جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۱۶, شنبه

طرح ترور حامد کرزی خنثی شد

از: دانشنامۀ آریانا


فهرست مندرجات

[حامد کرزی][شبکه حقانی]


مقامات اداره امنیت ملی افغانستان خبر داده‌اند که طرح توطئه ترور حامد کرزی، رئیس جمهوری این کشور را خنثی کرده‌اند. به گفته لطف‌الله مشعل، سخنگوی اداره امنیت ملی، شش نفر به اتهام دست داشتن در این توطئه دستگیر شده‌اند که یکی از آن‌ها از محافظان امنیتی رئیس جمهور کرزی بوده است.


افراد بازداشت شده، با حلقاتی در شبکه القاعده و حقانی ارتباط داشته‌اند. پنج فرد دیگری که در این رابطه بازداشت شده‌اند، از استادان و دانشجویان دانشگاه طبی افغانستان هستند[۱].


[] طرح ترور حامد کرزی خنثی شد

‌‌لطف‌الله مشعل، سخنگوی امنيت ملی افغانستان، امروز چهارشنبه ۱۳ مهر ۱٣۹٠، در يک نشست خبری در کابل گفت که اين گروه با القاعده و شبکه حقانی مرتبط بوده و اعضای آن در منطقه وزيرستان شمالی پاکستان در امور تروريستی آموزش ديده‌اند.

    "یک گروه تحصیلکرده و خطرناک، به شمول استادان و دانشجویان، می‌خواستند تا رئیس جمهور حامد کرزی را به قتل برسانند. متاسفانه این گروه موفق شده بود تا به سیستم محافظتی ریاست جمهوری نیز رخنه کرده و یکی از محافظان رئیس جمهور را استخدام کند.

    رئيس اين گروه دکتر ايمل نام دارد که استاد دانشگاه علوم پزشکی کابل است با محب‌الله احمدی، از محافظان رئيس جمهور، سه دانشجوی دانشگاه کابل، يک دانشجوی دانشگاه خصوصی سلام و يک فرد ديگر در اين طرح تروريستی دخيل بودند."[٢]


به‌گفته مشعل، اعضای اين گروه قصد داشتند حامد کرزی،‌ رئيس جمهور را در جريان يکی از سفرهای وی به ولايت‌های اين کشور ترور کنند. وی افزود:

    "مدارک به‌دست آمده از رئيس اين گروه نشان می‌دهد که او با حاجی بلال از اعضای القاعده و شبکه حقانی در زندان بگرام و سيف‌الله، يک عضو عرب القاعده در تماس بوده است."[٣]

اعضای اين گروه که همگی شهروندان افغانستان هستند در ويدئوهايی که در دسترس رسانه‌ها قرار گرفت به چگونگی عضويت در اين گروه و سفر به وزيرستان پاکستان، آموزش‌های تروريستی و شناسايی مهمانخانه‌های محل حضور خارجی‌ها اعتراف می‌کنند.


[] نقشه‌کشی

منابع اطلاعاتی افغانستان به بی بی سی گفته‌اند که این افراد، در یکی از بانک‌های خصوصی افغانستان حساب باز کرده و به کمک شبکه القاعده، مبلغ یکصد و پنجاه هزار دلار به حساب آن‌ها ریخته شده بود[۴] و لطف‌الله معشل خاطرنشان ساخت که ۱۵۰ هزار دلار به حساب دکتر ايمل واريز شده است و اين موضوع نيز از سوی امنيت ملی تحت بررسی قرار دارد.[۵]

اداره امنیت ملی می‌گوید: این افراد ماه گذشته برای اجرای طرح کشتن رئیس جمهور، از سوی دو شورشی عرب و بنگلادشی در منطقه میرانشاه از مناطق قبایلی پاکستان آموزش دیده بودند.

این افراد حدود یک هفته پیش، به‌دنبال یورش نیروهای افغان به دو موقعیت در شهر کابل و شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان، بازداشت شده بودند.

دستگاه‌های کامپیوترهای لپ‌تاپ از نزد این افراد به‌دست آمده که نقشه‌کشی‌هایی در مورد اجرای این طرح در آن وجود داشته است.

تحقیقات اولیه مقامات افغان نشان داده که این افراد هم‌چنین در نظر داشتند حملاتی را علیه شماری از مهمانخانه‌های مورد استفاده خارجی‌ها و برخی دفاتر سازمان‌های بین‌المللی در کابل راه‌اندازی کنند.[٦]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی گردآوری شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- امنیت ملی افغانستان: طرح ترور حامد کرزی خنثی شد، وبسایت فارسی بی بی سی: پنج شنبه ٠٦ اکتبر ٢٠۱۱ - ۱۴ مهر ۱٣۹٠
[٢]- طرح ترور حامد کرزی خنثی شد، رادیو زمانه: چهارشنبه ٠۵ اکتبر ٢٠۱۱ - ۱٣ مهر ۱٣۹٠
[٣]- همان‌جا
[۴]- بی بی سی: پیشین
[۵]- رادیو زمانه: پیشین
[٦]- بی بی سی: پیشین



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها