جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ مرداد ۱۷, سه‌شنبه

پزشکی عمومی

از: دانشنامه‌ی آریانا

پزشکی عمومی


فهرست مندرجات
پزشکیتخصص‌های پزشکی

پزشکی عمومی یا طب عمومی (به انگلیسی: General practice، با تلفظ آمریکایی: General practice؛ به آلمانی: Allgemeinmedizin)، یک رشته‌ی پزشکی است که با پیشگیری، تشخیص، و درمان بیماری‌های حاد و مزمن سروکار دارد و پزشکان عمومی خدمات پیشگیری و آموزش سلامت را به بیماران ارائه می‌کنند و نیز انواعی از بیماری‌ها را مدیریت می‌کنند که به‌شکل تمایز نیافته و در مراحل اولیه‌ی از شروع‌شان هستند و گاهی ممکن است نیاز به‌مداخله فوری داشته باشند. وظایف این پزشکان به ارگان‌های خاصی از بدن محدود نمی‌شود و آن‌ها مهارت‌های نسبی در زمینه‌ی درمان افراد با مشکلات متعدد سلامتی را دارا هستند. آن‌ها آموزش دیده‌اند تا بیماران را در هر سن و از هر جنسی، تا سطح خاصی از پیچیدگی که بین کشورهای مختلف، متفاوت است، درمان کنند.


طول دوره‌ی آموزش طب عمومی

نظام آموزش پزشکی عمومی شامل ۴ دوره‌ی علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است، که طول مدت تحصیل این دوره حدود ٧ سال بوده و دانشجویان پس از گذراندن کلیه واحدهای این رشته، به کسب مدرک پزشکی عمومی (دکترای حرفه‌ای) نائل می‌گردند.


مقاطع تحصیلی پزشکی عمومی

علوم پایه

مقطع علوم پایه، دو و نیم سال یا به‌عبارتی ۵ ترم (سمستر) تحصیلی است که در طی این دوره دانشجو با مباحث پايه آشنا می‌سازد و آمادگی لازم برای يادگيری علوم بالينی را در او به‌وجود می‌آورد.

این مرحله اول یا دوره‌ی ابتدایی آموزش پزشکی است که در اين مرحله دانشجويان بخش اول دروس عمومی و دروس پايه و اصلی (بیوشیمی، بافت‌شناسی،، تشریح یا آناتومی (نظری - عملی)، فیزیولوژی (نظری ـ عملی)، ایمونولوژی (نظری)، اپیدمیولوژی، روان‌شناسی، جنین‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب‌شناسی عمومی، انگل‌شناسی، و میکروب‌شناسی) را می‌گذارنند.

هدف از این مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیك او در سلامت و هم‌چنین شناخت عوامل بیولوژیك بیماری‌زا و مكانیزم‌های دفاعی بدن در برابر آن‌ها و اصول آسیب‌های بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتی می‌باشد.

فیزیوپاتولوژی و نشانه‌شناسی

در این مقطع، آگاهی از مبانی فيزيولوژيک، شناخت مکانيزم بيماری‌ها و عوامل موثر در آن‌ها، نشانه‌های بيماری‌ها و تشخيص و درمان آن‌ها مطالبی است که دانشجو می‌تواند آن‌ها را فرا بگيرد.

طول اين دوره ٦ ماه (یک ترم تحصیلی) است که و طی آن دانشجو ضمن آگاهی از مبانی فیزیولوژیك، با مكانیزم بیماری‌ها و عوامل موثر در آن‌ها به‌طریق تحلیل‌گرانه آشنا می‌‌شود و نشانه‌‌های بیماری‌ها و تشخیص و درمان آن‌ها را یاد می‌‌گیرد. در اين مرحله، دانشجو ناگزیر به گذراندن دروس: پاتولوژی عمومی (شامل ٧ مبحث اصلی ریه، غدد، کلیه، گوارش، قلب، خون، و روماتولوژی)، فارماکولوژی، کارآموزی بهداشت (به‌صورت ٢ واحد عملی که پس از گذراندن یک کارگاه اولیه‌ی به‌مدت یک ماه)، نشانه‌شناسی یا سمیولوژی (شناخت نشانه‌های بیماری‌های مختلف و آموزش‌های اولیه‌ی درمان)، و پاتولوژی اختصاصی می‌باشد.

کارآموزی بالینی (استاژری)

طول این دوره ۲۰ ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بیماری‌ها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی به‌دست آوردن توانایی‌‌های لازم در به‌كاربردن اندیشه، استدلال و نتیجه‌‌گیری سریع، به‌منظور برخورد منطقی و صحیح با بیمار و طراحی عملیات پیش‌گیری درمانی است.

در این مقطع، دانشجو دروس کارآموزی بالینی: بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های عفونی، کارآموزی داخلی، بیماری‌های جراحی، بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های عفونی، کارآموزی جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماری‌های کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها، فارماکولوژی بالینی،‌ کارآموزی چشم،‌ کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان،‌ بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی، بیماری‌های زنان و زایمان، کارآموزی رادیولوژی، بیماری‌های روانی، کارآموزی روانپزشکی را فرا می‌گیرد.

کارورزی بالینی (انترنی)

دوره‌ی کارورزی بالینی، آخرین مرحله آموزش پزشکی است و آن را دوره انترنی نیز می‌گویند. این دوره ۱٨ ماه به‌طول می‌انجامد. در طی آن، ‌دانشجویان مسؤولیت معاینه‌ی بیماران و تشخیص و اقدامات درمانی را در بیمارستان بر عهده خواهند داشت و آموخته‌های خود را در دوره‌های قبل به‌طور عملی انجام خواهند داد تا آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند و بتوانند به‌طور مستقل به درمان بیماران بپردازند. در پایان این دوره و قبل از فراغت از تحصیل، کارورزان باید درس پایان‌نامه را آغاز کنند.

در این مقطع، دانشجو دروس کارورزی بالینی: کارورزی بخش جراحی، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی،‌ کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش روان‌پزشکی را فرا می‌گیرد.

به‌طور کلی، پرورش مهارت‌ها، تقویت قدرت تصمیم‌گیری در مقابل مسائل بهداشتی و درمانی و قبول مسئولیت و اقدام لازم در برابر آن، از هدف‌های مهم این دوره است.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:پزشکی