جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۱۱, جمعه

جنگ سرد جديد

از: سرژ حلیمی (Serge Halimi)، دبیر هیئت تحریریه لوموند دیپلوماتیک؛ برگردان: شهباز نخعی

بر جهان چه می‌گذرد؟

جنگ سرد جديد

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



[] جنگ سرد جديد

در سال ١٩٨٠، رونالد ریگان برای تبیین دیدگاه خود درباره روابط بین ایالات متحده و اتحاد شوروی این عبارت را به‌کار برد: «ما می‌بریم، آن‌ها می‌بازند». ١٢ سال بعد، جانشین بلافصل او در کاخ سفید، جرج بوش، می‌توانست برای طی این راه به‌خود ببالد: «دنیایی که پیش‌تر به دو اردوگاه تسلیحاتی تقسیم‌ شده بود، اکنون پذیرفته که تنها یک ابرقدرت بی‌رقیب وجود دارد و آن ایالات متحده امریکا است». این پایان رسمی جنگ سرد بود.

آن دوره نیز به‌نوبه خود سپری شده است. ناقوس این امر زمانی نواخته شد که روسیه دریافت به‌حد کافی «باخته» و سرفرود آوردن برنامه‌ریزی شده‌اش هرگز پایان نخواهد یافت و هریک از همسایگانش در اتحادی اقتصادی- نظامی علیه آن جذب شده یا اجیر گشته‌اند. باراک اوباما ماه مارس گذشته در بروکسل[۱] گفت: «هواپیماهای «ناتو» آسمان بالتیک را زیرنظر دارند، ما حضور خود را در لهستان تقویت نموده و آماده انجام کارهای بیشتر هستیم». ولادیمیر پوتین در برابر پارلمان روسیه این اقدام را «سیاست کریه محاصره» توصیف کرد، که به نظر او، قدرت‌های غربی از قرن هجدهم در مورد کشورش اعمال می‌کنند[٢].

با این حال، جنگ سرد جدید با همتای پیشین‌اش متفاوت خواهد بود. رییس جمهوری ایالات متحده آن‌را چنین بیان می‌کند: «به خلاف اتحاد شوروی، روسیه هیچ مجموعه‌ای از کشورها را رهبری نمی‌کند و الهام‌بخش هیچ ایدیولوژی جهانی نیست». همچنین، برخورد کنونی رودررویی ابرقدرت امریکایی با ایمان مذهبی یقین به «سرنوشت مقدر»ش در برابر یک «امپراتوری شر» نیست، امپراتوری که ریگان آن را به‌خاطر بی‌ایمانی‌اش نیز لعن و نفی می‌کرد. به‌عکس، پوتین، نه بدون موفقیت، مجاهدان بنیادگرای مسیحی را به‌سوی خود جذب می‌کند و هنگامی که کریمه را به روسیه ملحق می‌کند، فوراً اعلام می‌نماید که کریمه جایی بوده که در آن «سن ولادیمیر تعمید یافته است» ...، غسل تعمید ارتدکسی که بنیاد فرهنگ و ارزش‌های تمدنی ملت‌های روسیه، اوکراین و بلاروس را بیان می‌کند.

می‌توان گفت مسکو نخواهد پذیرفت که اوکراین به‌صورت حیاط‌پشتی حریفانش درآید. مردم روسیه، به خروش آمده از تبلیغات ناسیونالیستی که حتی – می‌توان گفت... – از مغزشوئی رسانه‌ای متداول در عرب نیز فراتر رفته است، این را نخواهند پذیرفت. با این حال، ایالات متحده و اروپا در مورد نوسازی بزرگ تسلیحاتی اصرار دارند: بیانیه‌های رزمی و آواری از تحریم‌های درهم و برهم که کاری جز تقویت قاطعیت اردوگاه دیگر نمی‌کند. از هم اکنون، استفن اف. کوهن، یکی از بهترین کارشناسان امور روسیه در امریکا هشدار می‌دهد که:«جنگ سرد جدید شاید از قبلی هم خطرناک‌تر باشد زیرا به خلاف سلف خود با هیچ مخالفتی – نه در دستگاه اداری، نه در کنگره، نه در رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها – روبه‌رو نیست[٣]. نسخه‌ای آزموده برای هرگونه انحرافی...[۴]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]- سرژ حلیمی، جنگ سرد جديد، برگردان: شهباز نخعی، لوموند دیپلوماتیک - سپتامبر ٢٠١۴



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت لوموند دیپلوماتیک