جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۳, پنجشنبه

معاونان و وزیران کرزی چه کسانی بودند؟

از: بی بی سی

میراث حکومت سیزده ساله حامد کرزی

معاونان و وزیران کرزی چه کسانی بودند؟

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان فقط در دوره موقت حکومتش در سال ۲۰۰۱، بعد از کنفرانس بن، نقشی در انتخاب کابینه‌اش نداشت و کابینه او توسط شرکت‌کنندگان کنفرانس بن انتخاب شد. در دوره‌ی دوساله حکومت موقت نیز نقش او در انتخاب وزیرانش تا حدودی کمرنگ اما تصمیم‌گیرنده اصلی بود.

حامد کرزی بعد از آن‌که در سال ۲۰۰۴ به‌صورت انتخابی رئیس جمهوری افغانستان شد و هم‌چنین پیروزی او در دور دوم انتخابات در سال ۲۰۰۹ نقش اصلی را در انتخاب وزیرانش بازی کرد. ولی کابینه او همواره نمایندگی از نهادهای سیاسی و اقوام این کشور را می‌کرد و خیلی از منتقدانش در این سال‌ها بر سر انتخاب و چینش وزیران وی اعتراض داشتند و معتقد بودند که کابینه او به «شرکت سهامی» شبیه‌تر است تا به کابینه.

مصلحت‌گرایی حامد کرزی در انتخاب وزیرانش را مخالفان و خیلی از صاحب‌نظران افغان دلیل اصلی ناکارایی حکومت او می‌دانستند.

حامد کرزی اکنون از هرم قدرت کنار می‌رود و سئوال این است که معاونان و وزیران کابینه کرزی در این سال‌ها چه کسانی بودند؟ چه تخصص و قابلیت‌هایی داشتند؟[۱]


[] معاونان و وزیران کرزی

مارشال محمدقسیم فهیممعاون اول رئیس جمهور - وزیر دفاع
محمدقسیم فهیم که در دوران حکومت حامد کرزی، به عالی‌ترین رتبه نظامی - مارشالی - رسید، به‌دنبال کشته‌شدن احمدشاه مسعود فرمانده ارشد جبهه متحد ضد طالبان شهرت بیش‌تری یافت. فهیم پس از آن‌که احمدشاه مسعود در یک حمله انتحاری کشته شد، رهبری نیروهای مجاهدین را در مبارزه علیه طالبان به‌عهده گرفت و نقش مهمی در فروپاشی رژیم طالبان با حمایت هوایی جنگنده‌های آمریکایی بازی کرد. محمدقسیم فهیم پس از فروپاشی طالبان نیز در صحنه سیاسی افغانستان همواره حضور داشت، به استثنای پنج سال اول ریاست جمهوری حامد کرزی، که به‌دلیل عدم حضور در دولت، نتوانست نقش خود را به‌شکل فعال حفظ کند، دیگر شخص تأثیرگذاری در عرصه سیاسی افغانستان بود. فهیم، در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در روستای عمرض ولایت پنجشیر به‌دنیا آمد.او آموزش‌های ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و برای آموزش عالی، به کابل رفت و در رشته حقوق اسلامی درس خواند[٢]. فهیم بهار امسال به‌دلیل بیماری قلبی در کابل درگذشت.
محمدیونس قانونیمعاون اول رئیس جمهور - وزیر معارف - وزیر داخله (کشور)
محمدیونس قانونی، ۵۷ ساله، از همرزمان اصلی احمدشاه مسعود، فرمانده فقید مجاهدین به‌شمار می‌رود. قبل از انتخاب به‌عنوان معاون اول حامد کرزی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان بود. قانونی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ بود و توانست از حمایت شماری از سران مجاهدین از جمله مارشال محمدقسیم فهیم و عبدالله عبدالله برخوردار شود. او در این انتخابات به‌رقیب اصلی حامد کرزی تبدیل شد و یک میلیون و سیصد هزار رای (۱۶،۳ درصد کل آرا) را به‌خود اختصاص داد. قانونی در سال ۱۹۵۷ در درۀ پنجشیر در شمال کابل زاده شد. او بعدها برای ادامه تحصیل به کابل، پایتخت رفت[٣]. اما به‌زودی درگیر مسایل سیاسی شد و پس از ورود سربازان شوروی سابق به افغانستان در سال ۱۹۷۹، دوباره به پنجشیر بازگشت و به نیروهای تحت رهبری احمدشاه مسعود پیوست. در سال ۱۹۹۳، زمانی‌که مجاهدین قدرت را در کابل به‌دست گرفتند، قانونی وارد وزارت دفاع دولت مجاهدین شد و در پایان عمر دولت مجاهدین، وزیر امور داخله بود. قانونی در دولت موقت، به‌عنوان وزیر داخله (کشور)افغانستان معرفی شد اما در جریان لویه‌جرگه (اجلاس بزرگ) اضطراری، از وزارت داخله کنار رفت و در دولت انتقالی به‌رهبری حامد کرزی وزیر معارف (آموزش و پرورش) شد. او در دور قبلی مجلس نمایندگان، رئیس مجلس بود و در دور کنونی موفق نشد تا این کرسی را دوباره احراز کند. بعد از وفات محمدقسیم فهیم، قانونی براساس قانون اساسی افغانستان به‌عنوان معاون اول کرزی به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت.
احمدضیا مسعودمعاون اول در دور اول ریاست جمهوری
احمدضیا مسعود در سال ۱۳۳۵ در ولایت غزنی به‌دنیا آمد. او برادر احمدشاه مسعود است. مسعود اصلاً از ولایت پنجشیر است و آموزش‌های ابتدایی را در لیسه (دبیرستان) استقلال در کابل به پایان رساند و سپس در انستیتوی پلی‌تخنیک کابل شامل شد اما تحصیل در این دانشکده را پس از سه سال ترک کرد. پس از کودتای ثور ۱۳۵۷ احمدضیا مسعود، به گروه مجاهدین به فرماندهی احمدشاه مسعود پیوست و برای جنگ با نیروهای ارتش شوروی سابق وارد پنجشیر شد. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۱ به‌عنوان نماینده احمدشاه مسعود و حزب جمعیت اسلامی در پاکستان ایفای وظیفه کرد. پس از پیروزی مجاهدین به‌عنوان مشاور برهان‌الدین ربانی رئیس دولت مجاهدین تعیین شد. او پس از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان سفیر افغانستان در روسیه منصوب شد. احمدضیا مسعود هم‌چنان در سال ۲۰۰۴ سفیر غیرمقیم افغانستان در کشور ارمنستان، گرجستان و بلاروس بود. مسعود در اولین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به‌عنوان معاون اول حامد کرزی در انتخابات شرکت کرد. کرزی برنده شد و احمدضیا مسعود پنج سال معاون او بود؛ اما در انتخابات دوم، کرزی به‌جای مسعود، مارشال محمدقسیم فهیم را به‌عنوان معاون اول خود برگزید. احمدضیا مسعود در این اواخر رهبری جبهه ملی افغانستان را به‌عهده داشت که یکی از ائتلاف‌های اپوزیسیون دولت بود؛ اما در آستانه انتخابات و صف‌بندی‌های انتخاباتی فروپاشید. هم‌چنان او در آخرین تصمیم‌گیری‌های حزب جمعیت اسلامی افغانستان، به‌عنوان معاون این حزب انتخاب شده است. او در انتخابات امسال به‌عنوان معاون اول زلمی رسول در انتخابات شرکت کرده بود.
محمدکریم خلیلیمعاون دوم در دوره حکومت موقت و دو دور ریاست جمهوری
محمدکریم خلیلی در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در ولسوالی (شهرستان) حصه اول بهسود ولایت میدان وردک متولد شد و در نوجوانی برای تحصیل به کابل آمد[۴]. بعد از کودتای ۷ ثور ۱۳۵۷ که نیروهای کمونیستی در این کشور به‌قدرت رسیدند، او به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش، پایتخت را ترک کرد و در چارچوب «سازمان نصر افغانستان» فعالیت ضد دولت کمونیستی را در ولایت پروان و میدان وردک آغاز کرد. او درسال ۱۳۶۰ مسئولیت سرپرستی دفتر سازمان نصر را در شهر تهران به‌عهده گرفت. در سال ۱۳۶۶ که گروه‌های سیاسی شیعی افغانستان، شواری ائتلاف اسلامی افغانستان را بنیاد نهادند، خلیلی به‌عنوان عضو و سخنگوی آن انتخاب شد. در سال ۱۳۶۸ با ایجاد حزب وحدت توسط گروه‌های سیاسی شیعه او عضو شورای مرکزی این حزب شد. خلیلی در ابتدای دولت مجاهدین در سال ۱۳۷۱ به‌سمت وزیر امور مالیه (دارایی) افغانستان شد. در سال ۱۳۷۳ پس از کشته شدن عبدالعلی مزاری رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان توسط گروه طالبان، محمدکریم خلیلی به‌عنوان رهبر این حزب انتخاب شد و مقر رهبری این حزب را به شهر بامیان در مرکز افغانستان منتقل و مبارزه علیه طالبان را آغاز کرد. او در دوره‌ انتقالی حکومت حامد کرزی و در دو دوره انتخابی ریاست جمهوری افغانستان به‌عنوان معاون دوم کرزی کار کرد. حضور طولانی او در دولت باعث شد که منتقدانش خلیلی را مردی برای تمام فصول بخوانند.
عبدالرحیم وردک، وزیر دفاعوزیر دفاع در دور اول تا نیمه دوم ریاست جمهوری
ژنرال عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع پیشین افغانستان، متولد ولایت وردک است و ۶۸ سال دارد. او در اکادمی نظامی افغانستان درس خوانده و بعدا برای تحصیلات بیشتر نظامی به آمریکا و مصر سفر کرد. در سال گذشته وردک دکترای افتخاری در رشته علوم نظامی را از دانشگاه نظامی کانادا به‌دست آورد. این ژنرال چهار ستاره افغان دو بار از سوءقصد جان به سلامت برده است. ژنرال وردک در سال ۲۰۰۴ بعد از انتخابات ریاست جمهوری، از سوی حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به‌عنوان وزیر دفاع افغانستان منصوب شد. او در سپتامبر ۲۰۱۲، بعد از استیضاح پارلمان رد صلاحیت شد و بعد از آن به کارش در وزارت دفاع پایان داد. وردک در یک‌سال گذشته به‌عنوان مشاور ارشد دفاعی و اصلاحات نظامی حامد کرزی کار کرد و چند ماه قبل از ثبت نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از این سمت استعفا داد.
بسم‌الله محمدیوزیر دفاع در نیمه دوم و دور دوم ریاست جمهوری
بسم‌الله محمدی در سال ۱۹۵۸ میلادی در ولایت پنجشیر متولد شد و تحصیلات ثانوی (آموزش دبیرستانی) را در سال ۱۹۷۹ به اتمام رسانده و در اوایل سال ۱۹۸۰ به صف مجاهدین پیوست. به‌نوشته سایت رسمی وزرات دفاع افغانستان در سال ۱۹۸۲ او شامل دانشگاه نظامی حزب جمعیت شد و در سال ۱۹۸۳ فارغ‌التحصیل شد[۵]. او در سال ۱۹۸۶ توسط احمدشاه مسعود به‌عنوان معاون فرماندهی منطقه مرکزی و هماهنگ‌کننده فعالیت‌های رزمی مجاهدین در شمال کابل منصوب شد که تا سال ۱۹۹۲ در همین پست کار کرد. بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ و تأسیس حکومت موقت، محمدی به‌عنوان معاون وزارت دفاع و فرمانده پلیس نظامی کابل تعیین شد. او در سال ۲۰۰۳ رئیس ستاد ارتش و در سال ۲۰۱۰ وزیر امور داخله (کشور) منصوب شد تا این‌که توسط مجلس نمایندگان استیضاح و سلب صلاحیت شد. اما به‌زودی به‌عنوان وزیر دفاع به کابینه حامد کرزی بازگشت.
تاج‌محمد وردکوزیر داخله در دوره حکومت موقت
تاج‌محمد وردک در سال ۱۳۴۲ مدیر کل اداری دفتر نخست‌وزیر افغانستان شد. او مدتی ولسوال (فرماندار) ولسوالی غوریان ولایت هرات برای ۲ سال معاون والی بدخشان بود. وردک از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۵۱ ریاست کل بازرسی وزارت داخله را به‌عهده داشت و یک‌سال والی لغمان و ۵ سال دیگر والی بدخشان بود. او بعد از کودتای ۷ ثور ۱۳۵۷ دستگیر شد و ۲ سال را در زندان پلچرخی گذراند. پس از رهایی، به صفوف مجاهدین پیوست. در سال ۱۳۸۰ والی پکتیا و در لویه‌جرگه اضطراری وزیر امور داخله افغانستان شد. او نزدیک به ۵۰ سال سابقه کار دولتی داشت و اخیراً در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
علی‌احمد جلالیوزیر داخله در دوره حکومت انتقالی
علی‌احمد جلالی قبل از این‌که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیو صدای آمریکا سابقه کاری داشت. جلالى در سال ۱۳۲۳ خورشیدى در غزنى متولد شد و در دانشگاه نظامی آموزش دید. او در سال ۱۳۴۳ خورشیدى از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق‌لیسانس گرفت، بعد در دانشکده سلطنتی بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ خورشیدى نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکترى خود تحت عنوان «سیاست جهانى آمریکا» دفاع کرد. جلالى بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست‌هاى مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و هم‌چنین در رشته دیپلماسى در وزارت داخله این کشور به‌عنوان استاد کار کرد. جلالی در سال ۱۳۶۰ خورشیدى بعد از حمله نیروهای شوروى سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و به‌عنوان مشاور مجاهدین افغانستان به‌کار آغاز کرد. او در سال ۱۳۶۱ خورشیدى به‌عنوان خبرنگار در رادیو صداى آمریکا استخدام شد و بعد به‌عنوان رئیس بخش درى و پشتوی این رادیو انتخاب شد. جلالی به‌دنبال سقوط رژیم طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی به‌عنوان وزیر داخله افغانستان کار کرد. او در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ وزیر داخله بود. علی‌احمد جلالی در این سال‌ها در یکی از مصاحبه‌های خود ادعا کرد که فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلندپایه دولتی نیز هست ولی هیچ‌گاه این فهرست را افشا نکرد. جلالی در سال ۲۰۰۶ از قدرت کناره گرفت و گفت که می‌خواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به‌دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.
محمدحنیف اتمروزیر توسعه روستا در دوره انتقالی، وزیر معارف در دوره اول ریاست جمهوری کرزی و وزیر داخله در دور دوم ریاست جمهوری
حنیف اتمر، از نخستین اعضای کابینه افغانستان پس از فروپاشی رژیم طالبان و ایجاد اداره جدید به‌رهبری حامد کرزی بوده است. اتمر با تقرر به‌عنوان وزیر توسعه روستایی، وارد کابینه کرزی شد و حدود دو سال در این سمت کار کرد. اتمر از اجرای برنامه همبستگی ملی، به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم خود در این وزارت یاد می‌کند. پس از نخستین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، اتمر به‌عنوان وزیر معارف (آموزش و پرورش) افغانستان تعیین شد. اما در اکتبر ۲۰۰۸، پست اتمر نیز در جریان تغییرات گسترده در کابینه تغییر کرد و به‌عنوان وزیر داخله (کشور) افغانستان معرفی شد. بعد از حمله شورشیان مسلح در سال ۱۳۸۹ به لویه‌جرگه در روز برگزاری این جرگه، اتمر از سمت خود استعفا داد. او دارای درجه فوق‌لیسانس در رشته مدیریت امور کشورهای بعد از جنگ از دانشگاه یورک بریتانیا است.
مجتبی پنگوزیر داخله در دور دوم ریاست جمهوری
غلام‌مجتبی پتنگ ۵۰ ساله، اهل ولایت لوگر، از اکادمی پلیس کابل لیسانس گرفت و کار در بخش‌های مختلف وزارت داخله و همزمان تدریس در این اکادمی را آغاز کرد. پتنگ خیلی زود سمت فرماندهی یافت و به فرماندهی پلیس تخار رسید و به‌دنبال آن فرمانده پلیس حوزه شمال کشور شد. او در ۱۱ سنبله ۱۳۸۹ ریاست کل اداره تعلیم و تربیت پلیس را در مقر وزارت داخله به‌عهده گرفت. پتنگ به‌سرعت ارتقا کرد و معاون وزیر در بخش پلیس محافظت عامه شد. در سنبله ۱۳۹۱ با بالاترین درجه افسری‌ پلیس به مقام وزارت داخله رسید. اما خیلی زود با خودداری از رفتن به جلسه‌های مجلس نمایندگان، مناسباتش با مجلس تیره شد. او ۳۱ تیر ۱۳۹۲ به‌دنبال چند ماه کشمکش با مجلس نمایندگان، از سوی این مجلس استیضاح و سلب صلاحیت شد.
محمدعمر داوودزیوزیر داخله در دور دوم ریاست جمهوری
محمدعمر داوودزی در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در ولسوالی قره‌باغ ولایت کابل متولد شد. او در دانشکده مهندسی دانشگاه کابل درس خواند و در سال ۱۳۵۸ با ورود نیروهای ارتش سرخ شوروی به افغانستان به صفوف مجاهدین پیوست. داوودزی با شروع جنگ‌های داخلی، افغانستان را ترک کرده و برای ادامه تحصیل به دانشگاه ویکتوریا در شهر منچستر به انگلستان رفت و در ۱۳۷۰ فوق‌لیسانس خود را در رشته مدیریت برنامه‌های توسعه روستایی از این دانشگاه گرفت. از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ با کمیته سوئد برای افغانستان کار کرد. از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ به‌عنوان معاون دفتر برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) در اسلام‌آباد پاکستان بود. سال ۱۳۸۲ رئیس جمهور کرزی او را به‌عنوان رئیس دفترش منصوب کرد. در سال ۱۳۸۴ سفیر افغانستان در تهران شد و در سال ۱۳۸۵ دوباره به ریاست دفتر رئیس جمهور باز گشت. در سال ۱۳۹۰ خورشیدی به‌عنوان سفیر افغانستان به اسلام‌آباد رفت و بعد از سوی رئیس جمهور کرزی به‌عنوان وزیر امور داخله منصوب شد.
سید حسین انوری...
سید حسین انوری در سال ۱۳۳۵ در ولایت پروان به‌دنیا آمد. در وب‌سایت مجلس نمایندگان آمده که انوری مدرک لیسانس علوم سیاسی دارد[٦]. او در دوران جنگ با نیروهای شوروی سابق در افغانستان یکی از اعضای برجسته حزب حرکت اسلامی بود و فرماندهی بخش نظامی آن‌را بر عهده داشت. او در حکومت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی عضو شورای نظامی، دفاع و امنیت و وزیر کار و امور اجتماعی شد. پس از سقوط طالبان وزیر زراعت و مالداری افغانستان شد. پس از آن در ولایت‌های کابل و هرات به‌عنوان والی کار کرد. او در دور اول انتخابات ریاست جمهوری امسال، معاونت دوم عبدالرحیم وردک را پذیرفت. انوری پیش از آن نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان بود.
عبیدالله رامینوزیر زراعت در دور اول ریاست جمهوری کرزی
عبیدالله رامین در سال ۱۳۳۲ در ولایت بغلان متولد شد. در سال ۱۳۵۵ از دانشکده کشاورزی دانشگاه کابل فارغ شد. از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ در بانک توسعه زراعتی در رشته بانکداری تحصیل کرده است. عبیدالله رامین از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ بازرس بانک زراعتی و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ رئیس اداره کوپراتیف (تعاونی) بانک‌های افغانستان بود. او از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۷ دو دوره در سمت وزیر زراعت، آبیاری و مالداری ایفای کار کرد. رامین در سال ۱۳۸۸ انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان افغانستان را تأسیس کرد که هدف از ایجاد این نهاد حمایت از کشاورزان افغانستان و سایر تولیدکنندگان کشور بود. رامین اکنون نماینده مردم ولایت بغلان و رئیس کمیسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس نمایندگان افغانستان است.
محمدآصف رحیمیوزیر زراعت در اوآخر دور اول و دور دوم ریاست جمهوری
محمدآصف رحیمی در دور اول ریاست جمهوری کرزی، به‌دنبال تغییراتی در کابینه افغانستان، به‌عنوان وزیر زراعت (کشاورزی) و مالداری معرفی شد و از سوی مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت. رحیمی، پیش از آن معاون وزارت توسعه روستایی افغانستان بود و نیز مسئولیت برنامه همبستگی ملی را در این وزارت به‌عهده داشت. او در سال ۱۹۵۹ در کابل متولد شد و در سال ۱۹۸۱ لیسانس گرفت و فوق‌لیسانس خود را در رشته اداره عامه و برنامه‌های توسعه‌ای، از دانشگاه نبراسکا در آمریکا در سال ۱۹۸۹ به‌دست آورد.
احسان ضیاوزیر توسعه روستایی در دور اول ریاست جمهوری
احسان ضیا در سال ١٣٣٣ در شهر کابل متولد شد. او آموزش ابتدایی و متوسط را در زادگاهش به پایان رساند و لیسانس خود را در رشته توسعه اجتماعی از دانشگاه برمنگهام و کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات بازسازی بعد از جنگ از دانشگاه یورک بریتانیا به‌دست آورد. در سال‌های ١٣٦٧ و ١٣٨١ مسئولیت‌های متعددی در موسسات غیر دولتی در شهر پیشاور پاکستان داشت. از سال ١٣٨١ تا ١٣٨٣ مشاور طرح پالیسی‌های وزارت توسعه روستای شد و از سال ١٣٨٣ تا ١٣٨۵ به‌‌عنوان معاون برنامه این وزارت کار کرد. ضیا از سال ١٣٨۵ به‌عنوان وزیر توسعه روستایی افغانستان منصوب و تا دور دوم ریاست جمهوری در این پُست باقی ماند.
ویس‌احمد برمکوزیر توسعه روستایی دور دوم ریاست جمهوری
ویس‌احمد برمک از سال ۱۳۷۲ تا اکنون مسئولیت‌های مختلفی در ادارات دولتی و بین‌المللی داشته است. او برای مدت پنج سال در اداره توسعه سازمان ملل (UNDP) کار کرده است. برمک در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان مشاور ارشد در اداره عمومی مبارزه علیه حوادث و وزارت توسعه روستایی افغانستان کار کرده است. در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان مشاور ارشد وزارت توسعه روستایی افغانستان در امور سیاست‌گذاری و برنامه‌ها انتخاب و بعد به‌عنوان رئیس برنامه‌ همبستگی ملی (NSP) این وزارت کار کرد. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان معاون برنامه‌های این وزارت کار کرد و بعد از دور دوم به‌عنوان وزیر توسعه روستایی به مجلس معرفی شد که رای نیاورد ولی در دوم توانست که رای اعتماد مجلس نمایندگان را بگیرید. او ۴۱ ساله است و در رشته علوم توسعه‌ای و بازسازی بعد از جنگ، از دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن فوق‌لیسانس دارد.
محمداسماعیل خانوزیر انرژی و آب دور اول و دوم ریاست جمهوری
اسماعیل خان، والی سابق هرات و از چهره‌های پرنفوذ جهادی در افغانستان، در کابینه گذشته کرزی نیز به‌عنوان وزیر انرژی و آب کار کرده است؛ اما آوردن او از هرات به کابل، با جنجال‌ها و اعتراض‌های زیادی در هرات روبه‌رو شد که در نتیجه این تنش‌ها، چندین نفر کشته شدند. او از فرماندهان مشهور جهادی در افغانستان است و در سال‌های مقاومت علیه گروه طالبان، مدتی را در اسارت این گروه بود. پس از فروپاشی رژیم طالبان، اسماعیل خان به‌عنوان والی هرات، زادگاهش، منصوب شد و به بازسازی گسترده در این ولایت آغاز کرد. با این حال، «حاکمیت» اسماعیل خان در هرات، و ادعاهای که در مورد عدم انتقال درآمدهای گمرکی این ولایت به کابل مطرح بود، رئیس جمهور کرزی را مجبور کرد تا او را به کابل منتقل و در عوض ولایت هرات، سمت وزارت انرژی و آب را به او پیشنهاد کند. اسماعیل خان تا اوآخر سال ۱۳۹۲ در این سمت کار کرد و بعد برای قبول پست معاونت دوم عبدرب الرسول سیاف از این پُست استعفا داد. او در سال ۱۹۵۶ میلادی در ولسوالی شیندند ولایت هرات به‌دنیا آمد و پس از پایان دوره مکتب در شهر هرات، وارد دانشگاه نظامی کابل شد و آموزش‌های عالی خود را در رشته توپخانه در این دانشگاه تکمیل کرد.
عارف نورزیوزیر انرژی و آب اوآخر دور دوم ریاست جمهوری
عارف نورزی ۵۵ ساله، اهل ولایت قندهار است و در سال‌های شصت زمانی که دانشجوی دانشکده زراعت بود، تحصیلاتش را ناتمام گذاشت و به مجاهدین پیوست. نورزی در دولت مجاهدین ژنرال و فرمانده فرقه (لشکر) هفتم کابل بود و در زمان حاکمیت گروه طالبان در چارچوب اتحاد شمال، علیه طالبان می‌جنگید. محمدعارف نورزی در کنفرانس بن آلمان (۱۴ قوس / آذر ۱۳۸۰) شرکت داشت و در دولت موقتی که بر اساس تصمیم این نشست به ریاست حامد کرزی تشکیل شد، وزارت صنایع سبک و مواد غذایی را به‌عهده گرفت. نورزی در دولت انتقالی حامد کرزی وزیر سرحدات و قبایل بود و در انتخابات پارلمانی ۱۳۸۴ از ولایت قندهار به مجلس نمایندگان راه یافت و نائب رئیس اول مجلس شد.
اشرف غنی احمدزیوزیر مالیه دوره انتقالی
اشرف غنی احمدزی، پشتون، ۶۰ ساله، متولد ولایت لوگر در جنوب کابل است. او در دانشگاه‌های آمریکایی بیروت و کلمبیا در نیویورک تحصیل کرده و در رشته مردم‌شناسی دکتری گرفته است. احمدزی از طراحان اصلی «افغانی‌سازی» امنیت در حکومت حامد کرزی شمرده می‌شود. عبدالرشید دوستم و سرور دانش، معاونان اول و دوم احمدزی در انتخابات هستند. احمدزی سال‌ها در بانک جهانی کار کرده و با رسانه‌ها به‌عنوان کارشناس و تحلیلگر مسایل افغانستان گفت‌وگو کرده است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کار در دانشگاه‌های جان هاپکینز آمریکا و اروز دانمارک را هم در کارنامه خود دارد. او از اکتبر ۲۰۰۱ مشاور اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان شد و کار در داخل افغانستان را آغاز کرد. ولی چند ماهی از آغاز به‌کار احمدزی در این پُست نگذشته بود که مشاور ارشد حامدکرزی، رئیس جمهوری افغانستان شد. او هم‌چنین رئیس اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بین‌المللی به افغانستان بود. احمدزی در ماه جون ۲۰۰۲ میلادی به‌عنوان وزیر مالیه (دارایی) عضو کابینه دولت انتقالی به‌رهبری حامدکرزی شد و تا دسامبر ۲۰۰۴ در این مقام بود. کمیسیون انتخابات براساس نتایج انتخابات ریاست امسال، او را به‌عنوان جانشین حامد کرزی معرفی کرد.
سید مصطفی کاظمیوزیر تجارت در دوره موقت و انتقالی
در سال ۱۳۴۲ در ولایت پروان متولد شد. تحصیلات خود را در ولایت کابل آغاز نمود. با آغاز جهاد مردم افغانستان به نیروهای مجاهدین پیوست و عضو حزب سپاه پاسداران شد. در اجلاس بن به‌عنوان وزیر تجارت (بازرگانی) انتخاب شد و در این سمت تا اولین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی ماند. بعد از این‌که از کابینه حامد کرزی کنار گذاشته شد، او از ولایت کابل خود را نامزد کرد و به مجلس نمایندگان راه یافت و رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس نمایندگان افغانستان شد. او در سال ۱۳۸۶ در یک حمله انتحاری در ولایت بغلان کشته شد.
هدایت امین ارسلاوزیر تجارت دور اول ریاست جمهوری
هدایت امین ارسلا ۶۸ ساله، پشتون و در کابل به‌دنیا آمده است. او در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی در دولت‌های موقت و انتقالی افغانستان عضویت داشت. در دور اول ریاست جمهوری کرزی به‌عنوان وزیر تجارت انتخاب شد.او در دور کنونی و دور قبلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود.
محمدامین فرهنگوزیر تجارت در دور اول ریاست جمهوری
در سال ۱۹۴۰ در شهر کابل متولد شده است. در سال ۱۹۶۴ مدرک لیسانس خود را در رشته اقتصاد و فوق‌لیسانس خود را در سال ۱۹۶۹ از دانشگاه کلن آلمان گرفته است. در سال ۱۹۷۳ مدرک دکتری خود را از این دانشگاه گرفت.او قبل از این سمت به‌عنوان وزیر بازسازی افغانستان کار کرد. فرهنگ در پُست وزیر تجارت بود که استیضاح و از کار بر کنار شد.
انورالحق احدیوزیر مالیه دور اول و تجارت دور دوم ریاست جمهوری
انورالحق احدی در کابینه دور اول ریاست جمهوری کرزی وزیر مالیه (دارایی) بود و در آستانه برگزاری انتخابات دوم ریاست جمهوری از این سمت کناره‌گیری کرد. احدی با آن‌که گفته می‌شد در انتخابات دوم ریاست جمهوری با حامد کرزی رقابت خواهد کرد و یکی از دلایل کناره‌گیری او از وزارت مالیه نیز همین موضوع خوانده می‌شد، اما او هیچگاه نامزد ریاست جمهوری نشد. در دور دوم ریاست جمهوری، کرزی او را به‌عنوان وزیر اقتصاد معرفی کرد که رای نیاورد و بعد او را به‌عنوان وزیر تجارت معرفی کرد که رای اعتماد نمایندگان مجلس را به‌دست آورد. او در اواخر سال ۱۳۹۲ از سمت خود استعفا داد و خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کرده که صلاحیت او برای احراز این پست از سوی کمیسیون مستقل انتخابات حذف گردید. او رهبر حزب افغان ملت افغانستان است. احدی مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس را از دانشگاه آمریکایی بیروت به‌دست آورده و از دانشگاه نورت ویسترن آمریکا، در رشته علوم سیاسی مدرک دکتری گرفته است. احدی پیش از آن‌که وارد کابینه افغانستان شود، حدود دو سال به‌عنوان رئیس بانک مرکزی افغانستان کار می‌کرد. بعد از پیروزی کرزی در انتخابات سال ۲۰۰۸ او به‌عنوان وزیر اقتصاد معرفی شد که رای نیاورد و بار دیگر به‌عنوان وزیر تجارت معرفی شد و تا امسال در این سمت کار کرد.
محمدشاکر کارگروزیر تجارت دور دوم
محمدشاکر کارگر در سال ۱۳۴۶ در ولایت فاریاب متولد شد. او در سال ۱۳۷۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت، در کنفرانس بن به‌عنوان وزیر انرژی وآب معرفی و در دوره انتقالی نیز در این سمت باقی ماند. کارگر به‌عنوان سفیر و نماینده ولایت فاریاب در مجلس نیز کار کرده و در سال ۱۳۹۰ مدرک دکتری خود را در رشته حقوق گرفته است.
عمر زاخیلوالوزیر مالیه دور دوم ریاست جمهوری
عمر زاخیلوال پس از استعفای انورالحق احدی از وزارت مالیه، تنها در چند ماه اخیر کابینه اول حامد کرزی به‌عنوان نامزد این وزارت معرفی شد و پس از آن از سوی مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت. زاخیلوال پیش از این، سرپرست وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) و هوانوردی بود.او از دانشگاه کارلتون اوتاوا، مدرک دکتری اقتصاد گرفته و قبل از این‌که به افغانستان بیاید، در این دانشگاه تدریس می‌کرد. او در سمت‌های مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور اقتصادی، رئیس اداره حمایت از سرمایه‌گذاری، مشاور ارشد وزارت توسعه روستایی و عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان کار کرده است.
عبدالله عبداللهوزیر امور خارجه دوره موقت و انتقالی
عبدالله عبدالله از پدری پشتون و مادری تاجیک در ۱۳۳۸ خورشیدی در کابل به‌دنیا آمده است. پدر او غلام محی‌الدین خان زمریانی، سناتور انتصابی از ولایت قندهار در آخرین دور کاری شورای ملی در زمان سلطنت محمدظاهر شاه بود. عبدالله دانش‌آموخته رشته پزشکی دانشگاه کابل است. او پس از دو سال کار در بیمارستان چشم کابل در سال ۱۳۶۳ به پاکستان رفت و یک سال بعد در جبهه‌های جنگ شمال کار در بخش‌های صحی را دنبال کرد. او خیلی زود در قطار افراد نزدیک به احمدشاه مسعود، فرمانده مشهور مجاهدین در پنجشیر قرار گرفت و اعتماد او را جلب کرد. عبدالله پس از پیروزی مجاهدین و تشکیل دولت موقت، ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، زمانی‌که مسعود وزیر دفاع بود، در مقام رئیس دفتر و سخنگوی وزیر دفاع کار کرد. در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰، که دولت به‌رهبری برهان‌الدین ربانی در شمال کشور مستقر بود، عبدالله معاون و سرپرست وزارت خارجه بود. او در این سال‌ها در تأمین روابط خارجی دولت ربانی نقش عمده‌ای داشت و در سفرهای متعدد خود به کشورهای مختلف حمایت بین‌المللی را برای این دولت جلب کرد. دولت به رهبری ربانی با آنآقای که بیش از ۱۰ درصد خاک کشور را در دست نداشت، کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل و بسیاری از نمایندگی‌های این کشور در کشورهای مختلف جهان را در اختیار داشت. عبدالله پس از قتل احمدشاه مسعود، در جریان جنگ علیه رژیم طالبان، سخنگوی جبهه متحد بود و در رسانه‌های بین‌المللی به نمایندگی از این جبهه حضور می‌یافت. او بر اساس موافقت‌نامه بن آلمان به‌عنوان وزیر خارجه اداره موقت تحت رهبری حامد کرزی تعیین شد و در دولت انتقالی هم در همین مقام کار کرد. اما در دومین دور ریاست جمهوری حامد کرزی، عبدالله در کابینه دولت منتخب حامد کرزی راه نیافت و از کارهای رسمی کنار گذاشته شد. عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ با حامد کرزی و در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ با اشرف غنی احمدزی رقابت کرد و در حکومت احمدزی سمت ریاست اجرایی را به‌عهده می‌گیرد.
رنگین دادفر اسپنتاوزیر امور خارجه دور اول ریاست جمهوری
رنگین دادفر اسپنتا که در سال‌های جنگ افغانستان بیش‌تر در بیرون از افغانستان به‌سر برده بود، پس از پایان کار دولت انتقالی در افغانستان و برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری، به کابل بازگشت. او برای مدت کوتاهی به‌عنوان استاد در دانشگاه کابل کار کرد و بعد به‌عنوان مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور کرزی تعیین شد. اسپنتا در سال ۱۹۵۳ در ولایت هرات در غرب افغانستان به‌دنیا آمده و مربوط به قوم تاجیک است. او در دوره مکتب، گرایش چپی داشت. پس از ایجاد پارلمان افغانستان و نیاز معرفی کابینه به این نهاد برای دریافت رای اعتماد، حامد کرزی ترکیب کابینه خود را مورد بازنگری قرار داد و از جمله تغییراتی اساسی که در کابینه وارد کرد، حذف عبدالله عبدالله از سمت وزارت خارجه و معرفی رنگین دادفر اسپنتا به‌جای او بود. او در سال ۲۰۰۷، به‌دنبال چندین مورد اخراج اجباری پناهجویان افغان از ایران، به مجلس نمایندگان افغانستان احضار شد و سرانجام مجلس، صلاحیت او را به‌عنوان وزیر خارجه رد کرد. اما کرزی با توجه به این‌که در جلسه اولی استیضاح، درخواست رد صلاحیت اسپنتا در مجلس نمایندگان رای کافی نیاورد و بعد مجلس به‌دلیل تکمیل نبودن حد نصاب، در جلسه دوم به او رای عدم اعتماد داد، این تصمیم را نپذیرفت. کرزی تأیید و یا رد تصمیم پارلمان را به دادگاه عالی افغانستان واگذار کرد و این دادگاه نیز پس از چندین روز بررسی اعلام کرد که اسپنتا کماکان وزیر خارجه است
زلمی رسولوزیر امور خارجه در دور دوم
زلمی رسول، از ژانویه ۲۰۱۰ تا اوایل اکتبر ۲۰۱۳ وزیر امور خارجه افغانستان بود. رسول هفتاد سال سن دارد و در سال ۱۹۴۳ در کابل متولد شده است. او پشتون و مربوط به قبیله محمدزایی است. او از اشتراک‌کنندگان نخستین اجلاس بن در مورد افغانستان در سال ۲۰۰۱ بود که به ایجاد دولت موقت در این کشور منجر شد. او از افرادی بود که به همراه حامد کرزی پس از سقوط گروه طالبان به کابل آمد و در مدت ۱۲ سال گذشته از نزدیک‌ترین افراد وی محسوب می‌شد. پس از روی‌کار آمدن دولت جدید، حامد کرزی، رسول را در سال ۲۰۰۲ نامزد وزارت هوانوردی کرد که به اتفاق آرای کابینه به این سمت رسید. در سال ۲۰۰۲ برای مدت کوتاهی وزیر هوانوردی شد، سپس مشاور امنیت رئیس جمهوری افغانستان شد و تا سال ۲۰۱۰ در این سمت باقی ماند. در ژانویه ۲۰۱۰ حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان او را نامزد سمت وزارت خارجه این کشور کرد و به شورای ملی افغانستان معرفی کرد که با اکثریت آرای اعضای حاضر مجلس وزیر امور خارجه افغانستان شد.
ضراراحمد عثمانیوزیر خارجه در دور دوم
ضراراحمد عثمانی در سال ۱۳۴۲ در ولایت پروان متولد شد. در سال ۱۳۶۶ که شاگرد دانشگاه پلی‌تکنیک کابل بود که درس را رها کرده به صفوف مجاهدین پیوست. او در سال ۱۳۷۷ در سفارت تهران به‌عنوان دبیر اول سفارت افغانستان در تهران منصوب شد. در سال ۱۳۸۲ به حکم رییس جمهور دولت انتقالی افغانستان به‌عنوان والی پروان منصوب گردید. در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان معاون امنیتی وزارت امور داخله منصوب شد. در سال ۱۳۸۵ با آغاز به‌کار اولین شورای ملی افغانستان او به‌عنوان وزیر داخله معرفی و رای اعتماد گرفت. او در سال ۱۳۸۷ از این سمت برکنار شد و پس از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ عثمانی به‌عنوان وزیر مبارزه با مواد مخدر معرفی و رای اعتماد گرفت. در سال ۱۳۹۲ او به‌عنوان وزیر امور خارجه معرفی و رای اعتماد گرفت.
فاروق وردکوزیر معارف (آموزش و پرورش) در دور دوم
فاروق وردک که از نظر بسیاری، از افراد نزدیک به حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان شمرده می‌شود، پیش از آن‌که به‌عنوان وزیر معارف افغانستان معرفی شود، وزیر دولت در امور پارلمانی بود. وردک در اکتبر ۲۰۰۸، به‌عنوان وزیر معارف افغانستان پیشنهاد شد و رای اعتماد مجلس نمایندگان را نیز به‌دست آورد. او در سمت‌های چون رئیس دارالانشای (دبیرخانه) کمیسیون قانون اساسی افغانستان، تنظیم‌کننده امور لویه‌جرگه تصویب قانونی اساسی، رئیس دارالانشای دفتر مشترک تنظیم انتخابات (اول)، و رئیس عمومی اداره امور کار کرده است. او مسئول تنظیم برگزاری نخستین جلسه بزرگ صلح میان افغانستان و پاکستان بود که میان صدها نفر از نمایندگان هر دو کشور افغانستان و پاکستان در کابل برگزار شد. وردک تحصیلات عالی خود را در رشته داروسازی در دانشگاه پنجاب در شهر لاهور پاکستان به پایان رسانده است.
امیرشاه حسن‌یاروزیر آموزش عالی در دوره انتقالی
در سال ۱۳۲۱ در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان متولد شد، از دانشکده زارعت کابل لیسانس گرفت و دوره فوق‌لیسانس و دکترای خود را در آمریکا گذراند. او به‌عنوان رئیس دانشکده زراعت دانشگاه کابل و رئیس دانشگاه کابل کار کرد و امسال نیز در آمریکا درگذشت.
شریف فایضوزیر آموزش عالی دور اول
شریف فایض سال‌ها به‌عنوان وزیر تحصیلات عالی افغانستان فعالیت داشت و اکنون رئیس دانشگاه آمریکایی افغانستان در کابل است.
محمداعظم دادفروزیر آموزش عالی دور اول
محمداعظم دادفر، قبل از این سمت، وزیر امور مهاجرین بود. دادفر، در سال ۱۳۲۵ در شهر اندخوی ولایت جوزجان متولد شد. در سال ۱۳۴۴ از مدرسه غازی کابل فارغ گردید و در سال ۱۳۵۲ از دانشگاه پزشکی کابل سند گرفت و شامل کادر علمی این دانشگاه شد. در سال ۱۳۵۷ بعد از کودتای ۷ ثور زندانی شد و در سال ۱۳۵۹ به پاکستان مهاجرت کرد. بعد در سال ۱۳۶۰ به آلمان رفت.
عبیدالله عبیدوزیر تحصیلات عالی دور دوم
عبیدالله عبید، یکی از چهره‌های جدید در کابینه افغانستان است. او از دانشگاه کابل در رشته طب (پزشکی) لیسانس گرفته و در همین رشته به درجه ماستری رسیده است. عبید، پیش از این به‌عنوان رئیس دانشگاه طبی کابل و وزیر مشاور ریاست جمهوری در امور اجتماعی کار کرده و عضویت لویه‌جرگه اضطراری و قانون اساسی را نیز داشته است. او قبل از این‌که به‌عنوان وزیر تحصیلات عالی رای اعتماد بگیرد سفیر افغانستان در تهران بود.
سرور دانشوزیر عدلیه (دادگستری) دور اول
سرور دانش که در کابینه اول حامد کرزی به‌عنوان وزیر عدلیه کار کرد، از تحصیلکرده‌های رشته حقوق و فقه است. او عضویت لویه‌جرگه‌های اضطراری و تصویب قانون اساسی را داشته و یکی از اعضای کمیسیون‌های تسوید و تدوین قانون اساسی افغانستان بوده است. دانش قبل از آن‌که در سال ۲۰۰۵ وارد کابینه حامد کرزی شود، برای مدت کوتاهی به‌عنوان نخستین والی ولایت تازه تشکیل دایکندی کار کرد. او بعد از این‌که در وزارت عدلیه رای اعتماد مجلس نمایندگان را نگرفت به‌عنوان سرپرست وزیر تحصیلات عالی افغانستان معرفی شد و مدتی نیز در این سمت کار کرد. مجلس نمایندگان افغانستان به دانش برای عضویت در دادگاه عالی این کشور نیز رای اعتماد نداد. او تحصیلات عالی خود را در کشورهای عراق، سوریه و ایران، در رشته حقوق، فرهنگ و معارف اسلامی به پایان رسانده است[٧]. او حالا معاون رئیس جمهوری است.
حبیب‌الله غالبوزیر دادگستری دور دوم ریاست جمهوری
حبیب‌الله غالب در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در ولسوالی حصه اول کوهستان ولایت کاپیسا در شمال کابل دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۴۱ از دانشکده شرعیات دانشگاه کابل لیسانس خود را گرفت و در سال ۱۳۴۷ دوره کارشناسی ارشد را در رشته فقه مقایسوی و قانون از دانشگاه الازهر مصر گرفت. در سال ۱۳۵۲ معاون دادستانی کل افغانستان شد و بعد به کشور پاکستان مهاجر و در سال ۱۳۷۲ پس از برگشت به‌وطن دوباره معاون دادستانی کل افغانستان منصوب شد. غالب در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان وزیر عدلیه از مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت و در سال ۱۳۹۲ به‌دلیل سکته مغزی درگذشت.
امیرزی سنگینوزیرمخابرات و تکنالوژی معلوماتی دور اول و دوم
امیرزی سنگین در کابینه اول حامد کرزی به‌عنوان وزیر مخابرات کار کرد. او در رشته ارتباطات و برق، از کالج لندن مدرک کارشناسی ارشد دارد. سنگین قبل از رسیدن به وزارت، مشاور ارشد وزارت مخابرات و رئیس عمومی اجرایی شرکت مخابراتی تلی‌کام بود. وی در سال‌های جنگ در سوئد زندگی می‌کرد.
ژنرال خدادادوزیر مبارزه با مواد مخدر دور اول
ژنرال خداداد در کابینه قبلی اول حامد کرزی در سمت وزارت مبارزه با مواد مخدر کار کرد. در دور دوم ریاست جمهوری کرزی بار دیگر او را به این سمت معرفی کرد که مجلس نمایندگان افغانستان به او رای اعتماد نداد. در انتخابات امسال او معاون دوم هدایت امین ارسلا بود. او تحصیلات عالی در رشته نظامی از اکادمی جنگ هندوستان دارد و مدتی هم در مسکو در رشته نظامی درس خوانده است. ژنرال خداداد در حکومت موقت افغانستان به‌رهبری حامد کرزی، برای مدتی وزیر امنیت دولتی بود. او در لوی جرگه اضطراری شرکت داشت و مدتی به‌عنوان معاون وزارت مبارزه با مواد مخدر کار کرده است.
مبارز راشدیوزیر مبارزه با مواد مخدر اواخر دور دوم
مبارز راشدی در سال ۱۳۵۰ در ولایت سرپل به‌دنیا آمد. مدرسه را در این ولایت تمام و بعد آموزش عالی خود را در تا سطح دکتری در رشته فرهنگ و معارف اسلامی به‌پایان رسانده است. از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۲ که وزیر مبازره با مواد مخدر شد به‌عنوان معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوری افغانستان فعالیت داشت.
عبدالکریم خرموزیر اطلاعات و فرهنگ دور اول
عبدالکریم خرم در سال ۱۳۴۲ در ولایت کابل به‌دنیا آمده است، لیسانس خود را در رشته حقوق صادرات در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه رنه دکارت فرانسه گرفته است. او در سمت‌های مهمی در دولت افغانستان کار کرده که ریاست دفتر رئیس جمهور کرزی یکی از این سمت‌ها است.
مخدوم رهینوزیر اطلاعات و فرهنگ دور انتقالی و دور دوم
مخدوم رهین، در دوره موقت به‌عنوان وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان کار کرد، اما پس از انتخابات اول ریاست جمهوری، به کابینه جدید راه نیافت. رهین جای خود را در وزارت اطلاعات و فرهنگ، به عبدالکریم خرم داد و خود به‌عنوان سفیر افغانستان در هند منصوب شد. او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان شد. او در رشته ادبیات، در دانشگاه‌های کابل و تهران درس خوانده و درجه دکتری دارد.
سهراب‌علی صفریوزیر فواید عامه دور اول ریاست جمهوری حامد کرزی
سهراب‌علی صفری در سال ۱۹۴۵ در بهسود ولایت میدان وردک متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رساند و در سال ۱۹۶۵ دانشکده مهندسی کابل را خواند و سال ۱۹۸۲ از کشور لهستان مدرک دکتری خود را گرفت.
قدوس حمیدوزیر فواید عامه دور دوم
قدوس حمید قبل از وزارت، سال‌ها به‌عنوان معاون وزیر معدن افغانستان فعالیت داشت و یک‌بار به‌عنوان وزیر مخابرات معرفی شد که رای اعتماد نگرفت.
نجیب‌الله اوژنوزیر فواید عامه دور دوم
نجیب‌الله اوژن در سال ۱۹۴۷ میلادی در ولایت کابل متولد شد. در سال ۱۹۶۸ میلادی از مدرسه غازی شهر کابل فارغ‌التحصیل شد. در سال ١٩٨٦ مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه پولی‌تکنیک کابل گرفت. او قبل از آن‌که در سال ١٣٩٠ به‌عنوان وزیر فواید عامه معرفی شود، چهره ناشناخته‌ای بود.
میر محمدصدیقوزیر معادن و صنایع
میر محمدصدیق در سال ۱۹۴۵ در ولسوالی میربچه کوت ولایت کابل متولد شد. تحصیلات عالی خود را در سال ۱۹۷۱ در آمریکا با گرفتن مدرک دکتری به پایان رساند. در کشورهای پاکستان، یمن، اتیوپی، کنیا، سومالی و آمریکا کار کرده است.
محمدابراهیم عادلوزیر معدن دور اول
عادل متولد سال ۱۳۳۰‬ در ولایت پروان و در دانشگاه معادن شوروی سابق تا سطح کارشناسی ارشد آموزش دید. وی از سال ۱۳۵۱‬ تا ۱۳۸۳‬ در پست‌های ریاست اداره زغال سنگ شمال، معدن کرکر، معاون وزیر صنایع و معادن، معاون‌ اداری این وزارت، رئیس بخش زمین‌شناسی، رئیس بخش صنایع و معادن این وزارت کار کرده است. عادل‌ از سال ‌‪ ۱۳۸۳‬تا زمان انتخاب شدنش به‌عنوان وزیر، در است معاونیت وزیر صنایع و معادن افغانستان مشغول به‌کار بود.
وحیدالله شهرانیوزیر معدن دور دوم
وحیدالله شهرانی در کابینه دور اول حامد کرزی، به‌دنبال استیضاح و رد صلاحیت امین فرهنگ از وزارت تجارت، سرپرست این وزارت شد و بعدتر از سوی مجلس نمایندگان افغانستان در همین پست رای اعتماد گرفت. شهرانی پیش از آن معاون وزارت مالیه (دارایی) افغانستان بود. وحیدالله شهرانی، پسر نعمت‌الله شهرانی، وزیر پیشین حج و اوقاف است. این موضوع، در جلسه بررسی صلاحیت شهرانی به‌عنوان وزیر تجارت، اعتراض‌هایی را در مجلس به‌وجود آورد که استدلال می‌کردند نباید پسر یک وزیر کابینه نیز به‌عنوان وزیر منصوب شود، اما رای‌گیری مجلس به این اعتراض‌ها پایان داد. شهرانی از یک دانشگاه اسلامی در پاکستان، در رشته اقتصاد مدرک فوق‌لیسانس دارد. او قبل از این، به‌عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهوری کار کرده است.
محمداکبر بارکزیوزیر معدن اوآخر دور دوم
محمداکبر بارکزی قبل از انتخابات ریاست جمهوری امسال، که او به‌عنوان وزیر معدن انتخاب شد، معاون وزیر انرژی و آب، والی بغلان و معاون وزیر فواید عامه بود.
عنایت الله نظریوزیر عودت مهاجرین دور موقت و انتقالی
عنایت‌الله نظری در دوره‌های موقت و انتقالی، وزیر مهاجرین بود.اما پس از انتخابات اول و پیروزی حامد کرزی در آن، نظری به کابینه جدید راه نیافت و از آن زمان تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که کرزی برنده انتخابات شد، سمت رسمی در دولت نداشت. کرزی در دور دوم ریاست جمهوری خود او را بار دیگر به‌عنوان وزیر امور مهاجرین معرفی کرد که رای اعتماد نگرفت. او در سال ۱۳۵۶، از دانشگاه کابل در رشته حقوق و علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد و فوق‌لیسانس خود را از یک دانشگاه ایرانی موسوم به «پیام نور» از طریق آموزش از راه دور به پایان رساند.
عبدالکریم براهوییوزیر عودت مهاجرین دور اول
عبدالکریم براهویی در سال ۱۳۳۴ در ولایت نیمروز متولد شد. او در مدرسه نظامی درس خوانده و سال از ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۵ در دانشگاه جنگ افغانستان آموزش دید و سپس وارد ارتش افغانستان شد. اما در سال ۱۳۵۷ از ارتش فرار کرد و به صفوف مجاهدین پیوست. او قبل از وزارت امور مهاجرین به‌عنوان والی ولایت نیمروز و وزیر سرحدات و قبایل در دور اول ریاست جمهوری کرزی، در این کشور کار کرده بود.
جماهیر انوریوزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان دور دوم
جماهیر انوری متولد ۱۳۳۴ در ولایت فاریاب، در سال ۱۳۵۵ از دانشکده داروسازی دانشگاه کابل فارغ‌التحصیل شد و در وزارت بهداشت سابقه کاری دارد. او در سال ۱۳۸۹ وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان شد.
نورمحمد قرقینوزیر شهدا وزیر معارف دور اول
نورمحمد قرقین در سال ۱۳۳۲ خورشیدی در ولایت جوزجان متولد شد. در سال ۱۳۵۱ از دبیرستان حبیبیه کابل فارغ‌التحصیل شد و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل تا سطح لیسانس آموزش دید. او بعد از تأسیس اداره موقت در سال ۱۳۸۰ عضو کابینه اداره موقت افغانستان شد و در دوره انتقالی وزیر کار و امور اجتماعی شد. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ میلادی از این پُست استعفا داد و رئیس ستاد انتخاباتی حامد کرزی شد.
نعمت‌اللْه شهرانىوزیر امور حج و اوقاف دور اول
نعمت‌الله شهرانی متولد ۱۳۱۸ در منطقه جرم ولایت بدخشان، در ۱۳۳۹ از مدرسه دینی ابوحنیفه آموزش فارغ‌التحصیل شد. او دانشجو و سپس استاد دانشکده شرعیات کابل شد. شهرانی برای آموزش‌های عالی، در سال ۱۳۴۶ به مصر و در سال ۱۳۵۵ به آمریکا رفت. پس از بازگشت به افغانستان، با وقوع کودتای کمونیستی زندانی شد. بعد آزادی از زندن به صفوف مجاهدین پیوست. شهرانی در حکومت انتقال حامد کرزی معاون رئیس دولت و رئیس کمیسیون تدوین قانون اساسی بود.
صدیقه بلخیوزیر شهدا و معلولین دور اول
در سال ۱۳۲۹ در کابل متولد شد و آموزش عالی خود را در رشته شرعیات تکمیل کرده است. در زمان اشغال افغانستان در میان مهاجرین افغان در ایران فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی را دنبال می‌کرد.
ژنرال سهیلا صدیقوزیر بهداشت دوره موقت و انتقالی
سهیلا صدیق در دولت موقت حامد کرزی وزیر صحت (بهداشت) بود. خانم صدیق در دوران حاکمیت حزب دموکراتیک خلق، به ارتش این کشور راه یافت و به مدارج بالایی رسید.
سید محمدامین فاطمیوزیر بهداشت
سید محمدامین فاطمی متولد سال ۱۹۵۲ میلادی در ولایت ننگرهار، در لیسه (دبیرستان) حبیبیه آموزش دید و در سال ۱۹۷۷ از دانشکده طب دانشگاه ننگرهار فارغ‌التحصیل شد. فاطمی پس از انتخابات اول ریاست جمهوری وزیر صحت افغانستان شد و در کابینه دوم نیز در همین سمت به مجلس نمایندگان معرفی شد که رای نیاورد. او قبل از ورود به کابینه حامد کرزی، مدتی به عنوان مشاور سازمان بهداشت جهانی در ژنیو کار کرده بود.
ثریا دلیلوزیر بهداشت دور دوم
ثریا دلیل در سال ۱۳۴۷ در شهر کابل به‌دنیا آمد و اصلاً از ولایت شمالی فاریاب است. در مدرسه زرغونه شهر کابل درس خوانده و در سال ۱۳۶۵ وارد دانشکده پزشکی کابل شده است. در سال ۱۳۷۱ به‌عنوان پزشک جراح در بیمارستان علی‌آباد کابل به‌کار آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ به استخدام صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل درآمد. او در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان معاون و سرپرست سپس در همین سمت از مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت.
سید اکرام‌الدین معصومىوزیر کار و امور اجتماعى دور اول
سید اکرام‌الدین معصومی، متولد ۱۳۳۲ ولایت تخار، در مرکز تربیت معلم قندوز و دانشکده علوم دانشگاه کابل آموزش دیده است. او در سمت‌های رئیس تصدى‌هاى وزارت مالیه، معاون این وزارت و هم‌چنین والی تخار و بدخشان کار کرده است.
آمنه صفی افضلیوزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین دور دوم
آمنه صفی افضلی، در سال ۱۳۳۶ در ولایت هرات متولد شد. تا سطح لیسانس در دانشکده علوم دانشگاه کابل درس خواند و سپس در در همین دانشکده به تدریس پرداخت. او عضویت در کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزارت امور جوانان را در کارنامه خود دارد.
حبیب‌الله قادریوزیر مبارزه علیه مواد مخدر دور اول
حبیب‌الله قادری اهل ولایت جنوبی قندهار و در هند آموزش دیده است. او ۱۲ سال با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل کار کرده و و استاد دانشگاه نبراسکا نیز بوده است.
عنایت‌الله قاسمیوزیر حمل و نقل (ترانسپورت) دور اول
عنایت‌الله قاسمی از کابل است. او در رشته‌های اقتصادی، مدیریت بازرگانی و حقوق در آمریکا تا سطح دکتری آموزش دیده است. قاسمی قبل از وزارت به‌عنوان وزیر مشاور در امور حقوقی و روابط بین‌المللی ریاست دولت انتقالی افغانستان ایفای وظیفه می‌نمود.
سیما ثمروزیر امور زنان دوره موقت
سیما سمر نخستین زنی است که در کابینه پس از طالبان در افغانستان حضور یافت. او به‌عنوان یکی از چهره‌های مطرح مدافع حقوق بشر و حقوق زنان شناخته می‌شود. خانم سمر یکی از انگشت‌شمار زنان افغان است که پست‌های مهمی را در دولت افغانستان و در بیرون از دولت کار کرده و جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است.
حبیبه سرابیوزیر امور زنان دوره انتقالی
حبیبه سرابی در سال ۱۳۳۶ در شهر مزار شریف به‌دنیا آمد. او در زمان جنگ علیه شوروی سابق، عضو اتحادیه دانشجویانی بود که تظاهرات و اعتراض‌هایی را علیه حضور این نیروها راه‌اندازی می‌کردند. او مدرک لیسانس داروسازی از دانشگاه کابل دارد. خانم سرابی بین سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۵ استاد انستیتوی آموزش‌های متوسطه پزشکی در کابل بود. او در زمان حکومت طالبان در پاکستان مهاجر بود و فعالیت‌های آموزشی را در آن‌جا ادامه داد. خانم سرابی در سال ۱۳۸۱ وزیر امور زنان شد. حبیبه سرابی در سال ۱۳۸۴ والی بامیان شد و عنوان نخستین والی زن در تاریخ افغانستان را از آن خود کرد.
مسعوده جلالوزیر امور زنان دوره اول
در سال ۱۳۴۲ در ولایت کاپیسا متول شد. در سال ۱۳۶۷ از دانشگاه پزشکی کابل فارغ‌التحصیل شد. او در نهادهای داخلی و بین‌المللی از جمله برنامه‌‌ی جهانی غذا سازمان ملل کار کرده است.
بانو حسن عضنفروزیر امور زنان دور دوم
حسن بانو غضنفر زمانی که نیمی از عمر کابینه قبلی افغانستان می‌گذشت، به‌عنوان وزیر امور زنان معرفی شد و از سوی مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفت. خانم غضنفر در دور دوم کابینه کرزی نیز به‌عنوان وزیر امور زنان انتخاب شد. او از دانشگاه سن‌پترزبورگ در رشته زبان‌شناسی مدرک دکتری دارد و پیش از این به‌عنوان رئیس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل کار کرده است.
محمدیوسف پشتونوزیر توسعه شهری دور انتقالی و دور اول
محمدیوسف پشتون، در سال ١٣٢٥ در ولایت کندهار متولد شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی شهری از دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان گرفت. او در سال ١٣٨١ وزیر شهرسازی و مسکن و در سال ١٣٨٢ والی قندهار و در سال ١٣٨٣ مجدداً وزیر شهرسازی و مسکن شد.
حسن عبداللهیوزیر توسعه شهری دور دوم
حسن عبداللهی، متولد سال ۱۳۵۵ در ولایت غور است. او به ایران مهاجرت کرد و در دانشگاه شیراز تا مقطع کارشناسی در رشته جامعه‌شناسی آموزش دید و در سال ۱۳۸۰ مدرک دکتری خود را در رشته‌‌ی شهرسازی از دانشگاه تهران گرفت.
حمیدالله فاروقیوزیر حمل و نقل دور اول
متولد سال ١٣٣٣ در ولایت هرات. در رشته اقتصاد در کابل و آمریکا تحصیل کرده است. او در سال ١٣٨٧ به‌عنوان وزیر حمل و نقل معرفی شد و برای مدت کوتاهی در این سمت کار کرد.
نعمت‌الله احسان جاویدوزیر حمل و نقل دور اول
او در سال ۱۳۳۹ در ولایت هلمند متولد شد. تا سطح لیسانس در رشته حمل و نقل هوایی در آلمان تحصیل کرد و سپس تحصیلاتش را تا سطح کارشناسی ارشد در آمریکا ادامه داد.
داوود علی نجفیوزیر حمل و نقل دور دوم
داوود علی نجفی، متولد ١٣٤٦، اهل ولایت غزنی، دانش‌آموخته پزشکی در ایالت بلوچستان پاکستان است. نجفی به‌عنوان رئیس بخش امور سیاسی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان کار کرده و در انتخابات سال ۲۰۰۸ رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان شد. پس از آن او وزیر حمل و نقل شد.
محمد محققوزیر پلان دور موقت و انتقالی
محمد محقق در سال ۱۳۳۴ خورشیدی در ولسوالی چارکنت ولایت بلخ در شمال افغانستان به‌دنیا آمد. پس از سقوط رژیم طالبان در اوآخر ۲۰۰۱ میلادی جلسه بن آلمان، محقق به‌عنوان معاون رئیس دولت موقت تعیین شد. او در دوره حکومت انتقالی به‌رهبری حامد کرزی، وزیر برنامه‌ریزی شد و تا قبل از برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۴، در همین پست کار کرد.
محمدجلیل شمسوزیر اقتصاد دور اول
محمدجلیل شمس، متولد سال ۱۳۱۹ در ولایت هرات، مدرک دکتری خود را در رشته اقتصاد در سال ۱۳۵۲ از دانشگاه بوخم آلمان گرفته است. او در سمت‌های مختلفی در آلمان، بریتانیا و افغانستان کار کرده است.
عبدالهادی ارغندیوالوزیر اقتصاد دور دوم
عبدالهادی ارغندیوال، در سال ١٣٣١ در کابل متولد شد. در مدرسه غازی کابل درس خواند و مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۵ در رشته اقتصاد از دانشگاه کابل گرفت. در سال ١٣٥٧ به پاکستان مهاجر شد و مسئولیت مالى حزب اسلامى افغانستان به‌رهبری گلبدین حکمتیار را به عهد گرفت.



[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- معاونان و وزیران کرزی چه کسانی بودند؟، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: ٣٠ مه ٢٠۱۴ - ٠۹ خرداد ۱٣۹٣
[٢]- محمدقسیم فهیم، در دبیرستان ابوحنیفه مشغول تحصیل بود که کودتای هفتم ثور انجام شد. او بدون آن‌که حتا دورۀ دبیرستان را به پایان برساند، به صفوف مجاهدان پیوست. جنگ را به‌صورت تجربی آموخت و بی‌آن‌که تحصیلات نظامی داشته باشد، به عالی‌ترین رتبه نظامی - مارشالی - رسید. مردم به‌ تمسخر او را مارشال شلغم نامیده بودند.
[٣]- تصور می‌شود محمدیونس قانونی، حداکثر بکلوریا (دیپلوم) باشد، اما این هم محرز نیست. چون در زمان حاکمیت مجاهدین بسیاری افراد این‌چنینی اسناد تحصیلی جعلی دریافت کرده‌اند.
[۴]- در زندگی‌نامه‌ی که از محمدکریم خلیلی به زبان خودش، پیش از پیروزی مجاهدین در ایران منتشر شده بود، تا بیست سالگی هیچ‌گونه تحصیلی نداشت و مشغول چوپانی بود.
[۵]- منظور آموزش‌های چریکی است که در کمپ‌های ویژه از طریق نظامیان پاکستانی - زیر نظر آی اس آی - به مجاهدان افغان داده می‌شد. این آموزش‌های مقطعی را که حتا بیسوادترین مجاهدین هم از آن برخوردار بودند را نمی‌توان تحصیلات عالی دانست. آنگهی گفته می‌شود که بسم‌الله محمدی بیش از شش کلاس ابتدایی، هیچ‌گونه تحصیل دیگری ندارد. «اسناد فراغت صنف ۱۲ را برایش شخصی به‌نام دگروال عزیزالدین مدیر جهادی پیژنتون وزارت دفاع ملی، جعل کرده و به پارلمان پیشکش نموده است تا او بتواند به‌عنوان وزیر دفاع انتخاب شود.»
هم‌چنین از او یک ویدیوی مستند در یوتیوپ موجود است که در ایام جوانی مشغول لهو و لعب در محفل بچه‌ بازی بوده است. رجوع شود به: بسم‌الله محمدی در مجلس بچه بازی
[٦]- سید حسین انوری، فقط تحصیلات دورۀ دبیرستان را به پایان برده است. اسناد دانشگاهی او جعلی است.
[٧]- سرور دانش تحصیلات حوزۀ علمیه دارد. تحصیلات او، تحصیلات دانشگاهی نیست.



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان