جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۸ شهریور ۱۶, شنبه

رضایت جنسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

رضایت جنسی


فهرست مندرجات
فعالیت‌ جنسیخشونت جنسی

رضایت جنسی (به انگلیسی: Sexual consent)، رضایت، خشنودی، پسندیدگی و میل برای انجام فعالیت‌ جنسی (Sexual activity) - به‌ویژه آمیزش جنسی - است. هر گونه فعالیت جنسی بدون رضایت یکی شرکای جنسی، تجاوز جنسی تلقی می‌شود. به‌عبارت دیگر، اگر مردی بدون رضایت زنی نزدیکی جنسی همراه با دخول انجام دهد، این کار در کشورهای چون: بریتانیا، ایرلند، بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان و قبرس تجاوز محسوب می‌شود، در حالی‌که بسیاری از کشورهای اروپایی هم‌چنان تجاوز را تنها در صورت خشونت و تهدید، تجاوز تلقی می‌کنند. اخیراً کشور سوئد نیز قانون جدیدی تصویب کرده که به‌موجب آن سکس بدون رضایت، تجاوز به‌حساب می‌آید. طبق این قانون سکس بدون رضایت طرف مقابل حتی اگر بدون تهدید و زور باشد، تجاوز محسوب می‌گردد. قانون جدید که تجاوز در سوئد با ۲۵۷ رای موافق در مقابل ۳۸ رای مخالف به تصویب رسید، از اول ژوئیه ۲۰۱۹ در این کشور اجرایی می‌شود و طبق آن فرد باید رضایت صریح خود را به‌طور کلامی یا با اشاره‌ی غیرکلامی ابراز کند.


سکس بدون رضایت، تجاوز محسوب می‌شود

اگرچه مردی بدون رضایت زنی نزدیکی جنسی همراه با دخول انجام دهد، تجاوز محسوب می‌شود، ولی اگر زنی مردی را بدون رضایت او مجبور کند تا با او سکس همراه با دخول انجام دهد، چطور؟ بنابر قوانین موجود در انگلستان و ولز این کار تجاوز محسوب نمی‌شود. اما دکتر شیوون ور، از دانشکده‌ی حقوق دانشگاه لنکستر، نویسند‌ی تحقیق تازه‌ای در مورد این پدیده می‌گوید باید تجاوز محسوب شود.

دکتر شیوون ور، اولین تحقیق را در زمینه‌ی رابطه‌ی جنسی بدون رضایت در بریتانیا بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ انجام داد، او در نظر‌سنجی آنلاین این اطلاعات را از حدود ۲۰۰ مرد به‌دست آورد. آخرین تحقیق او، که ماه پیش منتشر شد بر مبنای مصاحبه‌های رودر‌رو با ۳۰ مرد از ماه مه ۲۰۱۸ تا ژوئیه‌ی ۲۰۱۹ است و او در این مصاحبه‌ها با جزئیات بیش‌تری به زمینه و شرایطی که دخول بدون رضایت مرد رخ داده است و عواقب آن و واکنش نظام قضایی به‌چنین مواردی پرداخته است.

یکی از یافته‌های دکتر شیوون ور، این است که کسانی‌که سکس اجباری (دخول بدون رضایت) دارند، معمولاً شریک مرد یا شریک قبلی مرد هستند (تحقیق او فقط بر موارد دخول بدون رضایت میان زنان و مردان متمرکز بود) و این تجربه در بیش‌تر موارد یکی از اجزای آزار و خشونت خانگی وسیع‌تری است که اعمال می‌شود.

یکی از باور‌هایی که با پژوهش جدید رنگ باخت این بود که سکس بدون رضایت در مورد مردان محال است، چون مردان قوی‌تر از زنان هستند. یکی دیگر هم این دیدگاه بود که مردان هر نوع ارتباط جنسی با زنان را مثبت قلمداد می‌کنند.

باور دیگر این بود که اگر مردی در حالت نعوظ باشد، حتماً سکس می‌خواهد. دکتر شیوون ور می‌گوید: «در واقع نعوظ حالتی است که به‌طور فیزیولوژیکی در واکنش به محرک‌ها روی می‌دهد».

او می‌گوید: «مردان ممکن است در حالت ترس و خشم و اضطراب و غیره ... هم حالت نعوظ داشته باشند و در این حالت بمانند».

    «تحقیقاتی هم انجام شده است که نشان می‌دهد زنان هم ممکن است حتی در هنگام تجاوز واکنش جنسی از خود نشان دهند (برای مثال به اوج لذت جنسی برسند) چون بدن آنها بطور فیزیولوژیکی عمل می‌کند. این موردی است که در مورد قربانیان مرد و زن به قدر کافی بررسی نشده است اما شواهد کافی در این زمینه وجود دارد».

چند نفر از شرکت‌کنندگان در تحقیق سال ۲۰۱۷ گفتند که وقتی خیلی مست شده بودند یا مواد مخدر مصرف کرده بودند، تجربه‌های سکس بدون رضایت داشته‌اند اما نمی‌توانستند جلوی آن‌چه اتفاق می‌افتاد را بگیرند.

یکی از مصاحبه‌شوندگان در این تحقیق جدید توضیح می‌دهد که پس از گذراندن شبی در بار و کلوپ با زنی به‌خانه می‌رود و پس از آن‌که به او دارو خورانده می‌شود، از هوش می‌رود. پس از آن او مجبور می‌شود سکس بدون رضایت داشته باشد.

یکی دیگر از آن‌ها تعریف می‌کرد که وقتی دانش‌آموز بود، در حالی‌که در اردوگاه تابستانی کار می‌کرد، مجبور به سکس اجباری شده است. یکی از همکاران زن نامه‌ای که او به‌دوست پسرش نوشته بود پیدا می‌کند و او را تهدید می‌کند که به‌خاطر هم‌جنسگرایی اخراجش می‌کند مگر آن‌که با او سکس داشته باشد.

او تعریف می‌کند: «این زن خیال می‌کرد اگر من با زنی رابطه برقرار کنم، زندگی من دگرگون می‌شود و از هم‌جنس‌گرایی دست بر‌می‌دارم».

از آن‌جا که او هیچ راهی برای مطرح‌کردن این موضوع با دوستان و خانواده و همکارانش نداشت احساس می‌کرد ناچار است به‌خواسته‌ی زن تن بدهد.

شیوون ور می‌گوید که بیش‌تر شرکت‌کنندگان در آخرین پژوهش، تجربه‌های سکس بدون رضایت خود را «تجاوز» قلمداد کردند و بعضی از این ناراحت بودند که چرا این عمل در قانون انگلستان و ولز تجاوز تلقی نمی‌شود. آن‌ها هم‌چنین از جامعه‌ی بریتانیا دلسرد بودند که تمایلی به شناختن این عمل به‌عنوان تجاوز ندارد.

یکی از شرکت‌کنندگان گفت: «حرف‌زدن از این موضوع که شریک سابقت مست کرده است و خود را به‌زور به تو تحمیل کرده است یا در‌واقع به تو تجاوز کرده است، بیش‌تر شبیه خیال‌بافی‌های پسر‌بچه‌ها می‌ماند، مگر نه؟»

در یکی از گزارش‌های شیوون ور با عنوان «اوه، تو مرد هستی، چطور ممکن است که زنی به تو تجاوز کند، این کاملاً بی‌معنی است». او اشاره می‌کند که در بسیاری از ایالت‌های آمریکا تجاوز را رابطه‌ی جنسی بدون رضایت تعریف کرده‌اند و در ایالت ویکتوریا در استرالیا جرم مشخصی به‌نام «تجاوز با دخول اجباری» وجود دارد.

یکی از هشت پیشنهادی که در آخرین پژوهش مطرح شده بود اصلاح قانون تجاوز از جمله موارد سکس بدون رضایت بود که نیاز به «توجهی جدی» دارد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ ...