جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ آذر ۳, شنبه

بخارا

از: دانشنامه‌ی آریانا

بخارا


فهرست مندرجات
آسیای مرکزیماوراءالنهر

بخارا (به انگلیسی: Bukhara؛ به ازبکی: Buxoro؛ به تاجیکی: Бухоро)، یکی از استان‌های (ولایات) کشور ازبکستان و هم‌چنین نام پنجمین شهر بزرگ این کشور و مرکز استان بخارا است.

در سال ۱۳۱۶ خورشیدی (۱۹۳۸ میلادی)، استان بخارا در جمهوری ازبکستان تشکیل، و مرکز آن شهر بخارا تعیین شد. این استان، که کمابیش با ناحیه‌ی زرافشان قدیم مطابقت دارد، با مساحتی حدود ۱۴۳،۰۰۰ کیلومترمربع، در جنوب‌غربی جمهوری ازبکستان واقع شده و از شمال به جمهوری قزاقستان، از مشرق به استان سیردریا (سمرقند)، از جنوب شرقی به استان قشقا دریا و از مغرب به جمهوری خودمختار قراقالپاق و جمهوری ترکمنستان محدود است. هم‌چنین، این استان مشتمل بر ۸۴ ده، سه شهر به‌نام‌های زرافشان، خوقند و نوایی و سه شهرک جدید است.

در سال ۱۳۱۶ خورشیدی (۱۹۳۸ میلادی)، ولایت بخارا در جمهوری ازبکستان تشکیل، و مرکز آن شهر بخارا تعیین شد. طبق آمارگیری ۱۳۴۹ خورشیدی (۱۹۷۰ میلادی)، ظاهراً حدود ۷۲٪ جمعیت ولایت بخارا را ازبکان تشکیل می‌دادند. در سال ۱۲۹۹ خورشیدی (۱۹۲۰ میلادی)، که بخارا به اشغال ارتش سرخ شوروی درآمد، جمعیت آن عمدتاً ازبک و قزاق و تاجیک و یهودی و عرب بودند، در آن‌زمان، بسیاری از بخارایی‌ها به افغانستان و در دهه‌های اخیر گروه‌هایی از یهودی‌ها از بخارا به اسراییل مهاجرت کرده‌اند. امروز گروه‌هایی از تاجیکان نیز به‌زبان ازبکی سخن می‌گویند. هم‌چنین گروه‌های روس‌تبار در استان بخارا به‌سر می‌برند. جمعیت استان بخارا، در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی) حدود ۱،۱۸۰،۰۰۰ تن بود.

شهر بخارا، مرکز این استان، در جلگه‌ی واقع در مسیر پایینی رود زرافشان و کنار کانال شاهرود (شهر رود) واقع است و جمعیت آن براساس برآورد سال ۲۰۰۹ حدود ۲۶۳٫۴۰۰ نفر و به‌همراه حومه حدود ۳۸۳٫۴۰۰ نفر بوده‌ است. بخارا (همراه با سمرقند) یکی از دو شهر بزرگ تاجیک‌نشین و فارسی‌زبان ازبکستان است. شهر سمرقند در حدود ۳۱۰ کیلومتری مشرق آن و شهر تاشکند در ۶۰۰ کیلومتری شمال‌شرقی آن واقع است. از سمت جنوب‌شرقی با خط فرعی راه‌آهن از طریق آبادی کاگان به‌برخی از شهرهای جمهوری‌های آسیای مرکزی متصل است.


نام‌شناسی

...


پیشینه‌ی تاریخی

...


جغرافیا



آثار باستانی و تاریخی بخارا



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

بخارا به استان و شهر بخارا اطلاق می‌گردد.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...