جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳۰, جمعه

ديپلمات‌های آمريکايی در افغانستان

از: دانشنامه آریانا


فهرست مندرجات



نخستین آمریکایی که به افغانستان سفر کرد، "جوسیا هارلان"، يک فرد ماجراجو از ايالت پنسلوانیا بود. او در این کشور به دیدار "شاه شجاع" و "امير دوست محمد" خان نايل آمد[۱]. اما نمی‌توان از او به‌عنوان یک دیپلمات آمریکایی یاد کرد.

سال‌ها بعد، روابط سياسی افغانستان و ايالات متحده آمريکا، در عصر اعلیحضرت "امان‌الله"، شاه اصلاح‌طلب افغانستان، پديد آمد[٢]. با وجود این، رابطه کامل سیاسی میان این‌دو کشور در سال ۱۹۳۴ میلادی بر قرار شد[٣]. سپس، در زمانی که "فرانکلین دلانو روزولت"، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا بود، در ۴ نوامبر ۱۹۴۵ میلادی، "ویلّیام هارنی بروک" را به‌عنوان اولین سفیر اين کشور به افغانستان فرستاد[۴]. از آن هنگام تاکنون، کارگزاران سیاسی زیادی از کشور آمریکا در افغانستان خدمت کرده‌اند که اسامی بخشی از آن‌ها در فهرست زیر نامنویس شده است:


[] کارگزاران سیاسی آمریکایی در افغانستان

  • ویلّیام هارنی بروک (William Harrison Hornibrook): نخستین سفیر رسمی ایالات متحده آمریکا در افغانستان بود که در ٢٢ ژانویه ۱۹٣۵ میلادی به این سمت گماشته شد و به‌عنوان سفیر در تهران پایتخت ایران اقامت داشت. او در ۴ مه ۱۹٣۵ میلادی اعتبارنامه‌اش را به محمدظاهر شاه، پادشاه افغانستان تقدیم کرد[۵]. پایان خدمت او در افعانستان زمانی است که در ٦ مارس ۱۹٣٦ میلادی، سفارت وی در تهران خاتمه یافت[٦].

  • لوئیس گوته دریفوس (Louis G. Dreyfus) بار اول، بین سال‌های ۱۹۴٠-۱۹۴٢ میلادی وزیر مختار ایالات متحده آمریکا در افغانستان بود[٧] و بار دوم، از ۱٦ آگست ۱۹۴۹ تا ۱۹ ژانویه ۱۹۵۱ میلادی به‌عنوان سفیر آمریکا در کابل مشغول خدمت بود[٨].

  • چارلز دبلیو تئیر که به‌عنـوان شـازدافیـر موقـت در افغانسـتان خدمت می‌کـرد، در ٦ ژوئن ۱۹۴٢ میلادی، نماینـدگـی ایالات متـحده آمریکا را در کابـل گشـود[۹].

  • کورنلیوس وان همرت انگرت (Cornelius Van Hemert Engert): اولین مامور دیپلماتیک آمریکا بود که در سال ۱۹٢٢ میلادی از کابل دیدار کرد[۱٠]. وی در ٢ مه ۱۹۴٢ میلادی به‌عنوان سفیر فوق‌العاده و وزیر مختار ایالات متحده آمریکا در افغانستان منصوب شد و در ٢ ژوئیه همان سال اعتبارنامه خود را به حکومت افغانستان ارائه کرد. خدمت سیاسی او، در ۱٧ اوت ۱۹۴۵ میلادی، در کابل به پایان رسید[۱۱].

  • الی الیوت پالمر (Ely E. Palmer) که بین سال‌های ۱۹٣٣-۱۹٣۵ میلادی سمت ژنرال کنسول (کاردار) ایالات متحده آمریکا را در اورشلیم به عهده داشت[۱٢]، از ٦ دسامبر ۱۹۴۵ تا ۱٨ نوامبر ۱۹۴٨ به‌عنوان وزیر مختار آمریکا در افغانستان خدمت می‌کرد[۱٣] و سپس بین سال‌های ۱۹۴٨-۱۹۴۹ به‌عنوان سفیر آمریکا در کابل گماشته شد[۱۴].

  • جورج رابرت مررل (George Robert Merrell) از ٢٨ ژوئن ۱۹۵۱ تا ٣ مه ۱۹۵٢ سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل بود.[۱۵]

  • وارد آنگوس ایوان (Angus I. Ward)، دیپلمات نظامی آمریکایی بود که از ٨ نوامبر ۱۹۵٢ تا ٣ مارس ۱۹۵٦ میلادی به‌عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در افغانستان اشتغال داشت[۱٦].








[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]
[٣٠]
[٣۱]
[٣٢]
[٣٣]
[٣۴]
[٣۵]
[٣٦]
[٣٧]
[٣٨]
[٣۹]
[۴٠]
[۴۱]
[۴٢]
[۴٣]
[۴۴]
[۴۵]
[۴٦]
[۴٧]
[۴٨]
[۴۹]

[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]-
[۳]- پیشین، سایت رسمی سفارت ایالات متحدۀ آمریکا در افغانستان - کابل؛
روابط دیپلماتیک بین افغانستان و ایالات متحده آمریکا به‌طور رسمی در دهۀ ۱۹۳٠ میلادی آغاز شـد. نماینـدگانـی سـیاسـی ارشـدی که در این زمـان تا سـال ۱۹۴۹ میـلادی به افغانسـتان فرسـتاده می‌شـدند، به‌عنـوان "وزیر مختـار" (Minister Plenipotentiary) یاد می‌گردیدند. اما در سال ۱۹۴۹، برای اولین‌بار، نماینده‌ی ارشد سیاسی آمریکا در افغانستان به‌عنوان "سفیر" (U. S. Amassador) خوانده شد. از سال ۱۹٧۹ تا سال ۱۹٨۹ میلادی، در دوران جنگ شوروی در افغانستان، ایالات متحده آمریکا در کابل سفیر رسمی نداشت، امور سفارت این کشور را در آن‌جا یک کارمند پایین‌رتبه به پیش می‌برد. از سال ۱۹۸۹ تا سال ٢٠٠۱، سفارت آمریکا در کابل به‌علت جنگ‌های داخلی در این کشور و به‌دنبال آن حاکمیت طالبان، بسته شد. در اواخر سال ٢٠٠۱، سفارت آمریکا در کابل دوباره بازگشایی گردید و روابط سیاسی این دو کشور گسترش بیشتر یافت.
[۴]-
[۵]- ویلّیام اچ. هارنی بروک (به آلمانی)، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[۶]- همان‌جا؛ همچنین:
William Harrison Hornibrook, Office of the Historian, Bureau of Public Affairs, United States Department of State
[٧]- Dreyfus, Louis Goethe, Jr., Index to Politicians: Drey to Drips
[۸]- US Ambassador to Afghanistan, NNDB tracking the entire world
[۹]-
[۱٠]- نامه‌های کورنلیوس وان اچ. انگرت (به انگلیسی)
[۱۱]- Cornelius Van Hemert Engert, Office of the Historian, Bureau of Public Affairs, United States Department of State
[۱۲]- U.S. Consul Generals in Jerusalem (1844- )، Jewish Virtual Library، Source: U.S. Department of State
[۱۳]- US Ambassador to Afghanistan, US GOVERNMENT OFFICE, NNDB traking the intire world
[۱۴]- Palmer, Ely Eliot، From Aryana Encyclopedia
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-
[۳٠]-
[۳۱]-
[۳۲]-
[۳۳]-
[۳۴]-
[۳۵]-
[۳۶]-
[۳٧]-
[۳۸]-
[۳۹]-
[۴٠]-
[۴۱]-
[۴۲]-
[۴۳]-
[۴۴]-
[۴۵]-
[۴۶]-
[۴٧]-
[۴۸]-
[۴۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]




[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]