جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

صابری، وحيد

از: مهديزاده کابلی


فهرست مندرجات


وحید صابری (زادۀ .... خ -)، از آوازخوان سابقه‌دار افغانستان است که اکنون در مسکو اقامت دارد.


[] زندگی‌نامه

وحید صابری فرزند ... در سال ... خورشيدی در كابل زاده شد. آموزش‌های ابتدايی و متوسطه را در دبيرستان حبيبيه به پايان رساند و تحصیلات‌عالی خود را در دانشکده ادبیات دانشگاه کابل ادامه داد و مدرک فوق‌ليسانس را در رشتۀ زبان روسی به‌دست آورد.[۱]

زمانی که هنوز دانش‌آموز بود آواز می‌خواند؛ اما كارهای هنری خود را به‌صورت پیگير، پس از پايان تحصيلاتش آغاز كرد. به گفتۀ بابک سياوش، او نخست به گروه باران که در آن زمان يك گروه موفق هنری به‌شمار می‌رفت، پيوست[٢]؛ اما او خود می‌گويد:

    "گروه بارانی وجود نداشت، در آن زمان صنف یازده مکتب بودم و در لیسه‌ی عالی حبیبیه درس می‌خواندم که موسیقی را آغاز کردم. یک روز آمر دیپارتمنت موسیقی به‌دنبال متعلمینی بود که آوازشان نبستاً خوب باشد تا در کنسرت‌هایی که از طرف لیسه‌ی حبیبیه برگزار می‌شد، آواز بخواند. من راستش، آهنگ‌های امانی را زیاد زمزمه می‌کردم و می‌خواستم از امانی تقلید کنم. وقتی که بچه‌ها رخصت می‌شدند، می‌گفتند وحید، صدایت ای در دهن کوچه می‌آید یعنی تا دهن دروازه‌ی مکتب می‌رسد. همین بود که مرا انتخاب کردند و عضو گروه دیپارتمنت موسيقی لیسه عالی حبیبیه شدم."[٣]

در سال ۱٣۵٧ خورشيدی، اولین آهنگ وحيد صابری زير نام "دختر دهقان منم" از طریق تلویزیون افغانستان پخش گردید.

    "در آن زمان، داخل شدن در رادیو تلویزیون کاری دشوار بود، ماه‌ها پشت دروازه‌ی رادیو انتطار ماندم، یک روز مددی صاحب را کار داشتم، از پشت پنجره صدا می‌کردم مددی صاحب، مددی صاحب، که تصادفأ مددی صاحب بیرون آمد و عسکرها را گفت: اجازه بدهید، این جوان را. من به مددی صاحب گفتم که من امتحان دادم و کامیاب شدم. چطور می‌توانم که فعالیت هنری خود را پیش ببرم؟ گفت برو بالا! وقتی که بالا رفتم، سخن کوتاه یک مردخدا پیدا شد که من مدیون احسان او هستم تا که بمیرم و او "ساحر هراتی" نام داشت که یک شاعر و آهنگ‌ساز خوب بود، یک آهنک مرا داد با مطلع "دختر دهقان منم" که اولین آهنگم، همین آهنگ بود."[۴]

در دوران جنگ‌های داخلی مجاهدين، وحيد صابری افغانستان را ترك گفت و به مسكو رفت و در آنجا اقامت گزيد. مشکلات مهاجرت و کارهای دشوار برای تأمين معيشت زندگی، چهارده سال او را از فعاليت‌های هنری بازداشت. اما در سال ٢٠٠٨ ميلادی برای مدت شش ماه به هند رفت و چهل آهنگ جديد ثبت كرد.

    "با تأسف که در مسکو به‌علت عدم وجود نوازنده‌های مجرب و شعرای خوب، نتوانستم فعالیت هنری داشته باشم، از همین لحاظ، ۱۴ سال بعد، سال گذشته سفری داشتم به هندوستان ... من شش ماه در هندوستان بودم. چهل آهنگ جدید ثبت کردم که البته این آهنگ‌ها، همرای موزیک هندی به‌شکل زنده ثبت شده و موزیک دایرکتران خوب هندستان مرا در ثبت و ساختن آن‌ها همراهی کرده‌اند. از جمله‌ی اين چهل آهنگ، فقط ده آهنگ کلپ شده است که در ازبکستان کلپ‌های آنرا ثبت کردم."[۵]

وحید صابری بیش از صد آهنگ در آرشیف رادیو تلویزیون ملی افغانستان ضبط نموده است و از او تاکنون شش البوم به بازار آمده که چهار البوم آن به‌نام‌های "تقدیر" "بامیان" "وطنم کو" و" اندک اندک" در هندوستان تهیه گردیده است.[٦] در آهنگ‌های او تقليد از آوازخوان حنجره‌طلايی افغانستان، فقيد احمدظاهر کاملاً آشکار است.


[] آهنگ‌ها














[]



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :



[] :




[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]

[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]

[٢۱]
[٢٢]
[٢٣]
[٢۴]
[٢۵]
[٢٦]
[٢٧]
[٢٨]
[٢۹]


[ ] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهديزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[۲]- بابک سياوش، وحید صابری، وبگاه گذرگاه هنر
[۳]- گفتگو با وحید صابری آوازخوان مشهور کشور، سايت اينترنتی راديوی "سلام وطندار"
[۴]- همان‌جا
[۵]- همان‌جا
[۶]- هارون يوسفی، وحید صابری، مهمان استودیوی شماره هفت، سايت فارسی بی بی سی: سه شنبه ٢۳ ژوئن ٢٠٠۹ - ٠٢ تیر ۱۳۸۸
[٧]-
[۸]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱۲]-
[۱۳]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱۶]-
[۱٧]-
[۱۸]-
[۱۹]-
[٢٠]-
[٢۱]-
[٢۲]-
[٢۳]-
[٢۴]-
[٢۵]-
[٢۶]-
[٢٧]-
[٢۸]-
[٢۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون






<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>