جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۱۵, سه‌شنبه

اختلاس در وزارت کشور افغانستان

گزارش از: سیگار

فساد مالی در افغانستان

۲۰۰ میلیون دلار
از صندوق نظم و استحکام قانون افغانستان
ناپدید‌ شد


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» اعلام کرده که حدود ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های آمریکا به صندوق امانتی نظم و استحکام قانون (LOTFA) در افغانستان ناپدید شده است.

سیگار بعد از چند مدت گزارشی را درباره سوءاستفاده از کمک‌های آمریکا در افغانستان نشر می‌کند


[] گزارش سیگار

صندوق امانتی نظم و استحکام قانون در سال ۲۰۰۲ در افغانستان ایجاد شد و مسئولیت نظارت بر این صندوق را برنامه توسعه سازمان ملل(UNDP) بر عهده داشت.

حقوق ماموران پلیس، ایجاد مرکز پلیس ۱۱۹، آموزش ماموران و افسران پلیس و تقویت بخش تساوی جنسیتی در پلیس از این صندوق پرداخت می‌شد.

در نامه‌ای که سیگار به برنامه توسعه‌ای سازمان ملل نوشته، آمده است تحت نظارت برنامه توسعه‌ای سازمان ملل، آمریکا و سایر کمک کنندگان بین‌المللی از سال ۲۰۰۲ تاکنون ۳،۱۷ میلیارد دلار را به این صندوق کمک کرده‌اند.

سیگار افزوده که مصاحبه این نهاد با کارمندان این صندوق و بررسی اسناد داخلی برنامه توسعه‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که این صندوق با مسایل زیادی روبه‌رو است.

سیگار مدعی است که یافته‌هایش نشان می‌دهد که برنامه توسعه‌ای سازمان ملل نظارت لازم و همه‌جانبه را بر این صندوق نداشته است.

به گفته سیگار وقتی که درباره کسری ۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق امانتی نظم و استحکام قانون از برنامه توسعه‌ای سازمان ملل پرسیده شد، چگونه حقوق سربازان پلیس به آنان انتقال داده شده است و آیا این پول به سربازان خیالی به‌صورت غیر واقعی پرداخت نشده است؟ جواب‌های برنامه سازمان ملل سوالات بیشتری را ایجاد کرد بی‌آن‌که به رفع این شبهه‌ها کمکی کرده باشد.

اسناد و نامه‌هایی که برنامه توسعه سازمان ملل به سیگار داده نیز تأیید کرده که امکان تقلب در نحوه پرداخت مالیات توسط وزارت داخله (کشور) که از حقوق کارمندان پلیس گرفته شده وجود دارد و این نشان می‌دهد که برنامه توسعه‌ای سازمان ملل نظارت لازم را بر نحوه مصرف کمک شده به این صندوق نداشته‌است.

این نهاد افزوده که در پایان سال ۲۰۱۳ اسناد این صندوق نشان می‌دهد که بیشتر از ۱۵ میلیون دلار به‌صورت غیر قابل قبول به مصرف رسیده است.

سیگار افزوده که ممکن است ۲۳،۸ میلیون دلار نیز از این کمک‌ها که به‌منظور پرداخت بیمه تقاعد کارمندان پلیس در نظر گرفته شده بود نیز به طرح مورد نظر اختصاص نیافته باشد.

معاش ۱۲۱ ژنرال پلیس که در حالت انتظار قرار دارند نیز از این صندوق پرداخته شده که اسناد لازم درباره آن وجود ندارد.

وزارت داخله افغانستان با رد این گزارش گفته که حقوق کارمندان پلیس از طریق بانک داده می‌شود و هیج حساب خیالی وجود ندارد و حاضر به‌حسابرسی است.

سیگار چندی قبل نیز اعلام کرد که بخشی از کمک تسلیحاتی وزارت دفاع آمریکا به نیروهای امنیتی افغانستان ناپدید شده است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق نظم و استحکام قانون افغانستان ناپدید‌ شد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: سه‌شنبه ٠٦ اکتبر ۲۰۱۴ - ۱۴ مهر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان