جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

آشنايی با جنبش دمکراسی در افغانستان

از: مهديزاده کابلی (۲ شهريور ۱٣٧٦ - مشهد)


فهرست مندرجات


تقديم به تمام زنان و مردان آزاديخواهی که در راه ترويج و ارتقای دمکراسی و حقوق بشر پيکار می‌کنند و تحقق اين آرمان را مقدمه‌ی ضروری رهايی و شکوفايی همه‌جانبه نوع بشر می‌دانند.



[] پيشگفتار

هم اکنون هزارها افغان روشنفکر و تحصيلکرده در کشورهای مختلف جهان و به‌ويژه در امريکا، اروپا، ايران، پاکستان و افغانستان به فعاليت‌های سياسی برای استقرار يک نظام دمکراسی در افغانستان آينده مشغولند. من سعی دارم طی رساله ی حاضر، وضعيت طرفداران دمکراسی در افغانستان را بررسی کنم.

بعد از سقوط رژيم هوادار کمونيسم در افغانستان، عدم توانايی مجاهدين در اعادۀ تأمين صلح و ثبات سياسی در کشور و به‌ويژه تحولات اخير (حاکميت گروه طالبان)، گروه کثيری از روشنفکران و تحصيلکرده‌های افغان، که باورمند به قواعد دمکراسی هستند، تأکيد دارند که مردم افغانستان بايد در آينده طی يک همه پرسی نظر خود را در مورد نوع نظام مطلوب‌شان بيان دارند و طی يک انتخابات آزاد، حکومت مورد نظرشان را انتخاب کنند.

بنابر اين، آرمان و ضرورت اعادۀ صلح و ثبات سياسی در کشور، اين گروه، مسئله‌ی دمکراسی را به‌عنوان هدف اول خود قرار داده و سازمان سياسی زير نام "جنبش دمکراسی افغانستان" را تشکيل داده‌اند.

هدف اين سازمان، بازگشت صلح، امنيت و آزادی و استقرار دمکراسی (حاکميت مردم بر مردم) است. به‌نظر اين سازمان، تعيين سرنوشت سياسی کشور، از جمله نوع نظامی که ملت افغانستان بخواهند در آينده خودشان داشته باشند، بايد به يک رفراندم (همه پرسی) و انتخابات کاملاً آزاد موکول گردد.

طرفداران دمکراسی در افغانستان، بر اين باور هستند که در افغانستان آينده، پس از پايان نظام‌های ديکتاتوری (استبدادی)، مردم سرانجام نظام دمکراسی را برخواهند گزيد.


[] تاريخچه جنبش دمکراسی در افغانستان

نقطۀ آغاز جنبش دمکراسی در افغانستان، به‌درستی آشکار نيست؛ زيرا اين جنبش، تحولی است تند، در امتداد تاريخ نوين اين کشور. از اين رو، ريشه‌های آنرا بايد در تحولات پيشين (نيمۀ دوم قرن نوزده) افغانستان جُست، که شايد مهمتر از همه نهضت مشروطه باشد.

افغانستان با نهضت مشروطه به جهان نو گام نهاد و آرمان‌های مشروطيت، يعنی آزادی، استقلال و حکومت قانون پس از صد سال هنوز هم آرمان‌های روشنفکران افغان است.


[] اهداف جنبش




[] ساختار سازمانی جنبش





[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]-
[۴]-
[۵]-
[۶]-
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون






<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>