جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ آذر ۲۵, یکشنبه

محمدحنیف همگام

از: دانشنامه‌ی آریانا

محمدحنیف همگام


فهرست مندرجات
سینمای افغانستانهنرپیشگان افغان

محمدحنیف همگام (زاده‌ی ۱۳۴۱ خ - درگذشته‌ی ۱۳۹۷ خ)، سینماگر و کمیدین شناخته‌شده‌ی افغانستان، که در بیش از ۲۰ فیلم افغانی و خارجی نقش بازی کرده و در چندین فیلم کارگردان نیز بوده است.


زندگی‌نامه
محمدحنیف همگام

محمدحنیف همگام در سال ۱۳۴۱ خورشیدی در کابل زاده شد. دوره آموزش‌های ابتدایی و دبیرستان را در مکتب جمال مینه و لیسه‌‌ی غازی کابل به پایان برد و سپس از رشته‌ی تئاتر و سینمای دانشکده‌ی هنرهای زیبا دانشگاه کابل فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۸۰ همکاری هنری خود را با تلویزیون طلوع در کابل آغاز کرد.

حنیف همگام، مجری و تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی طنز و انتقادی پرطرفدار «زنگ خطر»، در دهه‌ی ۱۳۸۰ خورشیدی، در تلویزیون خصوصی طلوع بود و با همین برنامه مشهور شد که در آن همگام با همکارانش برای اولین‌بار سیاست‌مداران و حکومت افغانستان را به‌صورت طنز مورد نقد قرار می‌دادند. به‌گفته‌ی موسی رادمنش یکی از فیلم‌سازان افغان، «او کسی بود که می‌خواست صدای مردم را به‌گوش حکومت برساند.» سید نبی فخری همکار حنیف همگام از زبان او می‌گوید: «به‌قیمت خونم هم شود از کسانی که قانون‌شکن هستند نقد می‌کنم و صدای مردم را بلند می‌کنم.»

همگام در بیش از بیست فیلم ساخته‌شده در داخل و خارج نقش بازی کرده و کارگردانی سه فیلم هنری و هفت مستند را نیز بر عهده داشته است. او در اواخر زندگی خود، مدتی در کابل و هند تحت درمان قرار داشت و سرانجام، در ۲۳ آذر ۱۳۹۷، در بیمارستان سردار محمد داوودخان در کابل، به‌سبب خون‌ریزی مغزی، به‌عمر ۵۶ سالگی جان باخت.


فعالیت‌های هنری

محمدحنیف همگام، که در بخش‌های سینما و تیاتر فعالیت داشت و در بیش از ۲۰ فیلم نقش بازی کرد، یکی از کارگردانان و هنرپیشه‌های برجسته و موفق افغانستان بود که چندین سال در شبکه‌ی تلویزیونی طلوع کارگردانی برنامه‌ی کمیدی و انتقادی «زنگ خطر» را به‌عهده داشت.

نگارخانه

حنیف همگام هنرمند کمدین
حنیف همگام هنرمند کمدین
حنیف همگام هنرمند کمدین
حنیف همگام هنرمند کمدین

حنیف همگام هنرمند کمدین، در سال ۱۳۸۰ همکاری هنری خود را با تلویزیون طلوع در برنامه‌ی «زنگ خطر» آغاز کرد و در این برنامه مشهور شد. این برنامه به‌دلیل نقدهای سیاسی و اجتماعی که به زبان طنز ارائه می‌نمود از پرطرفدارترین برنامه‌های این تلویزیون در افغانستان بود. انتقادها سیاسی در برنامه‌ی «زنگ خطر» گاهی تهدیدهایی، برای کارگردانان این برنامه که همگام یکی از آن‌ها بود را نیز به‌دنبال داشت. برنامه‌های مانند «شبکه‌ی خنده» که اکنون در تلویزیون طلوع نشر می‌شود نیز طنزگونه و انتقادی است و شبیه به برنامه‌ی زنگ خطر اجرا می‌شود، در واقع ادامه همان برنامه‌ای است که همگام و همکارانش آن‌را اساس گذاشته بودند.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ سینما │ سینمای افغانستان │ هنرمندان سینمای افغانستان