جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ آبان ۱۰, چهارشنبه

گروسمن، مارک

از: دانش‌نامه‌ی آريانا

فهرست مندرجات

[روابط افغانستان و آمریکا][کارگزاران آمریکایی در افغانستان]


مارک گروسمن (به انگلیسی: Marc Grossman) (زادۀ ٢٣ سپتامبر ۱۹۵۱ م در لُس‌آنجـِلِس - )[۱]، دیپلمات کهنه‌کار، نمایندۀ ویژه‌ی ایالات متحدۀ آمریکا در امور افغانستان و پاکستان از ٢٢ فبروری ٢٠۱۱ بدین‌سو[٢]، که پس از بازنشستگی از وزارت امور خارجه آمریکا، در سال ٢٠٠۵، به‌عنوان نائب رئیس گروه کوهن (Vice Chairman of the Cohen Group) انتخاب شد[٣]. او، هم‌چنین، به‌عنوان سفیر ایالات متحده در ترکیه و معاون وزیر امور خارجه این کشور در امور اروپا نیز خدمت کرده است و قبل از بازنشستگی، معاون وزیر خارجه در امور سیاسی بود[۴].


[] زندگی‌نامه

مارک گـروسمن، در ٢٣ سـپتامبر ۱۹۵۱ میلادی، در لُـس‌آنجلـس، بزرگـتریـن شـهر ایالـت کالیفـرنیای ایالات متحـده آمریکا، در یک خانـوادۀ یهـودی‌تبـار[۵] زاده شد. او از دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا (University of California, Santa Barbara) فارغ التحصیل شد و سپس، مدرک کارشناسی ارشد را در رشتۀ روابط بین‌الملل، از مدرسۀ اقتصاد لندن (London School of Economics) دریافت کرد[٦].

گروسمن، از سال ۱۹٧٦ تا ۱۹٨٣، در سفارت ایالات متحده در اسلام‌آباد، پاکستان خدمت می‌کرد. از سال ۱۹٨٣ تا ۱۹٨٦، به‌عنوان معاون دفتر پیتر کرینگتون، در ناتو، مشغول به‌کار بود. از سال ۱۹٨۹ تا ۱۹۹٢، در سفارت ایالات متحده در آنکارا، ترکیه فعالیت داشت. از سال ۱۹۹٣ تا ۱۹۹۴، به‌عنوان دبیر اجرایی، و دستیار ویژۀ وزیر، در وزارت امور خارجه این کشور خدمت می‌کرد. سپس به ترکیه بازگشت و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹٧، سفیر آمریکا در ترکیه بود.

از سال ۱۹۹٧ تا ٢٠٠٠، گروسمن، در سمت معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا به‌کار پرداخت. از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠٠۱، به‌عنوان مدیر کل خدمات خارجی ایالات متحده خدمت می‌کرد و افزون بر این، مدیر منابع انسانی این کشور بود. سپس، در سال ٢٠٠۱، به‌عنوان معاون وزیر خارجه در امور سیاسی انتخاب شد و تا سال ٢٠٠۵، که باز نشسته شد، در این سمت مشغول به‌کار بود.

در سال ٢٠٠۴، توسط رئیس جمهوری آمریکا، به‌مقام سفیر حرفه‌ای به بالاترین رتبه‌ی سرویس خارجی ایالات متحده منصوب شد و در همان‌سال، موفق به دریافت جایزه‌ی خدمات برجسته گردید[٧].


[] دوره‌ی خدمت در افغانستان

گروسمن، ٢٢ فبروری ٢٠۱۱، از جانب اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به‌عنوان نمایندۀ ویژه‌ی ایالات متحدۀ آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، جایگزین ریچارد هالبروک شد[٨]. او در حالی، در این سمت فعالیت خود را آغاز کرد که قرار شد، نیروهای آمریکایی از ماه ژوئیه همان‌سال، از افغانستان خارج شوند و تا سال ٢٠۱۴ تمامی مسئولیت‌های امنیتی افغانستان به نیروهای امنیتی افغان واگذار شود.[۹].



[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: مقالۀ قبلی دانشنامۀ آریانا: «مارک گروسمن»
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- date & year of birth according to LCNAF CIP data
[٢]- Biography: Marc Grossman, United States Department of State.

[٣]- همان‌جا
[۴]- Marc Grossman, From Wikipedia, the free encyclopedia.
[۵]- Marc Grossman, The Jewish Week (Website).

[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]- مارک گراسمن نماینده ویژه آمریکا در افغانستان - پاکستان شد، خبر آنلاین
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]