جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ مهر ۱, شنبه

راهنمای سکس

از: دانشنامه‌ی آریانا

راهنمای سکس

سکسولوژیراهنمای سکس اسلامی

راهنمای سکس یا راهنمای آمیزش جنسی (به انگلیسی: Sex manual)، به کتاب یا کتابچه‌ای گفته می‌شود که در آن آمیزش جنسی و روش‌های آن آموزش داده می‌شود. در راهنماهای سکس هم‌چنین آموزش‌های پیرامون پیش‌گیری از بارداری، آمیزش جنسی امن و ارتباط عاشقانه نیز ممکن است وجود داشته باشد.


پیشینه‌ی تاریخی

در دوران یونانی-رومی، یک راهنمای سکس توسط فیلائِنیس (Philaenis of Samos)، احتمالاً در عصر هلنیستی (قرن ۱ تا ۳ پیش از میلاد) نوشته شد. این کتاب که در بین برخی گروه‌ها شهرت یافته بود، به‌عنوان منبع الهام‌بخشی برای کتاب پوبلیوس اوویدیوس ناسو (Publius Ovidius Naso) مشهور به اووید، به‌نام آرس آماتوریا (Ars Amatoria) یا «هنر عشق‌ورزی» (نوشته احتمالاً قرن ۳ پیش از میلاد) که نیمی از آن راهنمای سکس و نیم دیگر راهنمای عشق‌ورزی است، درآمد.

در هند باستان، کاماسوترا (Kama Sutra) اثر واتسیایانا (Vātsyāyana)، که گفته می‌شود بین قرون ۱ تا ۶ میلادی نگاشته شده بود، به‌خوبی به‌عنوان یک راهنمای سکس شناخته شده است و این در حالی‌است که تنها بخش کوچکی از متن آن به‌طور مستقیم با سکس در ارتباط است. واتسیایانا این کتاب را بر پایه‌ی کاماشاسترا یا قوانین عشق که به قرن هفتم پیش از میلاد باز می‌گردد، نگاشت. این کتاب متأثر از هنجارهای روزگار پدرسالارانه جامعه شمال هند، جایی‌که واتسیایانا در آن می‌زیست، است. اهمیت امروزی این کتاب در نشان دادن جنبه‌ای روان‌شناسانه و دید عمیق نویسنده در رابطه با آمیزش جنسی و عشق و هم‌چنین، ساختارمندی در بیان دیدگاه‌های نویسنده نهفته است. وی گونه‌های متفاوت مرد و زن را توصیف کرده و توصیه‌هایی در زمینه جفت‌یابی مناسب و نحوه‌های عشق‌ورزی ارائه می‌کند.

نگاره هنری از یکی از روش‌های آمیزش جنسی کاماسوترا.

کاماسوترا برای شهرنشینان ثروتمند، و نه توده مردم یا تانتراها (شاخه‌ای از معتقدان بودیسم)، نوشته شده است. ۳۰۰ سال پس از شهرت این کتاب، برخی از شیوه‌های آمیزش جنسی معرفی شده در آن توسط تانتراها مورد بازتفسیر قرار گرفت. از آن‌جایی که تانترا در واقع گونه‌ای علم همه‌جانبه حسی-روانی است، برخی شیوه‌های آمیزش جنسی می‌بایست به‌صورت روحانی دوباره تفسیر می‌شدند.

در قرون وسطی نیز آثاری در رابطه با عشق‌ورزی، همچون آثار از بین‌رفته‌ی الفانتیس (Elephantis)، کنستانتین آفریقایی (Constantine the Africanآنانگا رانگا (Ananga Ranga) نوشته قرن ۱۲ میلادی، مجموعه‌آثار محرک هندو و باغ معطر (The Perfumed Garden) برای تفریح روح به‌زبان عربی نوشته شیخ نفزاوی به قرن ۱۶ میلادی به وجود آمدند. نخستین راهنمای سکس در قرون وسطی که در آن شیوه‌های آمیزش جنسی توصیف شده است، آینه جماع (Speculum al foderi) نام دارد که یک اثر اروپایی است. کنستانتین آفریقایی نیز یک یپمان‌نامه در رابطه با مسائل جنسی به‌نام لیبره دو کویتو (Liber de coitu) نوشته است. پزشک و نویسنده یهودی قرون وسطایی، موسی بن میمون نیز اثر مشابهی با نام پیمان‌های هم‌زیستی (Treatise on Cohabitation) دارد.

آینه جماع (Speculum al foderi یا A mirror to fuck)

با وجود آن‌که راهنماهای سکس در فرهنگ‌های ملل دیگر از زمان‌های دور وجود داشته‌اند، اما در فرهنگ کشورهای غربی، انتشار چنین مطالبی برای مدت طولانی ممنوع بود. در دنیای غرب هرآن‌چه اطلاعات پیرامون آمیزش جنسی وجود داشته، یا به‌صورت بی‌پرده در پورنوگرافی بوده یا در کتاب‌های پزشکی که بیش‌تر مربوط به بیماری‌های جنسی و تَن‌کَردشناسی (فیزیولوژی) سکس هستند، وجود داشته است. پزشکان غربی تا بدان‌جا پیش رفتند که بی‌پرده مطالبی درباره‌ی اندام‌های جنسی و کارکِردهای آن‌ها در کتاب‌های‌شان به‌زبان لاتین می‌نوشتند که بدین‌سبب بوده که عوام نتوانند از مفاهیم آن سر در بیاورند. با این حال برخی از آثار برگردان شده از مشرق‌زمین همچون کتاب باغ معطر بین شمار کمی دست به‌دست می‌شده است.

در سال‌های پایانی قرن ۱۹، ایدا کرَداک (Ida Craddock)، در رابطه با جنسیت در انسان و روابط جنسی سالم و محترمانه میان زوج‌های ازدواج کرده، کتابچه‌های مهمی منتشر کرد. برخی از آثار وی عبارتند از شب زفاف (The Wedding Night) و زندگی زناشویی درست (Right Marital Living). در سال ۱۹۱۸ میلادی، ماری استوپس (Marie Stopes) کتاب عشق در ازدواج (Love in Marriage) را منتشر کرد که با وجود محدودیت‌های آن زمان در توصیف رفتارهای جنسی، یک انقلاب در این زمینه به‌شمار می‌آمد.

ماری استوپس (Marie Stopes) (زاده‌ی ۱۵ اکتبر ۱۸۸۰ م - درگذشته‌ی ۲ اکتبر ۱۹۵۸ م)، نویسنده‌ی کتاب «عشق در ازدواج»، یک دانشمند اهل بریتانیا در زمینه‌ی پزشکی بود. این تصویر او را در آزمایشگاه‌اش در سال ۱۹٠۴ م نشان می‌دهد.
ازدواج عالی

تئودور ولدیک ون دو ولده (Theodoor Hendrik van de Velde)، پزشک هلندی زنان، نیز اثری زیر عنوان «ازدواج عالی» (Het volkomen huwelijk) را در سال ۱۹۲٦ میلادی منتشر کرد که در کشورهای هلند، آلمان، سوئد و استونی به شهرت رسید. کتاب او که در آلمان، با عنوان Die vollkommene Ehe در سال ۱۹۳۲ منتشر شد، با وجود آن‌که در فهرست کتاب‌های ممنوعه توسط کلیسای کاتولیک رُم قرار گرفت، به چاپ چهل و دوم رسید. در سوئد نیز این کتاب با نام Det fulländade äktenskapet به‌رغم آن‌که تا ۱۹٦۰، به‌عنوان کتاب پورنوگرافی هنوز برای جوانان مناسب دانسته نمی‌شد، بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. به انگلیسی نیز کتاب ازدواج ایده‌آل: فلسفه و فن آن (Ideal Marriage: Its Physiology and Technique) ۴۲ دوبار از ۱۹۳۰ تجدید چاپ شد و در ۱۹٦۵ و ۲۰۰۰ نیز ویراست‌های نوینی از آن منتشر شد.

اثر دیوید رویدن (David Reuben) به‌نام هرآن‌چه می‌خواستید راجع به سکس بدانید اما از پرسیدنش می‌ترسیدید (Everything You Always Wanted to Know About Sex But Were Afraid to Ask) که به‌سال ۱۹۶۹ منتشر شد، نخستین راهنمای سکسی بود که به‌صورت گسترده وارد فرهنگ عوام دهه ۱۹٦۰ شد. با وجود آن‌که در این کتاب هیچ تصویر بی‌پرده‌ای از اعمال یا اندام‌های جنسی چاپ نشده است، توصیف‌های ارائه شده در آن در رابطه با اعمال جنسی، بسیار جزئی و واضح هستند و به پرسش‌ها و سؤتفاهم‌های فراوانی که شخص رویدن توسط پدر و مادرش با آن‌ها مواجه شده بود، پاسخ داده شده است. به‌طور مثال رویدن به‌جای ترکیب «تحریک آلت تناسلی زن» از «تحریک چوچوله» بهره برد تا بتواند به‌درستی مسئله ارگاسم زنان را توصیف کند.

لذت سکس

لذت سکس (The Joy of Sex) نوشته دکتر الکس کامفورت (Alexander Comfort)، نخستین راهنمای مصور سکس بود که انتشار پیدا کرد. پس از آن کتاب لذت سکس با هم‌جنس مرد (The Joy of Gay Sex) و لذت سکس با هم‌جنس زن (The Joy of Lesbian Sex) منتشر شدند. در دهه ۱۹۷۰ ورود این کتاب‌ها به کتاب‌فروشی‌ها، راه را برای انتشار هرچه بیش‌تر راهنماهای سکس در غرب گشود. از همین روی، بی‌شماری راهنماهای آمیزش جنسی هم‌اکنون در بازار هست.

یکی از مشهورترین این راهنماها که نخستین‌بار به‌سال ۱۹۹۶ زیر عنوان راهنمای قوام دادن به آن! (The Guide to Getting it On) نوشته‌ی پاول جونایدز (Paul Joannides)، نویسنده و روان‌کاو آمریکایی، منتشر شد، اکنون در چاپ هفتم قرار دارد و جوایز بی‌شماری برنده و به ۱۲ زبان زنده دنیا برگردان شده است.


آموزش‌های کهن

...


آموزش‌های نوین



راهنمای سکس اسلامی



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...