جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۵ اسفند ۲۴, سه‌شنبه

برهنگی

از: دانشنامه‌ی آریانا

برهنگی‬‎

جامعه‌شناسیبرهنه‌گرایی

برهنگی (به انگلیسی: Nudity، با تلفظ آمریکایی: Nudity)، نوعی رفتار انسانی است که از نپوشیدن لباس حاصل می‌شود و مخالف پوشیدگی است. برهنگی تحت تاثیر فرهنگ‌ها و مذاهب گوناگون در میان جوامع انسانی رواج دارد. پوشیدن لباس یکی از ویژگی‌های بارز انسانی است که از نیارهای کارکردی انسان مانند حفاظت در برابر اشیا و سرما پس از از دست دادن مو و مهاجرت به مناطق سردتر به‌وجود آمد.


واژه‌شناسی

...


پیشینه‌ی تاریخی

زمانی که انسان‌ها شروع به لباس پوشیدن کردند مشخص نیست، هرچند شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که لباس پوشیدن احتمالاً در جامعه انسانی حدود ۷۲۰۰۰ سال پیش فراگیر شده باشد.

برهنگی (یا تقریباً کامل برهنه، یا با پوشش قسمت‌های جزئی از بدن) به‌طور سنتی هنجار اجتماعی برای مردان و زنان در برخی از فرهنگ‌های شکارچی در هوای گرم بوده‌ است و هنوز هم در میان بسیاری از مردم بومی رایج است. انسان‌شناسان بر این باورند که پوسته‌های حیوانی و پوشش گیاهی رفته رفته برای حفاظت از سرما، گرما و باران، به‌عنوان تن‌پوش استفاده شده‌اند، به‌ویژه در هنگام مهاجرت انسان به مکان‌هایی با آب و هوای جدید. هرچند پوشش ممکن است ابتدا برای مقاصد دیگری مانند سحر و جادو، زینت، اعتبار شخصیتی و امثال این‌ها اختراع شده باشد.

مصریان باستانی حداقل لباس را می‌پوشیدند هم مردان و هم زنان از طبقات پایین‌تر معمولاً با سینه و پای برهنه تردد می‌کردند و تنها کمربند ساده در اطراف کمر خود. به‌علاوه بردگان معمولاً چیزی نمی‌پوشیدند. زنان ثروتمندتر معمولاً دارای یک کلاسیریز، لباس‌هایی از پارچه کتانی که تا بالای سینه را می‌پوشاند. کودکان تا زمانی‌که سن بلوغ، حدود سن ۱۲ سالگی، بدون لباس بودند.

در تعدادی از فرهنگ‌های مدیترانه‌ای قدیم، برهنگی ورزشی مردان و پسران یک رفتار عادی در فرهنگ‌شان بود.

در روم باستان، برهنگی یک رسوایی عمومی در نظر گرفته می‌شد و حتی ممکن بود در محیط‌های سنتی توهین‌آمیز یا ناخوشایند باشد، هرچند که برهنگی در حمام عمومی یا در هنر وابسته به عشق شهوانی دیده می‌شود. در ژاپن، تا پیش از اصلاحات میجی، برهنگی عمومی کاملاً طبیعی و عادی بود. در اروپا، تابوهای برهنگی در دوران عصر روشنگری و دوران ویکتوریا شروع به رشد کرد، برهنگی عمومی منزجرکننده بود. در سال‌های اولیه‌ی قرن بیستم، جنبش مدرن برهنه‌گرایی شروع به توسعه کرد.


انواع برهنگی



ویژگی‌های برهنگی



کاربرد برهنگی



برهنگی از نظر فرهنگ‌ها



برهنه‌گرایی غربی



برهنگی از نظر دینی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...