جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ آبان ۱۴, یکشنبه

انزال

از: دانش‌نامه‌ی آريانا

فهرست مندرجات

[اعمال جنسی][اوج لذت جنسی]


انزال (به عربی: قذف؛ به انگلیسی: Ejaculation؛ به آلمانی: der Samenerguss یا die Ejakulation)، به خروج منی به‌صورت جهنده از آلت تناسلی مرد گفته می‌شود. این عمل به‌صورت واکنش بمباران پیام‌های عصبی از اعصاب آلت تناسلی است[۱]. فرد در این حالت احساس لذت شدیدی می‌کند و چند لحظه بعد بی‌حال و سست می‌شود. این حال هنگام هماغوشی یا استمنا رخ می‌دهد. البته این حالت ممکن است در خواب نیز رخ دهد که در اصطلاح به آن احتلام می‌گویند[٢].

زنان نیز می‌توانند انزال را تجربه کنند[٣]. رسیدن به اوج لذت در زنان یک واکنش طبیعی جنسی است که تا کنون به‌صورت معمایی سربسته باقی مانده است[۴].

بهترین و مطمئن‌ترین زمان انزال برای داشتن ارگاسم کامل و سالم، هم در زنان و هم در مردان، در حالت آمیزش جنسی است. بنابراین، برای جلوگیری از بارداری، به‌جای جلوگیری از انزال، بهتر است از روش‌های دیگر استفاده شود.


[] انزال در مردان

انزال در مردان، عبارت است از خروج منی از مجرای مردان بعد از تحريک جنسی. يک سيکل جنسی در مردان از ۴ مرحله تشکيل شده است: مرحله برانگيختگی، مرحله کفه، مرحله ارگاسم يا انزال و مرحله فروکش. يک مرد از طريق بينايی، شنوايی، افکار و... برانگيخته و وارد اين سيکل جنسی می‌شود که کامل شدن آن همراه با انزال خواهد بود. گاهی فرد وارد مرحله برانگيختگی می‌شود، ولی سيکل جنسی کامل نمی‌شود يعنی ممکن است چند ساعت يا چند روز در اين مرحله باشد.

به‌هر حال، آلت تناسلی مردانه که در حالت عادی شل و کوچک بوده، با تحریک شدن به‌حالت سفت و دراز در می‌آید که به این حالت نعوظ یا شق شدن گویند. در این حالت، اگر آلت تناسلی تحریک شود، آب منی با فشار و به‌صورت منقطع به بیرون پاشیده می‌شود. آب منی سفید یا شیری رنگ بوده و حالت لزج و چسبنده دارد. بعد از انزال، پس از ۲ تا ۳ دقیقه، دوباره آلت تناسلی به‌حالت شل بر می‌گردد.


تمام آلت تناسلی مردانه دارای اعصاب مورد نیاز برای انزال نیست و تنها کلاهک آلت تناسلی دارای این اعصاب می‌باشد. مایع منی که در هنگام انزال، از آلت تناسلی مرد خارج می‌شود، جزو مایعاتی از بدن است که می‌تواند ویروس ایدز را انتقال دهد.

عمل انزال معمولاً شامل فعالیت بالاترین سطوح قشر خاکستری مغز می‌شود، ولی در عین حال ممکن است کاملاً انعکاسی نیز باشد.

فرایند انزال را می‌توان از نظر فیزیولوژی به دو وهله مجزا تقسیم نمود. وهله اول شامل دفع ساب ستریت مایع منی از اعضای تناسلی فرعی به داخل پیشابراه پروستات می‌باشد. وهله دوم شامل پیشروی محتوی مایع منی از قسمت پروستاتی پیشابراه به میتوس پیشابراهی است، این پیشروی از طریق هر دو قسمت غشائی و آلتی پیشابراه صورت می‌گیرد.

انزال از مواردی است که کنترل آن بدون تمرين امکان ندارد. داستان انزال داستان پيچيده‌ای است؛ اما در واقع می‌توان گفت که سنگين‌ترين عامل در زودرس شدن آن اضطراب می‌باشد. استرس ناشی از رابطه در خيلی از افراد تاثيرات جالبی می‌گذارد. اضطراب و عدم داشتن کنترل کافی به‌روی مراحل سکس باعث می‌شود که افراد از مرحله پيش انزال به‌سرعت به‌مرحله‌ی انزال برسند! اين مرحله چيزی است که تقریباً همه مردان آن را آزموده‌اند. در حالی که گروهی اندک نیز به دیر انزالی مبتلا می‌باشند. انزال دیررس به مواردی اطلاق می‌شود که در آن‌ها با وجود نعوظ طبیعی، برخلاف خواسته‌ی مرد، اوج لذت جنسی و انزال فرا نمی‌رسد و نزدیکی آن‌قدر دوام می‌یابد که فرد خسته و درمانده می‌شود. ممکن است اوج لذت جنسی و انزال پس از نیم تا یک ساعت وقوع یابد و یا گاه پس از دو سه ساعت نزدیکی فعال نیز حادث نگردد. انزال دیررس بیماری شایعی نیست و مبتلایان به آن نیز کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. زنانی که شوهرشان به انزال دیررس گرفتار است، در مراحل نخستین از این‌که شوهر نزدیکی را به‌مدت طولانی ادامه می‌دهد، بسیار خشنودند، زیرا که در جریان هر نزدیکی به تعداد نامحدود (٣٠، ٢٠، ۱٠ و بلکه بیشتر)، به اوج لذت جنسی دست می‌یابند. اما معمولاً مرد تا هنگامی که به اوج لذت جنسی و انزال نرسیده است، دست‌بردار نیست و آن‌قدر به‌حرکات رفت و برگشتی خود ادامه می‌دهد که هم خود و هم همسر خویش را خسته می‌کند.


[] انزال در زنان

در اندام جنسی همه زن‌ها غده‌ای به‌نام پروستات و به‌اندازه تقریبی یک انگشت شست وجود دارد. این غده دور تا دور مجاری خروجی مثانه آن‌ها را احاطه کرده است. همانند غده‌ی پروستات در مردان، این غده نیز در زنان از آغاز بلوغ شروع به تولید مایع می‌کند. در غده پروستات منطقه‌ای حساس وجود دارد که اصطلاحاً به آن نقطه G گفته می‌شود. این نقطه در جایی در امتداد طول مثانه قرار گرفته است. زمانی‌که غده پروستات تحریک می‌شود بسیاری از زن‌ها نوعی متفاوت از انزال (انزال واژینال) را که با انزال و لذت جنسی از طریق تحریک کلیتوریس یا چوچوله متفاوت است، تجربه می‌کنند. برخی از زن‌ها در جریان رابطه و تحریک جنسی قبل از اورگاسم و یا حتی بدون تحریک ناحیه G به حالتی مانند انزال می‌رسند. اطراف غده‌ی پروستات توسط بافتی ماهیچه‌ای احاطه شده است. این بافت ماهیچه‌ای، بالقوه این قابلیت را دارد که در هنگام اورگاسم منقبض شده و محتویات خودش را بیرون بریزد. مجادلات زیادی در خصوص منشأ این همه آب (گاهی تا بیش از دو فنجان) آن‌هم از غده‌ی نسبتاً کوچک پروستات که در طی انزال از زنان خارج می‌شود، وجود دارد. با این وجود، مایع خارج شده در هنگام انزال در زنان هیچ شباهتی به ادرار ندارد[*].


اغلب، ترشحات جنسی زنان دو گونه است: یکی ترشحات مهبلی که در افراد متفاوت است و دیگری انزال. برخلاف تصور عموم، انزال از واژن (مجرای رحم) صورت نمی‌گیرد، بلکه از مجرای ادرار و با جهش صورت می‌گیرد و از نظر ظاهری کاملاً شبیه به ادرار است، اما مواد تشکیل‌دهندهٔ آن شبیه ترشحات پروستات است. غددی که در انزال زن دخالت دارند، یکی غده‌ی اسکین و دیگری غده‌ی بارتولین می‌باشد. علت شایع عدم وقوع انزال در زنان، ناآگاهی و شرم زنان از انزال در زمان آمیزش است. زیرا زنان به گمان این‌که انزال، همان ادرار است، از خروج آن جلوگیری می‌کنند یا به‌اصطلاح خود را نگه‌می‌دارند. دلیل شایع دیگر آمیزش جنسی بی‌مقدمه و عدم ارضای کامل زن است[*].



[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- «انزال»، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد؛ برگرفته از: جان سانتراک، زمینه روان‌شناسی سانتراک، ترجمهٔ مهرداد فیروزبخت. رسا.
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]