جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۷ بهمن ۲۸, یکشنبه

استراتژی جدید آمریکا در افغانستان

از: بی‌بی‌سی

استراتژی جدید آمریکا در افغانستان


فهرست مندرجات

.



استراتژی جدید آمریکا در افغانستان

استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان پس از چند ماه انتظار اعلام شد

با گذشت هفده‌سال از آغاز جنگ آمریکا در افغانستان، ایالات متحده‌ی آمریکا ناکامی خود را در جنگ افغانستان درک و استراتیژی خود را در قبال این‌کشور بازنگری کرد.

زمانی‌که روزنامه‌ی نیویورک تایمز در گزارشی نگاشت: «دونالد ترامپ به دیپلمات‌های خود در رابطه به آغاز گفتگوهای رو در رو با طالبان فرمان داده است. با آن‌که در برابر این اقدام طالبان کارت سبز بلند نمودند؛ اما چند روز بعد مقامات آمریکایی این موضوع را رد کردند و گفتند که در صلح با طالبان، حکومت افغانستان و گروه طالبان جوانب اصلی این مذاکرات خواهند بود.

از سوی هم دولت افغانستان نیز - در حالی‌که وضعیت امنیتی و سیاسی کشور رو به بحرانی‌شدن بود و در جنگ افغانستان همه روزه ده‌ها غیرنظامی (فرد ملکی) کشته و زخمی می‌شدند - با گفتگوهای مستقیم طالبان و آمریکا مخالفت خود را اعلام کرد و گفت هیچ کشوری در گفتگوهای صلح با طالبان نمی‌تواند به‌جای افغانستان قرار بگیرد.

آن‌چه در پی می‌آید، نگاهی‌ست به این‌که استراتژی ترامپ برای حل بحران افغانستان چیست؟

استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، پس از چندین ماه بررسی دوشنبه‌ شب ۲۱ اوت ۲۰۱۷، از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد. ترامپ این استراتژی را در یک سخنرانی تلویزیونی در پایگاهی در نزدیکی گورستان نظامی آرلینگتون در حومه واشنگتن اعلام کرد؛ جایی‌که محل دفن تعداد زیادی از ۲۴۰۰ سرباز آمریکایی است که در افغانستان کشته شده‌اند. ترامپ در این سخنرانی چه گفت؟


نظامیان آمریکایی در افغانستان
  • نظامیان آمریکا از افغانستان خارج نخواهند شد. رئیس‌جمهوری آمریکا دلیل آن‌را جلوگیری قدرت گرفتن گروه‌های پیکارجو عنوان کرد. او گفت بیرون‌شدن آمریکا از افغانستان، این‌کشور را مثل دوران قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به کشوری مبدل خواهد کرد و خلأ به‌وجود خواهد آمد که آن‌را «تروریست‌»ها پر خواهد کرد.

  • ترامپ گفت خروج عجولانه آمریکا در سال ۲۰۱۱ از عراق اشتباه بود و باعث شد دستاوردهای آمریکا به‌راحتی به‌دست «دشمنانش» بیفتد.

  • رئیس‌جمهوری ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود که نظامیان آمریکا باید از افغانستان خارج شوند. او یادآور شد که دیدگاه اولیه‌اش همین بود ولی بعد از آغاز به کارش به‌عنوان رئیس‌جمهوری و مطالعه دقیق افغانستان دیدگاهش تغییر کرد.

  • رقم مشخصی برای افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان اعلام نشد و ترامپ گفت در این مورد بنا بر نیاز و بر اساس شرایط افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد. وی قبلا گفته بود استراتژی نظامی‌اش را افشا نخواهد کرد.


دولت افغانستان
  • دونالد ترامپ ضمن حمایت از دولت افغانستان خواهان تقویت نیروهای امنیتی این کشور شد. او گفت آمریکا به حمایتش از نیروهای امنیتی در میدان جنگ با طالبان ادامه خواهد داد.

  • رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که دولت افغانستان برای آوردن امنیت با دشمنی می‌جنگد که آمریکا را نیز تهدید می‌کند. او گفت هر اندازه‌ای که نیروهای دولتی افغانستان قوی‌تر شوند، به‌همان اندازه به آمریکا کمتر نیاز خواهد بود تا کاری انجام دهد.

  • آمریکا به حمایتش از افغانستان ادامه خواهد داد اما «تعیین سرنوشت» این کشور در اختیار مردم افغانستان خواهد بود. ترامپ گفت: «تعهد ما نامحدود نیست و حمایت ما یک چک سفید امضا نیست».

  • ترامپ گفت که دولت افغانستان باید در گرفتن بار مسئولیت نظامی، سیاسی و اقتصادی این‌کشور سهم خود را ادا کند. او افزود که مردم آمریکا انتظار دیدن اصلاحات واقعی، پیشرفت واقعی و نتیجه واقعی را دارند. دونالد ترامپ گفت «صبر ما نامحدود نیست. ما چشمان خود را باز نگه خواهیم داشت».


پاکستان و طالبان
  • دونالد ترامپ گفت در استراتژی جدید رویکرد آمریکا به پاکستان تغییر کرده است.

  • در استراتژی آمریکا در قبال حضور گروه‌هایی مانند طالبان در پاکستان ساکت نخواهد ماند. ترامپ گفت آمریکا میلیاردها دلار در اختیار پاکستان گذاشته ولی آن‌ها به گروه‌هایی که عوامل بی‌نظمی و خشونت هستند، فضای امن داده‌اند. او گفت: «پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند...این وضع باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد».

  • ترامپ گفت پاکستان اگر به «جنایتکاران» و «تروریست»ها پناهگاه فراهم کند، چیزهای زیادی برای از دست‌دادن دارد.

  • رئیس‌جمهوری ترامپ گفت که در گذشته پاکستان شریک مهمی برای آمریکا بود. او افزود نظامیان آمریکا و پاکستان یک‌جا علیه «دشمن مشترک» کار کرده‌اند. ترامپ هم‌چنین گفت که مردم پاکستان از تروریسم و افراط‌گرایی متحمل رنج زیادی شده‌اند و آمریکا از این قربانی‌ها قدردانی می‌کند. ترامپ گفت: وقتش رسیده که پاکستان تعهدش به مدنیت، نظم و صلح را نشان دهد.

  • در بخشی از سخنرانی ترامپ اشاره شد که روزی، «شاید پس از تلاش‌های موثر نظامی» ممکن باشد در افغانستان نظام سیاسی روی کار بیاید که عناصری از گروه طالبان نیز در آن سهم داشته باشد. اما افزود: «اما هیچ‌کس نمی‌داند که این‌کار آیا انجام خواهد شد و چه زمانی اتفاق خواهد افتاد».


نقش هند
  • آمریکا خواهان نقش‌آفرینی بیش‌تر هند در کمک به آوردن امنیت در افغانستان و گسترش همکاری‌های اقتصادی شد.

  • رئیس‌جمهوری آمریکا از انکشاف بیش‌تر همکاری‌ها با هند به‌عنوان بخش بسیار مهمی از استراتژی آمریکا در جنوب آسیا یاد کرد. ترامپ هند را شریکی کلیدی امنیتی و اقتصادی آمریکا خواند.

  • ترامپ گفت هند با آمریکا تجارت‌های میلیارد دلاری دارد و از هند می‌خواهد که در قسمت افغانستان با آمریکا همکار باشد، به‌خصوص در قسمت انکشاف و همکاری‌های اقتصادی.

  • ترامپ افزود که آمریکا و هند برای اهداف مشترک خود برای رسیدن به صلح و امنیت در جنوب آسیا و منطقه بزرگ‌تر هند و اقیانوس آرام متعهد خواهند بود.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ترامپ درباره‌ی استراتژی جدید آمریکا در افغانستان چه گفت؟، بی‌بی‌سی، ۲۲ اوت ۲۰۱۷ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶.


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت بی‌بی‌سی