جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۷ دی ۱۸, چهارشنبه

عبدالله، عبدالله

عبدالله عبدالله (زادۀ کابل ١٣٣٨ خ - )، که يکی از ياران نزديک احمدشاه مسعود و نخستين وزير امور خارجه ادارۀ موقت و دولت انتقالی حامد کرزی بود، دکتر طب و سیاستمدار اهل افغانستان است.

زندگی‌نامه

عبدالله عبدالله فرزند غلام محی‌الدین خان زمریانی، در سال ١٣٣٨ خورشیدی (برابر با ١٩٦٠ میلادی) در یک خانواده متدین در شهر کابل زاده شد. پدرش اهل قندهار و سناتور انتصابی اين ولایت در دورۀ اخیر شورای ملی در دولت شاهی افغانستان بود و مادرش اهل پنجشير.[۱]

عبدالله آموزش دورۀ ابتدایی را در مکتب (دبستان) غازی محمدایوب خان به پايان رساند و دورۀ متوسطه را در ليسۀ (دبيرستان) نادريه ادامه داد. در سال ١٣۵٦ خورشيدی وارد دانشگاه کابل شد و تحصيلات خود را در رشتۀ پزشکی در دانشکدۀ طب کابل به پيش برد. وی در سال ١٣٦٢ خورشيدی موفق به دريافت مدرک پزشکی در رشتۀ "طبابت چشم" شد و پس از پايان تحصيل تا سال ١٣٦٣ خورشیدی، در شفاخانه (بيمارستان) نور به‌عنوان دکتر چشم به کار پرداخت.

دکتر عبدالله در همان سال به پاکستان مهاجرت کرد و برای کمک به پناهندگان افغان، در شفاخانه سید جمال‌الدین افغانی مشغول شد.

وی در سال ١٣٦۴ خورشیدی، به افغانستان بازگشت و سرپرستی امور صحی جبهه پنجشیر را را بر عهده داشت. پس از آن، تا سقوط حکومت دکتر نجيب‌الله در سال ١٣٧١ خورشیدی، به‌عنوان مشاور، از همکاران نزديک احمدشاه مسعود بود. سپس در دورۀ حکومت مجاهدين، از ١٣٧١ تا ١٣٧۵ خورشیدی، رئیس دفتر و سخنگوی وزارت دفاع ملی بود و در دوران حاکميت طالبان، در سال ١٣٧٦ خورشیدی، به عنوان معاون وزارت خارجه دولت اسلامی افغانستان شناخته شد و از ١٣٧٨ تا زمان سرنگونی طالبان، مسئوليت سرپرستی وزارت خارجه دولت اسلامی افغانستان در تبعيد را بر دوش می‌کشيد. اما در واقع، از او با ‌عنوان سخنگوی جبهه مسعود و پل ارتباطی ائتلاف شمال با جهان ياد می‌شود.[۲]

عبدالله بین سال‌های ١٣٨٠ تا ١٣٨۵ در دولت حامد کرزی، وزیر امور خارجه افغانستان بود.[٣]

در حال حاضر، عبدالله عبدالله به‌عنوان نامزد رسمی جبهه ملی افغانستان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در اوت ۲۰۰۹ معرفی شده‌است. جبهه ملی افغانستان بزرگترین تشکل سیاسی مخالف دولت حامد کرزی به‌شمار می‌رود.[۴]

ستار مراد رئیس ستاد انتخاباتی عبدالله گفته است که "اگر مردم از نتایج انتخابات ناراضی باشند، ما در کابل مانند تهران تظاهرات صلح‌آمیز نخواهیم داشت بلکه مردم با کلاشیکوف‌های خود سرازیر خواهند شد."

در همین حال، وزارت داخله (کشور) افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای از دکتر عبدالله خواسته است موضع خود را در قبال حرف‌هایی که از رئیس ستاد انتخاباتی او نقل شده است روشن کند. در این اعلامیه خطاب به عبدالله آمده است که: "دیگر زمان زورگویی خاتمه یافته است" اما عبدالله عبدالله در گردهمایی که در کابل برگزار شده بود، سخنانی را که به رئیس ستاد انتخاباتی‌اش نسبت داده شده و در رسانه‌ها هم بازتاب يافته است را به شدت رد کرد.[۵]

با اين حال، کای آیدی، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید در این مورد به تمام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیام قاطعی داده است. او گفت:

    "برای من مهم این است که تمام نامزدها نه تنها برای مبارزات انتخاباتی شایسته بلکه برای آنچه پس از روز انتخابات اتفاق می‌افتد، مسئولیت مشترک بگیرند."

او افزود:

    "آنچه ما در این کشور برای پیشرفت نیاز داریم اجماع سیاسی است، نه تفرقه بیشتر. این پیام مهمی است که ما جامعه جهانی امروز به‌تمام نامزدها می‌دهیم. فکر می‌کنم در این مرحله ما همچنین نیاز داریم تا با نفوذترین شخصیت‌ها را در جامعه بسیج کنیم تا بتوانیم این هدف مشترک را بوجود بیاوریم تا اختلافات در جریان مبارزات انتخاباتی به روز بعد از انتخابات کشانده نشود."

فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت که جامعه جهانی با حضور گسترده خود در افغانستان و مصرف میلیارها دلار پول برای بازسازی این کشور، حداقل این حق را برای خود محفوظ نگهداشته که از افغانها بخواهد به اختلافات و تفرقه‌ها دامن نزنند.[۶]


يادداشت‌ها



يادداشت ۱: اين مقاله برای دانشنامۀ آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.


پيوست‌ها



پيوست شماره ۱: دکتر عبدالله از زبان خودش
پيوست ٢: عبدالله عبدالله: نظام را تغییر می‌دهیم
پيوست ۳: تجربه مدیریتی دکتر عبدالله عبدالله
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



پی‌نوشت‌ها


[۱]-
[۲]-
[۳]- در زمان تصدی دکتر عبدالله عبدالله به مقام وزارت امور خارجه افغانستان، اکثريت سفارت‌های اين کشور بويژه در کشورهای غربی دربست در انحصار پنجشيری‌ها بود و اغلب گزارش‌ها و چشم‌ديدها حاکی از قوم‌بازی و خويش‌خوری و حيف و ميل بيت‌المال در اين سفارتخانه‌هاست.
[۴]-
[۵]- عبدالله: هوادارانم تهدید به مرگ شده‌اند، سايت فارسی بی‌بی‌سی: شنبه ٠١ اوت ٢٠٠٩ - ١٠ مرداد ١٣٨٨
[۶]- نگرانی سازمان ملل از اختلافات پس از انتخابات، سايت فارسی بی‌بی‌سی: شنبه ۱۲ اوت ٢٠٠٩ - ٢۱ مرداد ١٣٨٨
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-


جُستارهای وابسته






منابع





پيوند به بیرون


[1][2][3][4][5][6][7][8][9]
[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]