برخورد لفظی، فیزیکی و در نهایت باعث دستگیری وی گردید.


اعلامیه‌ی ژنرال دوست در حمایت قیصاری

واکنش رهبری ائتلاف برای نجات افغانستان به بازداشت قیصاری 04.07.2018 رهبری ائتلاف برای نجات افغانستان طی بیانیه ای خواستار رهایی نظام الدین قیصاری گردیده و بازداشت موصوف را عقده‌ مندانه و تحریک آموز خوانده است. به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه‌های کابل، با اشاره به بازداشت قیصاری در بیانیه ائتلاف برای نجات افغانستان آمده است: «دسیسه‌پردازی بر علیه شخصیت‌های سیاسی و نظامی کشور به‌جز خرابی اوضاع و ایجاد تنش و بی‌اعتمادی سود دیگری ندارد.» در بخش دیگری از بیانیه به دولت مرکزی هشدار داده شده است: «از دولت مركزى هرچه عاجل و بدون ضياع وقت خواستار روشن‌شدن سرنوشت نظام‌الدين قيصارى نماینده معاون اول ریاست جمهوری در امور خيزش‌هاى مردمى و رهايی موصوف هستيم، در غير آن‌صورت ما اعضاى ائتلاف نجات در تمام ولايات تحت نفوذ خويش تظاهرات مدنى تشكيل داده و انتخابات پيشرو را که همین اکنون با ده‌ها مشکل فراقانونی مواجه است تحريم خواهیم نمود.» بیانیه هم‌چنان اضافه می‌نماید که در صورت بی‌اعتنایی به‌خواست آن‌ها عواقب خطرناکی متصور است که مسوولیت آن مستقیماً به دوش دولت و جامعه جهانی می‌باشد. ائتلاف برای نجات افغانستان تحت نام شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان متشکل از سه حزب سیاسی افغانستان به نام‌های حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان٬ حزب جنبش اسلامی افغانستان و حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌باشد که در ۹ سرطان ۱۳۹۶ در شهر انقره کشور ترکیه اعلان موجودیت کرد. رهبران سیاسی که این ائتلاف را تشکیل می‌دهند متشکل از عطامحمد نور٬ محمد محقق٬ عبدالرشید دوستم و صلاح‌الدین ربانی می‌باشند.

متن کامل بیانیه ژنرال دوستم خطاب به دولت

بسم‌الله الرحمٰن الرحيم

ملت سر بلند و آگاه افغانستان، السلام عليكم و رحمت‌الله و بركاته. لازم می‌دانم در پيوند با حوادث ناگوار كشور خصوصاً ولايات شمال، بعضى مطالب را غرض اطلاع افكار عمومى بيان نمايم.

برادران و خواهران:

شما در جريان هستيد كه از ابتداى حكومت وحدت ملى، ولايت فارياب به‌عنوان سدّ آهنين شمال كشور مورد حملات و تهاجم‌هاى گوناگون بوده و در اين اواخر گروه تحت نام داعش نيز بر مهاجمان عليه فارياب و ولايت‌هاى همجوار چون سرپل و جوزجان افزوده شده است كه موجب درد و رنج بى‌شمار مردم اين ولايات شده است.

اما در كنار نيروهاى دفاعى و امنيتى كشور نيروهاى خيزش مردمى و پوليس محلى اين ولايات با محوريت حزب جنبش ملى اسلامى افغانستان و جمعيت اسلامى افغانستان مدافعين اصلى اين خط دفاعى بوده كه در بعضى مواقع خودم منحيث معاون اول رياست جمهورى در راس نيروهاى دولتى و خيزش‌هاى مردمى در دفاع از فارياب حضور داشتم و در اين عرصه طى دو سه سال گذشته خيزش‌هاى مردمى صدها نفر شهيد و زخمى داده‌اند.

قابل يادآورى می‌دانم كه نقش محترم نظام‌الدين قيصارى نماينده‌ی اين‌جانب در امور خيزش‌هاى مردمى در ولايت فارياب و شهيد جنرال غلام‌فاروق قاطع فرمانده‌ی جمعيت اسلامى برجسته بوده و فداكاری‌هاى بی‌شمارى انجام داده‌اند.

اكنون كه به اثر دسيسه دشمنان ملت جنرال غلام‌فاروق شهيد شده و روى بعضى راپورهاى غلط و دسيسه‌هاى ناجوان مردانه قوماندان نظام‌الدين قيصارى توسط حكومت دستگير و به كابل انتقال داده شده خطر فروپاشى و هرج و مرج در صفوف مدافعين فارياب وجود دارد.

اين‌جانب منحيث معاون اول رياست جمهورى و رهبر جنبش ملى اسلامى افغانستان و عضو هيأت رهبرى ائتلاف بزرگ ملى، از رهبری حكومت وحدت ملی می‌خواهم كه محترم نظام‌الدين قيصارى كه نماينده اين‌جانب در خطوط دفاعى فارياب می‌باشد، هرچه زودتر آزاد نموده به فارياب برگردانند و موجبات خاطرجمعى مردم را فراهم نمايد، در غير اين‌صورت ممكن در شمال كشور نارضايتى مردمى اوج گيرد و تمام پروگرام‌هاى دولت از جمله پروسه‌ی انتخابات دچار سكتگى و چالش جدّى شود و مسؤليت آن به‌دوش كسانى خواهد بود كه زمينه‌ساز اين بحران شده‌اند.

الحاج ستر جنرال عبدالرشيد دوستم معاون اول رييس جمهور و رهبر جنبش ملى اسلامى افغانستان ومن‌لله التوفيق ١١/۴/١٣٩٧


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...

خبرهای سرچوک تصرف مقام ولايات فارياب، سرپل و سمنگان توسط نيروهاى مردمى! گفته ميشود واليان و افراد تقرر يافته بوسيله مركز را با جمع منفذين غلجايى را اسير گرفته اخطار داده اند در مدت ٢۴ ساعت قوماندان قيصارى به فارياب نياورند همه را بقتل مى رسانند! پس از فرار مقامات فارياب جوانان خشمگين صدها خانواده پشتون را گروگان گرفتند! اخطار داده اند اگر اشرف غنى شخصاً از فرمانده قيصارى معذرت خواسته تا فردا به فارياب نياورد تمام خانواده هاى گروگانى پشتون را مى كشند! تظاهر كنندگان خشمگين مقامات دولتى فارياب را در ساختمان مقام ولايت حبس و ساختمان را به آتش كشيدند! »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» 1 . او چهره ضدطالبانی و تنها مانع اصلی گسترش طالبان در فاریاب و سقوط این ولایت به‌دست این گروه است. مبارزات و نبردهای شدید او علیه طالبان از او یک چهره سرشناس و محبوب نزد مردمش ساخته است. فرمانده نظام الدین قیصاری بارها شکایت کرد، که دولت در جلوگیری از نفوذ طالبان و مبارزه با این گروه کوتاهی می‌کند. او قبل از این نیر علنی از فرماندهان امنیتی در ولایت فاریاب انتقاد کرده بود. فرمانده قیصاری پنجاه سال سن دارد و در قریه‌ی توپخانه‌ی ولسوالی قیصار ولایت فاریاب به دنیا آمده است. او هفت‌سال قبل زمانی‌که پلیس محلی تشکیل شد، وارد این نیرو شد. او در این اواخر به‌عنوان فرمانده پلیس ولسوالی قیصار فعالیت می‌نمود و گفته می‌شود، ششصد نیروی مسلح تحت فرمان خود داشت. او چهار سال می‌شود که نماینده ویژه ژنرال دوستم رهبر تبعید شده جنبش ملی اسلامی افغانستان است. 2 3